تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 23:30
کد خبر : 31335

عرضه کالاهای تقلبی در سایه بی‌توجهی نهادهای نظارتی

عرضه کالاهای تقلبی در سایه بی‌توجهی نهادهای نظارتی

مدیرعامل شرکت لنت پارس تاکید کرد   مهندس سیدعلی لاجوردی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:   کیفیت مناسب خودرو وابسته به قطعات و تجهیزات مختلفی از جمله لنت ترمز است که تولید آن جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. با توجه به روش‌های گوناگون تولید این محصول مانند روش دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، کیفیت آن نیز

مدیرعامل شرکت لنت پارس تاکید کرد

 

مهندس سیدعلی لاجوردی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:   کیفیت مناسب خودرو وابسته به قطعات و تجهیزات مختلفی از جمله لنت ترمز است که تولید آن جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. با توجه به روش‌های گوناگون تولید این محصول مانند روش دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، کیفیت آن نیز متفاوت است و بر این اساس مشتریان خاصی هم دارد، اما متاسفانه برخی از این محصولات نیز به صورت زیرپله‌ای تولید و به بازار عرضه می‌شوند که فعالیت برندهای مطرح را زیر سوال می‌برد. در همین خصوص با مهندس سیدعلی لاجوردی، مدیرعامل شرکت لنت پارس که حدود ۳ هزار نوع لنت ترمز برای انواع خودروهای سبک، سنگین و ریلی تولید و بخش عمده‌ای از نیاز بازار داخل را تامین می‌کند، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که ماحصل آن از نظر خوانندگان ارجمند می‌گذرد.

شرکت لنت پارس در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شد؟

این شرکت، نخستین تولیدکننده لنت ترمز در کشورمان است و به عنوان پدر صنعت لنت ترمز در ایران شناخته می‌شود. زمان تاسیس شرکت لنت پارس به سال ۱۳۶۲ برمی‌گردد که البته با گذشت زمان، در سال ۱۳۶۵ با تولید و عرضه انواع لنت ترمز، به تولید انبوه رسید و در حال حاضر نیز محصولاتی مانند لنت ترمز خودروهای سواری، سنگین، واگن‌های ریلی، ماشین‌های کشاورزی و راه‌سازی و لنت ترمزهای خاص و سفارشی را برای ماشین‌های صنعتی و انواع جرثقیل تولید می‌کند.

آیا کیفیت محصولات لنت پارس با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است؟

به جرات می‌توان گفت که کیفیت محصولات تولیدی این شرکت، نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی برتری دارد و همین موضوع، باعث رضایت مصرف‌کنندگان و تمایل آنان برای خرید محصولات لنت پارس شده است. البته باید تاکید کرد که در این آشفته‌بازار، عده‌ای سودجو محصولات مشابه را در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید کرده و به نام برندهای مطرح به بازار عرضه می‌کنند که باعث سردرگمی مشتریان می‌شود. از آنجایی که این محصولات تقلبی برای مصرف‌کننده قابل شناسایی نیست و معمولا با قیمت بالایی نیز به دست مصرف‌کننده می‌رسد، به اعتبار تولیدکنندگان واقعی، معتبر و دلسوز این محصول صدمه زده و متاسفانه به منظور مرتفع کردن چنین مشکلاتی، اقدامات مناسب و جدی از سوی مسِئولان ذی‌ربط انجام نمی‌شود.

مهمترین مزیت محصولات تولیدی شرکت شما چیست؟

مهمترین مزیت محصولات شرکت لنت پارس، جدا از سابقه و تجربه کاری زیاد، استفاده از تکنولوژی‌ مدرن و مواد اولیه مرغوب است که از زمان تاسیس تاکنون حدود ۲ بار به روز شده است. نخستین بار در سال‌های ابتدایی فعالیت شرکت، تکنولوژی مورد نیاز ما از کشور کانادا وارد شد و دومین بار نیز از کشور آلمان و اتریش خریداری گردید. از آنجایی که این تکنولوژی بسیار جدید و فوق مدرن بود، این کشورها از فروش آن به ما با این بهانه که شما قادر به استفاده از آن نیستید، امتناع می‌کردند، اما بعد از مدتی نه‌تنها با هوشیاری متخصصان و مهندسان شرکت به خوبی از این تجهیزات استفاده شد، بلکه فرآیند تعمیر، بازسازی و تجهیز آن با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای مبدا انجام گرفت.

محصولات لنت پارس چه سهمی از بازار داخل را دارد؟

با توجه به کیفیت و تنوع زیاد، بخش زیادی از بازار داخل توسط محصولات لنت پارس تامین می‌شود، اما در کنار ما بیش از ۴۰ شرکت دیگر وجود دارند که در این زمینه فعالیت دارند و پاسخگوی نیاز بازار می‌باشند. موضوع قابل توجه اینکه خوشبختانه امروز نه‌تنها نیاز به واردات نداریم، بلکه به دنبال پیدا کردن بازار صادرات هم هستیم.

این شرکت از ابتدای فعالیت تاکنون چه عناوینی کسب کرده است؟

شرکت لنت پارس، علاوه بر دریافت لوح تقدیر و جوایز از مسئولان ذی‌ربط در سال‌های مختلف، به صورت مستمر به عنوان تولیدکننده برتر کشور نیز شناخته شده است. از سوی دیگر، این شرکت نه‌تنها از استانداردهای معتبر ایران بهره‌مند است، بلکه از کشورهای مطرح اروپایی مانند آلمان، انگلستان و… نیز نشان استاندارد دریافت کرده و در بین شرکت‌های تامین‌کننده لوازم یدکی خودرو گرید A را به خود اختصاص داده است.

در زمینه فعالیت خود با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

با توجه به تشدید تحریم‌ها و افزایش روزانه نرخ ارز، شرکت‌های تولیدی به سختی و با متحمل شدن هزینه‌های گزاف خرید، حمل کالا و نیز رساندن محموله‌های خود از مسیرهای مختلف و دور زدن تحریم‌ها، اقدام به تهیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود می‌کنند. محموله‌های خریداری شده با ریسک بسیار زیاد از مبدا حمل می‌شوند، اما پس از رسیدن به کشور با مشکلات عدیده‌ای در روند ترخیص مواجه می‌شوند که مهمترین آن، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است. هر چند همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی با صاحبان کالا به ویژه تولیدکنندگان به منظور رفع مشکلات ترخیص محموله‌های فراوان دپو شده در گمرکات کشور، همواره مورد تقدیر و تشکر واردکنندگان قرار گرفته، اما متاسفانه تدوین قوانین دست و پاگیر و در اکثر مواقع متناقض و بدون در نظر گرفتن شرایط موجود و امکانات واردات و انتقال ارز، صاحبان کالا را در ترخیص قطعی محموله‌ها و رفع تعهدات ارزی از بانک با مشکلات زیادی مواجه می‌سازد. برای مثال، چندی پیش فهرستی برای تعرفه‌های مشمول “تامین ارز از محل صادرات خود یا دیگران یا از محل حساب ارزی واردکننده یا دیگران” منتشر گردید که البته اشکالاتی هم به این فهرست وارد است. به عنوان مثال، صاحبان کالا یا تولیدکنندگان در برخی موارد به منظور جلوگیری از توقف تولید، بیکار شدن نیروی کار و همچنین فشارهای وارد شده از سوی تامین‌کنندگان خود برای دریافت وجه محموله‌های تولید و ارسال شده، امکان ارسال وجه از طریق سامانه نیما را ندارند. از سوی دیگر، تامین‌کنندگان به دلیل ترس از مشکلات ناشی از تحریم‌ها، حاضر به ارسال قانونی کالا از مبادی خود به نام یک شرکت ایرانی نبوده و ناگزیر اقدام به ارسال کالا و وجه از طریق یک کشور می‌کنند. بدیهی است که شرکت ثبت‌شده در کشور ثالث، تنها یک شرکت صوری است که امکان انتقال وجه به حساب اعلام‌شده وجود نداشته و ارز مورد نیاز فقط باید به صورت آزاد خریداری و به حساب ذی‌نفع ارسال گردد. تا زمانی که بانک مرکزی، شرکت‌ها را ملزم به ارسال حواله‌ها از طریق سامانه نیما می‌کند یا عملیات ارزی “تامین ارز از محل حساب ارزی واردکننده” را محدود به گروه‌های کالایی و تعرفه‌های خاصی می‌سازد، چنین امکانی برای صد در صد محموله‌های خریداری‌شده شرکت‌ها میسر نمی‌باشد. در حال حاضر اغلب شرکت‌ها از جمله شرکت‌های تولیدی نیز با چنین مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و متاسفانه برای بسیاری از محموله‌های خریداری‌شده، امکان ثبت عملیات ارزی به صورت تامین ارز از محل حساب ارزی واردکننده وجود ندارد. همان‌طور که گفته شد، شرکت‌ها به دلایل گوناگون ناگزیر به خرید بسیاری از محمولات خود به صورت آزاد هستند، لذا تقاضای صاحبان کالا، به ویژه شرکت‌های تولیدی از سازمان‌ها و مدیران امر این است که در تعیین تعرفه‌های مشمول تامین ارز از محل حساب ارزی، با در نظر گرفتن تمامی جوانب و محدودیت‌های شرکت‌ها در امر واردات و انتقال وجه، تجدید نظر کرده و گزینه‌های نوع عملیات ارزی را به‌گونه‌ای فراهم نمایند که امکان اجرایی شدن آن نیز وجود داشته باشد و نسبت به رفع این مشکل راه‌حل مناسبی اتخاذ کنند.

عمده‌ترین مشکلات صادراتی این شرکت چیست؟

محصولات تولیدی شرکت لنت پارس عمدتا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود که البته در این میان با مشکلاتی هم مواجه هستیم. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات ما به کشوری مانند عراق به صورت ریالی صادر می‌شود، در حالی که دولت از ما تقاضای بازگشت ارز صادراتی را دارد. از سوی دیگر، برای اثبات اینکه ارزی دریافت نشده نیز باید مراحل زیادی از مراجعه به بانک مرکزی گرفته تا سازمان‌های دیگر طی کرد که معمولا با خستگی و اتلاف وقت زیادی همراه است و همین موضوع، انگیزه ما و سایر تولیدکنندگان را برای صادرات از بین می‌برد.

با توجه به روند افزایشی قیمت خودرو، چه پیشنهادی برای کاهش آن دارید؟

واقعی شدن قیمت خودرو منوط به خروج تولید خودرو از انحصار است و اگر در کنار تولیدکنندگان فعلی، افراد دیگری نیز در زمینه تولید یا واردات خودرو فعالیت داشته باشند، طبیعتا فضای رقابتی در بازار شکل خواهد گرفت و قیمت‌ها نیز بر اساس واقعیت‌های بازار تعیین خواهد شد. به اعتقاد بنده، دولت باید با اعطای مجوز تولید خودرو به سایر تولیدکنندگان و همچنین واردات خودرو، چنین بستری را فراهم سازد، در غیر این صورت با وجود انحصار موجود در بازار خودرو و مشکلاتی که سد راه تولیدکنندگان قرار دارد، امکان آزادسازی و رقابتی شدن قیمت‌ها وجود نخواهد داشت.

آیا کشورمان از امکانات لازم برای داخلی‌سازی قطعات خودرو برخوردار است؟

اغلب کشورهایی که ماشین‌آلات مدرن تولید می‌کنند، به واردات تجهیزات آن وابسته هستند، اما بعد از مدتی آن را مونتاژ کرده و تولیدات‌شان بر مبنای محصولات مونتاژی که ترکیبی از دانش فنی کشورهای مختلف است، صورت می‌گیرد. در کشور ما نیز اگر امکانات ضروری برای مونتاژ یا داخلی‌سازی قطعات خودرو وجود داشته باشد، قطعا اولویت تولیدکنندگان حرکت در این مسیر خواهد بود. در حال حاضر عمده‌ترین مشکل کشور، بی‌ثباتی اقتصادی و موانع موجود برای تامین مواد اولیه است و نه‌تنها قیمت ارز مدام در حال افزایش است، بلکه بسیاری از مواد مورد نیاز برای تولید نایاب شده است.

چه چشم‌اندازی را برای این صنعت متصور هستید؟

از آنجایی که مهمترین اولویت ما در چرخه تولید، توجه ویژه به کیفیت است، اکثر مشتریان از محصولات ما رضایت کامل را دارند و همین موضوع نیز باعث سودآوری شرکت لنت پارس شده و آینده خوبی را برای آن رقم خواهد زد. از سوی دیگر، با توجه به افزایش تولید این محصول در کارخانه‌ها، آینده بسیار خوبی برای این صنعت قابل پیش‌بینی است.

تعامل میان خودروسازان و قطعه سازان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز به یک ارتباط دو سویه نیاز دارند؛ به این معنی که در تعاملات خود منافع همدیگر را در نظر داشته و برای تامین نیازهای یکدیگر تلاش کنند، اما متاسفانه در حال حاضر نه‌تنها ارتباط و تعامل مناسبی میان این دو بخش وجود ندارد، بلکه قراردادهای فی‌مابین، کاملا یک‌طرفه و به نفع خودروسازان نوشته می‌شود. از سوی دیگر، بسیاری از خودروسازان، بدهی قطعه‌سازان را پرداخت نکرده و نسبت به تعهدات خود بی‌توجه هستند. به عنوان مثال، شرکت لنت پارس حدود ۴ سال است که یک مبلغ جزئی را از یک شرکت خودروساز طلبکار می‌باشد، اما به منظور تسویه مطالبات خود، پاسخ مثبتی دریافت نکرده است، از این رو با توجه به نیاز و ارتباط تنگاتنگ این دو بخش در زمینه تولید خودرو، ضرورت دارد تا این مشکلات حل شده و ارتباطات خودروسازان و قطعه‌سازان، سمت و سوی بهتری پیدا کند.

و سخن آخر…

یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان محصولات با کیفیت، عرضه کالاهای تقلبی در بازار است؛ محصولاتی که نه‌تنها باعث ایجاد رقابت منفی بین تولیدکنندگان شده، بلکه نارضایتی، آسیب جانی و مالی مشتریان را نیز به همراه داشته است. درخواست بنده از مسئولان، رسیدگی به این موضوع مهم و کلیدی است که باید با برنامه‌ریزی و اقدامات دقیق، چاره‌ای برای رفع این‎گونه معضلات بیاندیشند.

 

 

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....