تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 12:36
کد خبر : 84278

«صیا‌نت» دوام نمی‌آورد

«صیا‌نت» دوام نمی‌آورد

تبعات برآمده از طرح صیانت همچنان ادامه دارد و در آخرین دست از تصمیم‌سازی‌های مرتبط با این موضوع خبر رسید که نمایندگان در جلسه‌ای غیرعلنی تصمیم گرفته‌اند که بررسی طرح صیانت در کمیسیون ویژه اصل۸۵ را لغو و موضوع را به صحن علنی واگذار کنند. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که

تبعات برآمده از طرح صیانت همچنان ادامه دارد و در آخرین دست از تصمیم‌سازی‌های مرتبط با این موضوع خبر رسید که نمایندگان در جلسه‌ای غیرعلنی تصمیم گرفته‌اند که بررسی طرح صیانت در کمیسیون ویژه اصل۸۵ را لغو و موضوع را به صحن علنی واگذار کنند. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این طرح چه در صحن علنی مجلس و چه در کمیسیون مشترک بالاخره تصویب می‌شود و محدودیت‌های بسیاری را برای کاربران فضای مجازی به وجود می‌آورد.
همچنین عضو هیات‌رییسه مجلس با اشاره به رای‌گیری استمزاجی برای بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس گفت با توجه به اینکه نظرهای حقوقی متفاوتی درباره نیاز به رای‌گیری مجدد در صحن علنی وجود دارد، این موضوع از لحاظ حقوقی بررسی و نهایتا هرچه که تعیین شد بایستی همه آن را بپذیرند.

این طرح با شرایط فعلی اجرایی نیست

در همین خصوص حسین اسلامی رییس هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران  گفت: طرحی که به عنوان طرح صیانت آماده شده است در همان شروع کار با مشکل مواجه شده است. این طرح یک طرح تخصصی است و چه بهتر بود که خود وزارت ارتباطات که مسوول اجرای این طرح است، طرح را پیشنهاد می‌داد. همچنین این طرح در زمانی که ما بین دو دولت قرار داشتیم مطرح شد و کمیسیون فرهنگی هم این طرح را طراحی کرده بود. اسلامی افزود: این طرح چه در کمیسیون تصویب شود یا در صحن علنی فرقی نمی‌کند. متون ابتدایی این طرح دچار اشکالات بسیاری است. ما معتقدیم فضای مجازی باید با دقت مدیریت شود و مورد بررسی قرار گیرد ولی نحوه رفع این دغدغه‌ها مشکل دارد و باید یک کمیسیون تخصصی این کار را انجام دهد. پیشنهاد ما این است که این موضوع باید به وزارت ارتباطات سپرده شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،   اسلامی در ادامه افزود: همچنین برای ساماندهی فضای مجازی چندین قانون نیاز داریم. به هر حال این طرح مشکل بنیادی دارد و اینکه در کجا به آن رسیدگی شود مهم نیست. مهم‌تر از اینکه این موضوع در داخل صحن یا کمیسیون مشترک بررسی شود، این است که پایه‌های این طرح مورد تایید بخش خصوصی و فعالان بخش فاوا نیست و این طرح با شرایط فعلی اجرایی نیست و حتما نیازمند اصلاحات است.
حسین اسلامی در پایان در خصوص آینده طرح صیانت گفت: امیدوارم که مجلس همان‌طور که به مردم قول داده است، نظرسنجی‌های لازم را انجام دهد و از همه مهم‌تر این طرح باید دوباره نوشته شود و توسط وزارت ارتباطات پیشنهاد شود. ما حاضریم در این راستا به عنوان بخش خصوصی کمک کنیم تا متن این طرح، متن معقولی شود و خیلی سریع‌تر هم اجرایی شود. ولی در نهایت امید اندکی دارم که مجلس این طرح را به وزارت ارتباطات برگرداند.

این طرح بالاخره اجرا می‌شود ولی پایدار نخواهد بود

همچنین کیوان نقره‌کار فعال حوزه فضای مجازی اظهار کرد: اگر بخواهیم این طرح را قبل از اینکه به مجلس برود نگاه کنیم، اگر کارشناسان، متخصصان و فعالان این حوزه در کنار مشاوران دولتی بودند، طرح بهتر و قوی‌تری می‌شد و بهتر بود که از همان ابتدا مسیر قانونی خودش را طی می‌کرد. وی در ادامه گفت: من به عنوان یک فعال بخش خصوصی و مخالف طرح صیانت، احساس می‌کنم که این طرح در همین دولت تصویب می‌شود. نقره‌کار افزود: همواره تجربه نشان داده است که نمی‌توان جلوی تکنولوژی ایستاد و در کشورمان طرح‌هایی از این دست که بدون کارشناسی و آینده‌پژوهی اجرا می‌شود، هیچ وقت راه به جایی نبردند.
بنابراین فکر می‌کنم که این طرح اجرایی می‌شود ولی پایدار نخواهد بود. وی در پایان گفت: باید به سمت فرهنگ‌سازی برویم و این امکان را به وجود آوریم تا خانواده‌ها با دغدغه‌های حوزه فناوری آشنا شوند. با طرح‌هایی مثل صیانت نمی‌توانیم حرکت رو به جلویی داشته باشیم چون تکنولوژی جلوتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....