تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 18:30
کد خبر : 146852

صعود سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز

صعود سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز

میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز این هفته با افزایش سه هزار میلیارد تومانی به ۱۴۲٫۴ همت رسید اما تزریق پول بانک مرکزی در این بازار ثابت ماند.  بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب

میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز این هفته با افزایش سه هزار میلیارد تومانی به ۱۴۲٫۴ همت رسید اما تزریق پول بانک مرکزی در این بازار ثابت ماند.

 بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی اعلام می‌کند، امروز نیز داده‌های مربوط به هفت روز منتهی به ۲۲ آبان ماه را منتشر کرده است.

بر اساس داده‌های درج شده در این گزارش، میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز که هفته قبل برای دومین هفته متوالی نزولی شده بود، این هفته بار دیگر با افزایش نسبی همراه شده است. با این وجود بانک مرکزی بار دیگر نسبت به این موضوع خنثی عمل کرده و میزان تزریق پول خود در این بازار را تغییر نداده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  همچنین رشد نیاز شبکه بانکی به نقدینگی در بازار باز در حالی رخ داده که این هفته بانک‌ها در بازار بین بانکی و در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند، استقراضی از بانک مرکزی نداشتند. به این ترتیب مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه برای نخستین بار از ۲۲ شهریور ماه به این سو به صفر رسید.

 باز 08.22

تثبیت تزریق پول در بازار باز

آمار و ارقامی که بانک مرکزی در گزارش خود ارائه داده حاکی از آن هستند که در عملیات بازار باز هفته منتهی به ۲۲ آبان ماه سال جاری، بانک‌ها ۱۴۲٫۴ هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی ارسال کرده‌اند؛ رقمی که در مقایسه با سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در هفته گذشته شاهد رشدی در حدود سه هزار میلیارد تومان بوده است.

بانک مرکزی اما در واکنش به این افزایش در سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، حجم سفارش‌های پذیرفته شده را تغییر نداد و مثل دو هفته اخیر ۱۱۸٫۹ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها وام داد. در نتیجه مازاد تقاضای وجوه نقد شبکه بانکی در بازار باز این هفته نیز به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بانک مرکزی برای دهمین هفته متوالی، بخشی از درخواست بانک‌ها در شبکه بانکی را رد کرد.

از سویی دیگر نیز حدود ۱۱۹٫۴ هزار میلیارد تومان از مبالغی که بانک مرکزی پیش‌تر به بانک‌ها وام داده بود، در این هفته سررسید شد و به بانک مرکزی برگشت.

جزئیات حراج بازار باز شماره ۳۴

مطابق گزارش اخیر بانک مرکزی از سی و چهارمین حراج بازار باز در سال جاری، ۲۰ بانک و موسسه اعتباری در این حراج مشارکت کرده‌اند تا بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را برطرف کنند. البته جزئیات حراج این هفته تفاوتی با هفته‌های قبل نداشت؛ همچنان مدت توافق بازخرید بین بانک‌ها و بانک مرکزی هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز به ثبات خود از ابتدای سال ادامه داد و در رقم ۲۳ درصد باقی ماند.

عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز یکی از سازوکارهای مهم سیاست‌گذاری پولی محسوب می‌شود که بانک مرکزی با به‌کارگیری آن، تصمیمات مدنظر خود را در سیستم بانکی اجرا می‌کند. بازار باز شرایطی برای بانک‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند کسری وجوه نقد خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند و بانک مرکزی نیز می‌تواند با هدایت نقدینگی در این بازار، مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند.

بانک‌ها با ارسال سفارش در بازار باز، اوراق قرضه‌ در اختیار خود را به بانک مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. با این حال بانک‌ها باید در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....