علاوه بر فضای مجازی، فضای حقیقی هم تضعیف می شود
محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با طرح پرسشهایی به سؤالات مکرر درباره مصوبه اخیر مجلس یازدهم موسوم به طرح صیانت از فضای مجازی پاسخ داد و نوشت:. ✍چون سؤالات مکرری درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی از بنده پرسیده شد، این توضیحات را برای استحضار شما عزیزان منتشر میکنم. ✍ درباره اینکه در
محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با طرح پرسشهایی به سؤالات مکرر درباره مصوبه اخیر مجلس یازدهم موسوم به طرح صیانت از فضای مجازی پاسخ داد و نوشت:.
✍چون سؤالات مکرری درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی از بنده پرسیده شد، این توضیحات را برای استحضار شما عزیزان منتشر میکنم.
✍ درباره اینکه در مجلس برای فضای مجازی چه قانونی به تصویب رسید؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، «ضرورت» طرح صیانت از حقوق کاربران و حمایت از خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات را تائید و حق تصمیمگیری خود برای قانونگذاری را به یک کمسیون تفویض کردند.
✍ تصمیم این کمیسیون برای فضای مجازی چیست؟ این کمیسیون هماکنون تشکیل نشده و مصوبهای هم نداشته است؛ اما یک یا چند پیشنویس تاکنون از طرح پیشنهادی منتشر شده است که هنوز تبدیل به تصویبنامه نهایی نشده است؛ بنابراین همچنان پنجرهای برای اعمال تغییرات در مصوبه مجلس باز است.
✍ آیا پرداختن به حکمرانی سایبری ضروری است؟ آیا این پیشنویس باعث ایجاد چارچوبهای مناسبی برای اعمال حکمرانی سایبری خواهد شد؟ آیا از خدمات بومی حمایت مؤثری صورت خواهد گرفت؟ آیا از حقوق مردم صیانت خواهد شد؟ آیا شبکههای اجتماعی فیلتر خواهند شد؟
✍ هرچند پرداختن به حکمرانی سایبری ضروری است و در جامعه در حال رشد مجازی، وضع قوانین و چارچوبهای دقیق و مناسب میتواند باعث رشد اقتصاد دیجیتال و بهبود رضایت عمومی شود، اما از دیدگاه بنده: آخرین پیشنویس منتشر شده، نهتنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نمیکند، بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را هم تضعیف خواهد کرد.
✍ اختیارات دولت و شخص رئیسجمهور به کمیسیونی فراقوهای واگذارشده که قدرت بالاتری از دولت دارد و ریاست آن با رئیسجمهور هم نیست. حتی امکان نظارت نمایندگان مجلس بر عملکردها در این حوزه هم ضایع شده است.
✍ نهادهای بسیار مهم سیاستگذار کشور مثل شورایعالی امنیت ملی، همواره با ریاست رئیسجمهور شکلگرفته است. پس در صورت تصویب این پیشنویس، حتما با بینظمی بیشتری در حکمرانی کشور مواجه خواهیم بود.
✍ بسیاری از صاحبان کسبوکارها و حتی پیامرسانهای بومی، مخالفت خود با این پیشنویس را اعلام کردهاند. پس بهطور مشخص حمایت مؤثری از کسبوکارها هم در میان نیست.
✍ البته، با توجه به تحریمهای گسترده اعمالشده بر کاربران ایرانی از سمت شرکتهای آمریکایی، حمایت از خدمات بومی از سوی حاکمیت هم یک ضرورت است؛ اما مگر میشود حمایتی تعریف کنیم که حمایتشونده هم آنها را مخرب بداند؟
✍ به نظر نمیرسد در کوتاهمدت چندماهه شبکههای اجتماعی فیلتر شوند اما مکانیزم پیشبینی شده در این پیشنویس و ترکیب کمیسیونها و کارگروههای تعریفشده در آن احتمال اعمال محدودیت گسترده بر پهنای باند پیامرسانها و حتی اعمال فیلتر را بهشدت افزایش داده است.
✍ بالا رفتن هزینه اینترنت هم از خروجیهای دیگر این طرح است. البته در کنار آن نباید افزایش تمایل کاربران ایرانی به سمت اینترنتهای ماهوارهای را هم نادیده گرفت.
✍ چه باید کرد؟ صبر کنیم تا دولت سیزدهم مستقر شود، در گذر کوتاه تغییر دولتها، تصویب چنین مصوبهی مهمی به صواب نزدیک نیست.
✍ اجازه دهید در فضای کارشناسی و با توجه «واقعی» به حقوق مردم، لایحه و یا طرح در صحن علنی مجلس مطرح و قانونی قابلاجرا برای فضای مجازی تصویب شود.
برچسب ها :طرح صیانت از فضای مجازی ، فضای حقیقی ، محمدجواد آذری جهرمی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰