تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 اردیبهشت 1402 - 21:32
کد خبر : 125231

فرزین و نشتی دلار تا خزانه بانک مرکزی

فرزین و نشتی دلار تا خزانه بانک مرکزی

محمدرضا فرزین از همان روزی که رییس بانک مرکزی شد خواستار افزایش اختیارات رییس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز شد. کارشناسان نیز بارها یادآور شدند که سقف اختیارات وی همان میزانی است که در قانون بانک مرکزی به رییس بانک داده شده است. اصرار وی اما کمی رازآلود بود تا اینکه روز سه‌شنبه با

محمدرضا فرزین از همان روزی که رییس بانک مرکزی شد خواستار افزایش اختیارات رییس بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز شد. کارشناسان نیز بارها یادآور شدند که سقف اختیارات وی همان میزانی است که در قانون بانک مرکزی به رییس بانک داده شده است. اصرار وی اما کمی رازآلود بود تا اینکه روز سه‌شنبه با زیرکی به اعضای مجلس گفت، مگر همه عناصر برای تنظیم بازار در اختیار من است که همه امور را از من می‌خواهید. این بار اما این قالیباف بود که خواسته یا ناخواسته رازی را فاش کرد که فرزین نیز دنبال افشای آن بود اما نمی‌گفت. قالیباف گفت مساله میزانی از ارزها که در دسترس رییس بانک مرکزی نیست را باید خودش حل کند چون اختیار آن را دارد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  حالا باید از رییس بانک مرکزی حمایت شود که شهامت داشته باشد و راز دلارهایی که از او دور نگه داشته می‌شود و او اختیار می‌خواهد تا آنها را به دست بیاورد از این حالت مخفیانه دور شده و برای شهروندان فعالان اقتصادی نیز روشن شود.
از سوی دیگر رییس مجلس قانونگذاری باید مطابق با سوگندی که برای انجام وظایف نهاد ریاست مجلس خورده وفادار باشد و همه آدرس‌ها را بدهد. فرزین در مجلس در شروع سخنانش تاکید کرد که در مسائل ارزی مشکلاتی وجود دارد و حالا به نظر می‌رسد با توجه به اینکه برای نخستین‌بار است با این صراحت از تنگنای ارزی می‌گوید، می‌خواسته همین موضوع را افشا کند.
دولت سیزدهم باید در وضعیتی قرار گیرد که دنبال درخواست رییس بانک مرکزی را بگیرد و نشتی ورود همه ارزها به خزانه بانک مرکزی را آشکار کند. اگر رییس دولت می‌داند که چنین نشتی‌ای وجود دارد و چیزی نمی‌گوید که خطای راهبردی بزرگی را انجام داده و اگر نمی‌داند و رییس بانک مرکزی او را در جریان نشتی قرار نداده، باز هم کوتاهی کرده که چرا به‌رغم ادعای وزیر نفت که چند برابر سال ۱۴۰۰ نفت فروخته شده بازهم دلار کمیاب است. داستان از جایی پیچیده می‌شود که وزیر نفت اعدادی را می‌گوید و رییس بانک مرکزی را منتظر نگه می‌دارد که به همان میزان ارزهای معتبر به خزانه ریخته شود، اما وقتی حساب خزانه واکاوی می‌شود معلوم می‌شود بخشی از ارزها به خزانه ریخته نشده است.
آیا وزیر نفت ارقام رویایی می‌دهد؟ آیا چین قیمت نفت ارزانی که خریداری می‌کند را بهنگام تحویل نمی‌دهد یا اینکه در مسیر منابع ارزی صادراتی تا بانک مرکزی حفره‌ای تعبیع شده است‌؟ آیا این راز آشکار می‌شود؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....