تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 10:17
کد خبر : 129500

طالبان دیگر بنزین بی‌کیفیت از ایران نمی‌خرد

طالبان دیگر بنزین بی‌کیفیت از ایران نمی‌خرد

باز هم طالبان یک محموله بنزین ایران را پس داد. این خبری است که چند روز پیش روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کردند، این بار محموله برگشت‌خورده، ۷ تانکر بوده است. این چندمین‌بار است که محموله‌های بنزین و گازوییل ایران به دلیل آنچه که طالبان آن را غیراستاندارد خوانده، به ایران

باز هم طالبان یک محموله بنزین ایران را پس داد. این خبری است که چند روز پیش روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. آن‌طور که رسانه‌ها گزارش کردند، این بار محموله برگشت‌خورده، ۷ تانکر بوده است.
این چندمین‌بار است که محموله‌های بنزین و گازوییل ایران به دلیل آنچه که طالبان آن را غیراستاندارد خوانده، به ایران پس داده می‌شود.
هرچند حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در افغانستان، در واکنش به این خبر گفته که تانکرهای مستردشده متعلق به ایران نیست، با این حال منابع خبری طالبان به نقل از اداره ملی استاندارد ‎طالبان، گفته‌اند که این تانکرهای بنزین کیفیت لازم را نداشته‌اند.
دی‌ماه سال گذشته هم طالبان ۲۶ محموله سوخت ایران که شامل بنزین و گازوییل بود، به ایران مسترد کرد.
اوایل خرداد ماه امسال هم مسوولان اداره استاندارد نیمروز افغانستان اعلام کرده‌اند که از وارد شدن ۵۰۰ هزار لیتر بنزین بی‌کیفیت ایران به کشورشان جلوگیری کرده‌اند.
حمید حسینی رییس پیشین اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی همزمان با بازگشت محموله‌های سوخت از افغانستان گفته بود که دلیل مسترد شدن این محموله‌ها بالا بردن استانداردهای سوخت وارداتی از سوی طالبان بوده حال آنکه تولید مینی‌ریفاینرهای ایرانی کیفیت لازم را در تولید ندارند، به همین دلیل هم این محموله‌ها برگشته است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌‌صنعت  ،  درگیری بین مرزهای ایران و افغانستان به دنبال مطالبه ایران درباره حق‌آبه هیرمند در اواسط خرداد ماه جنجال‌برانگیز شد. اگرچه، مقامات وزارت خارجه بر این باورند که این اختلاف نظر قابل حل است و هم‌اکنون تردد کامیون‌ها بین مرز ایران و افغانستان عادی گزارش می‌شود، با این حال برخی منابع خبری می‌گویند که حوادث اخیر باعث شده که طالبان برای خرید بنزین و گازوییل از روسیه تمایل بیشتری نشان بدهد.هم‌اکنون رقابت بین ایران و روسیه برای نفت و فرآورده‌های نفتی در بازار افغانستان نزدیک به هم است. با وجودی طالبان به دلیل شرایط بد اقتصادی و قطع شدن کمک‌های خارجی توان مالی چندانی ندارد. با این حال گفته می‌شود طالبان تمایل دارد در تجارت سوخت با روسیه کار کند.
برخی منابع خبری هم می‌گویند که دلیل جلوگیری از واردات بنزین ایران به افغانستان، حضور بنزین ارزان روسیه و دامپینگ این کشور در بازار افغانستان است.
میزان تجارت بین ایران و افغانستان در سال گذشته رقمی در حدود ۸/۱ میلیارد دلار است.
براساس گزارش پتروویو، پلتفرم تحقیق و مشاوره‌ نفت و گاز ایران، تهران از ماه می ‌‌۲۰۲۰ تا می ‌‌۲۰۲۱ حدود ۴۰۰ هزار تن سوخت به کشور همسایه‌ خود صادر کرده بود و به این ترتیب حدود یک‌پنجم سوخت بازار افغانستان را ایران تامین کرده است.

چرا بنزین ایرانی کیفیت ندارد؟

در همین رابطه خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: «‌برخی از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی که اقدام به تولید بنزین پیرولیز می‌کنند سال‌هاست که این بنزین را به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر می‌کنند. این بنزین به خودی خود قابلیت استفاده به عنوان سوخت را ندارد و باید در فرآیندی اصلاح شود تا بتوان به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد.»حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی در این رابطه می‌گوید: کشور‌های عراق و افغانستان اکنون بنزین مورد نیاز خود را از کشورهای ازبکستان و روسیه با استاندارد بالاتری تامین می‌کنند، به همین دلیل طالبان دیگر متقاضی بنزین ایران نیست.
او افزود: بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی دلیل بازگشت بنزین از سوی طالبان بوده و این کشورها دیگر هر کالایی را با هر کیفیتی نمی‌پذیرند. بنابراین باید مجوز تولید محصولات باکیفیت‌تری مانند بنزین یورو ۳ و گازوییل به پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس داده شود تا در زمستان بخشی از سوخت داخلی را برای نیروگاه‌ها تامین کند.به گفته وی، در چنین شرایطی امکان استفاده از نفتا برای پتروشیمی‌ها و گازوییل برای نیروگاه‌ها وجود دارد که پخش و پالایش باید در این زمینه همکاری کند.

بنزینی که در داخل کیمیاست

مصرف بنزین در یک سال گذشته فشار زیادی را هم به دولت و هم به پالایشگاه‌ها وارد کرده است. مقامات دولت سیزدهم از ابتدای اردیبهشت ماه امسال با اجباری کردن استفاده از کارت‌های شخصی سوخت، سعی در مهار مصرف بیش از اندازه بنزین کرده‌اند. با این وجود آمارها نشان می‌دهد که مصرف بنزین در حال حاضر از تولید پالایشگاه‌های کشور بالاتر رفته است.
حمید حسینی در پاسخ به این سوال که چطور با وجود ناترازی بنزین، صادرات بنزین وجود دارد، می‌گوید: آنچه تحت عنوان بنزین صادر می‌شود، بنزین صادراتی محصول پالایشگاه‌های مادر نیست. ضمن آنکه محصول تولیدی پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس از لحاظ کیفیت مورد تایید پالایش و پخش نیست.
وی ادامه داد: بالا رفتن کیفیت محصولات صادراتی از سایر کشورها به موجب کوچک شدن بازار صادراتی ایران شده است، در حالی که ایران تا پیش از این ۷۰ تا ۹۰ درصد بازار صادراتی محصولات نفتی این کشورها را در اختیار داشت. اکنون با توجه به اینکه تغییراتی در کیفیت کالای صادراتی به عراق و افغانستان اتفاق افتاده است، پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس امکان افزایش کیفیت را ندارند. زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اجبار کرده است که نباید کالایی مشابه بنزین و گازوییل تولیدی پالایشگاه‌های مادر تولید کرد.
به گفته وی پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس مجبورند کالایی با کیفیت پایین تولید کنند که در داخل مشتری ندارد و این محصولات صادر می‌شود.حسینی می‌گوید: با وجود اینکه ازبکستان و روسیه بنزین با‌کیفیت‌تری به عراق و افغانستان می‌فروشند، مشتریان افغانی باز هم درخواست بنزین از کشور ما را دارند و تبعات گمرکی آن را به عهده گرفته‌اند. که در برخی از مواقع این محصول صادر و بعضا مرجوع می‌شود که ربطی به صادر‌کننده ایرانی ندارد، زیرا محصول خود را فروخته و پول آن را دریافت کرده است.به گفته این عضو اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی محصولات مرجوعی از سایر مبادی وارد افغانستان می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....