تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 15:22
کد خبر : 80530

طرح ۱۰ ماده‌ برای کاهش اتکای اتحادیه اروپا به گاز طبیعی روسیه

طرح ۱۰ ماده‌ برای کاهش اتکای اتحادیه اروپا به گاز طبیعی روسیه

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که به تازگی منتشر شده ۱۰ راهکار پیشنهادی برای برون‌رفت نسبی اروپا از وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه را مطرح کرده است. اقتصاددان: این گزارش با هدف کم کردن وابستگی اروپا به گاز طبیعی روسیه در سال آینده میلادی و همچنین با در نظر گرفتن سیاست‌های جهانی تغییر اقلیم و سیاست

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که به تازگی منتشر شده ۱۰ راهکار پیشنهادی برای برون‌رفت نسبی اروپا از وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه را مطرح کرده است.

اقتصاددان: این گزارش با هدف کم کردن وابستگی اروپا به گاز طبیعی روسیه در سال آینده میلادی و همچنین با در نظر گرفتن سیاست‌های جهانی تغییر اقلیم و سیاست تعادل کربنی صفر اتحادیه اروپا منتشر شده است.

عدم انعقاد قرارداد جدید برای واردات گاز طبیعی از روسیه

با توجه به منقضی شدن برخی قراردادهای بلندمدت با روسیه در زمینه صدور گاز طبیعی، عدم تمدید و یا انعقاد قرارداد و در صورت یافتن منابع جایگزین، می‌تواند راه حل بدون تنشی برای برون‌رفت از وابستگی باشد.

یافتن منابع جایگزین برای واردات گاز طبیعی

یکی از مهم‌ترین برون‌رفت‌ها برای اروپا افزایش واردات LNG از طریق پایانه‌های دریافت و بازتبدیل LNG در بنادر است. با توجه به نقش کمتر روسیه در تجارت جهانی LNG و قابل اطمینان‌تر بودن کشورهای صادرکننده (آمریکا، استرالیا، قطر و..) این مسیر می‌تواند مسیر قابل اطمینان‌تری برای جایگزینی گاز روسیه باشد.

افزایش ذخیره گاز اروپا در سال پیش رو

در کنار جایگزینی واردات، افزایش اتکاپذیری شبکه گازی برای تثبیت عرضه خصوصاً در فصل سرد و در شرایط کمبود یکی از مهم‌ترین مسائلی است که لازم است توسط اروپا در نظر گرفته شود.

افزایش سریع بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر

اروپا با توجه به پیشرو بودن در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند در سال پیش رو افزایش ظرفیت ۳۵ تراوات ساعتی (معادل کاهش شش میلیارد متر مکعب در واردات گاز) را در شبکه برق تجدیدپذیر شاهد باشد.

استفاده از رآکتورهای هسته‌ای قابل اتصال مجدد به شبکه

تولید برق از انرژی هسته‌ای ردپای کربنی بسیار پایینی دارد. اما با توجه به ملاحظات ایمنی و آلودگی ناشی از پسماندهای هسته‌ای، این نیروگاه‌ها در برخی کشورها از شبکه خارج شده‌اند. اما برخی نیروگاه‌ها را که در حال حاضر برای تعمیر و تست ایمنی از شبکه خارج شده‌اند، می‌توان با تسریع این مراحل در زمانی کم به مدار بازگرداند.

ارائه حمایت‌های مالی برای کاهش فشار اقتصادی واردشده به مشترکان آسیب‌پذیر

افزایش قیمت سوخت می‌تواند منجر به افزایش قیمت برق شده و سود زیادی را عائد کمپانی‌های تولید برق در اروپا نماید. اروپا می‌تواند با اتخاذ تدابیر مالیاتی از ۲۰۰ میلیون یورو درآمد مازاد این شرکت‌ها برای حمایت از مشترکان آسیب‌پذیر در مقابل افزایش قیمت‌ها استفاده کرده و تاب‌آوری جامعه را در مقابل گذار انرژی بالا ببرد.

تأمین حرارت بخش خانگی به‌ وسیله پمپ‌های حرارتی

جایگزینی پمپ‌های حرارتی با بویلرهای مشعلی که عمدتاً با سوخت گاز طبیعی کار می‌کنند، می‌تواند به کاهش قابل توجه مصرف گاز در اروپا کمک کند. پمپ‌های حرارتی دستگاه‌های پربازده و مقرون به صرفه‌ای هستند که می‌توان آنها را در زمان کوتاه و در تعداد زیاد تولید کرد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و صنایع

بالا بردن بازده سیستم‌های انرژی از مهم‌ترین فاکتورها در گذار انرژی مطمئن، کاهش آلودگی و بهینه‌سازی مصرف سوخت است. نوسازی سیستم‌های انرژی و ساختمان‌ها خصوصاً ساختمان‌های غیر مسکونی، قدیمی‌تر و کم‌بازده‌تر در کنار ارتقای عایق‌بندی و کنترل حرارتی منازل می‌تواند به کاهش گاز مصرفی اروپا منجر شود.

تشویق مصرف‌کنندگان به کاهش موقتی دمای اطاق در بخش خانگی

دمای میانگین بخش خانگی در فصل سرما برای اغلب کشورهای اروپایی حدود ۲۲ درجه سانتیگراد است. هر درجه کاهش در این درجه حرارت می‌تواند به سرعت کاهش مصرف ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز را برای اروپا به همراه داشته باشد.

ایجاد تعادل در شبکه تولید برق با روش‌های کم‌کربن

نوسانات شبکه برق معمولاً با اتلاف زیاد انرژی همراه است. از این رو برای جبران کمبود و متعادل‌سازی شبکه در زمان‌های پیک و همچنین زمان‌های کمبود، گاز طبیعی نقش ویژه‌ای را در شبکه کشورهایی که در حال توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، ایفا می‌کند.

اما جایگزینی گاز طبیعی با حامل‌های انرژی کم‌کربن که توانایی ذخیره برق را داشته و قابل مصرف نیز باشند، یکی از مسیرهای گذار انرژی و کم کردن وابستگی گازی به شمار می‌رود.

هیدروژن سبز یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی در نقشه جامع انرژی آینده به شمار می‌رود که هم از یک سو نقش مهمی در کنترل نوسانات شبکه برق دارد و در سوی دیگر در بسیاری از بخش‌ها همچون حمل و نقل، گرمایش، تولید برق و .. قابل استفاده است. با این وجود با توجه به محدودیت‌های فنی و اقتصادی و کامل نبودن زیربنای هیدروژنی در اغلب کشورها، به سختی بتوان در سال پیش رو وظیفه ایجاد تعادل در شبکه را به هیدروژن واگذار کرد. پس نیاز است تا به سرعت سیاستگذاری برای کاهش تلفات شبکه برق و ارتقای اتکاپذیری انجام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....