تاریخ انتشار : یکشنبه 21 فروردین 1401 - 22:01
کد خبر : 83977

علیمراد اکبری و ۴ دهه تلاش صادقانه در آب و خاک کشور

علیمراد اکبری و ۴ دهه تلاش صادقانه در آب و خاک کشور

تقدیر از شایستگان نظام مدیریتی و فنی اجرایی کشور اقدام پسندیده ای است که انگیزه را در سایر مدیران به خدمت صادقانه افزایش می دهد یکی از این مدیران لایق مهندس علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است که به سبب سابقه دوستی و همکاری دیرینه و شناخت کامل از ابعاد شخصیتی ایشان در این مقاله به آن پرداخته ایم.

جلسه 2 اقتصاددان نوشته

مهندس علیمراد اکبری معاون باتجربه و سختکوش آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پس از قریب به ۴ دهه خدمت صادقانه به افتخار بازنشستگی نائل آمد به این انگیزه برای قدردانی از زحمات ایشان به این موضوع پرداخته ایم.
اصولاً کار در بخش کشاورزی به فعالیت های در عرصه عملیاتی و میدان تا برنامه ریزی و مدیریت کلان در سطح ستاد وزارت و تلفیقی از هر دو در ستادهای سازمانی در مراکز استان ها و شهرستان ها تقسیم می شود.
نیروهای فارغ التحصیل دانشگاه ها، پس از طی مراحل استخدامی معمولا در مراکز دهستان ها و شهرستان ها به فعالیت پرداخته و مجموعه مسئولیت های گوناگونی از امور خدماتی تا حاکمیتی و مدیریتی در بخش های مختلف و متنوع در حوزه رسالت ها و وظایف وزارت جهاد کشاورزی عهده دار می شوند.
متأسفانه در کشور ما کمتر نظام سلسله مراتب اداری و طی مراحل مدیریتی از صف به ستاد صورت می پذیرد و تنها تعداد خیلی کمی از مدیران با لیاقت و نبوغ خود به مراحل مدیریتی ستاد کلان وزارت راه می یابند اگر این نظام ارتقاء و چرخش مدیران از پایه به میانی و از میانی به عالی طی می شد این همه نابسامانی در مدیریت کلان کشور نداشتیم.
علیمراد اکبری یکی از آن نوادر مدیران با لیاقت بود که پس از طی مراحل اداری و مدیریتی صف و با سابقه رییس سازمان درسطح استان به وزارت فراخوانده شد و سمت هایی همچون مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور، قائم مقام مجری طرح سامانه های آبیاری استان های مرزی کشور و نهایتاً معاونت آب و خاک وزارت را عهده دار شد.
به انگیزه بازنشستگی ایشان وظیفه خود دانستیم تا از خدمات صادقانه مشارالیه در حدود چهار دهه به بخش کشاورزی صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری نمائیم.
حضور ایشان در تیم ستاد مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی برای امثال بنده که تقریباً تمامی عمر خدمتی مان را در بیابان ها و مراکز دهستان ها و شهرستان ها و استان ها گذرانیدیم و با انبوه مشکلات فراوان در عرصه های فعالیت از نوسانات اقلیمی گرفته تا بحران های اجتماعی و اقتصادی و کمبودها و نبودها و توقعات به جای مردم و… روبه رو بوده ایم؛ همواره برایمان پشتوانه ای از امید بوده اند فراموش نمی کنم زمانی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بودم با بدهی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال بابت اجرای سامانه های نوین آبیاری بدهکارترین سازمان در ایران بودیم و ما با پشتوانه ایشان و وزیر بدون دغدغه حتی با این حجم از بدهی هرگز کارمان را تعطیل نکردیم و پاسخ طلبکاران را می دادیم هم ایشان و هم آقای مهندس حجتی وزیر وقت جهاد کشاورزی و هم مهندس زارع مشاور وزیر و مجری سامانه های نوین آبیاری و هم دکتر بخشنده معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت هر چهارنفر بازنشسته شده و یا به دانشگاه برگشته اند (دکتر بخشنده استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان) و هم من از آن سازمان به تهران منتقل شدم ولی اثر آن فعالیت ها هم در ذهن مردم قدرشناس و مهربان دیار کریمان کرمان عزیز و خطه زرخیز جنوب کرمان مانده است و هم نتیجه کاهش مصرف آب و افزایش بی سابقه تولید آن عاید کشاورزان و مردم سراسر کشور شده است و آن خدمت در آن بیابان ها مانده است و کشاورزان قطره قطره آب را در کشاورزی به کار می برند.
هرگز فراموش نمی کنم آن همه حمایت ایشان و نیز مجموعه تیم مدیریتی وزارت را از سازمان های استان و بویژه سازمان کهن ما که در قطب کشاورزی ایران به مانند نگینی در کویر ایران می درخشید.
امروزه وظیفه خود می دانم از طرف تمام همکارانم و کشاورزان عزیز ایران زمین و خاصه کشاورزان زحمتکش استان های کرمان و خطه زرخیر جنوب کرمان و کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان از بابت همه همکاری هایشان در طول خدمت اینجانب در این سه استان سپاسگزاری و قدرشناسی نمایم.
نیک می دانم نامبرده با پرونده ای پاک و سرشار از زحمت و تلاش و کوشش و خیرخواهی به کار دولتی خود با نیک فرجامی و عاقبت به خیری پایان داده اند و امیدوارم نسل جوان با شناختی که از مدیران باسابقه و دانشمند و خردورز این وزارتخانه کهن و علمی و فنی و اجرایی دارند از تجارب ارزنده شان در مسیر توسعه بخش کشاورزی بیش از پیش بهره گیری نمایند.
علیمراد اکبری فردی باغیرت و بااصالت بود و به سبب زندگی در زاگرس صلابت کوه های بلند و مهربانی رودخانه ها و سخاوت دشت ها و لطف و گرمای خورشید درخشان و تیز جنوب را داشت. عاطفه و محبت و قدرت ادراک و احساسات ایشان فراوان بود.

نامشان مانا، تنشان سالم و دلشان شاد و سرشان خوش باد از درختی ۴۰ ساله که سال ها به ثمر نشسته است و همواره پربارخواهد بود.

و اما به نسل معاصر در بدنه وزارت و استان ها و شهرستان ها و دهستان ها توصیه ی اکید می نمایم مطالعه زندگانی ایشان و سایر بزرگان وزارت را برای عبرت خود و آیندگان مد نظر گیرند و امیدوارم بدانند که آرامش امروز ما حاصل و دسترنج یک عمر کسانی است که عمر و حتی سلامتی و آسایش خود و خانواده هایشان را صرف تامین امنیت غذایی کشور نمودند و متاسفانه اکثرا در سنین پس از بازنشستگی به طور کامل فراموش می شوند.
به دوست و همکار عزیزم جناب آقای دکتر فریبرز عباسی که او نیز از اندیشمندان بخش کشاورزی و جوانان لایق وزارت ماست و از قضا در برنامه های تلویزیونی پیرامون مصرف بهینه آب در کشاورزی همراه و همگام بوده ایم؛ بابت انتصاب ایشان به سمت معاون آب و خاک وزارت تبریک گفته و ضمن تقدیر از وزیر محترم جهاد کشاورزی بابت این حُسن انتخاب از خداوند کریم توفیق ایشان را نیز خواستارم.

نام نیکو گر بماند زآدمی
به کزو ماند سرای زرنگار

دکتر سیدیعقوب موسوی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱- تهران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....