تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400 - 17:37
کد خبر : 73027

صادرات گونه های حمایت نشده منعی ندارد

صادرات گونه های حمایت نشده منعی ندارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: صدور مجوز برای «بلبل خرما» که از گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می‌شود، قانونی است. اقتصاددان: محمد جواد اشرفی با بیان این که «بلبل خرما» از جمله پرندگانی است که از نظر کنوانسیون سایتیس منعی برای تجارت ندارد، افزود: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط زیست گروه‌های

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: صدور مجوز برای «بلبل خرما» که از گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می‌شود، قانونی است.

اقتصاددان: محمد جواد اشرفی با بیان این که «بلبل خرما» از جمله پرندگانی است که از نظر کنوانسیون سایتیس منعی برای تجارت ندارد، افزود: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط زیست گروه‌های جانوری شامل در خطر انقراض، حمایتی و حفاظت شده، آسیب رسان و غیر حمایت شده و تقسیم بندی شده است.

اشرفی ادامه داد: برای گروه‌های آسیب رسان و غیر حمایت شده که جمعیت مناسبی دارند، پس از اخذ مجوز‌های لازم حتی می‌توانند شکارهم شوند که برخی از آن‌ها بومی و برخی مهاجرند.

وی گفت: از نظر قوانین سازمان حفاظت محیط زیست «بلبل خرما» از زمره گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی است که جمعیت مناسبی هم دارند و خطری نسل آن‌ها را تهدید نمی‌کند، که با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست امکان ورود به کشور و یا خروج از آن را دارند و این که صدور مجوز برای «بلبل خرما» که از نوع گونه‌های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می‌شود، قانونی است.

از نظرقانونی، تجارت گونه‌های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل‌های جاری سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و از نظر «کنوانسیون سایتیس» (تجارت بین المللی گونه‌های جانوری و گیاهی) نیز منعی ندارد.

گفتنی است، «کنوانسیون سایتیس» برخی از گونه‌های جانوری و گیاهی را در ۳ ضمیمه معرفی می‌کند که تجارت آن‌ها در چارچوب ضوابطی خاص امکان پذیر است و در این میان فقط گونه‌های ضمیمه‌ی ۱ آن با سختگیری بیشتری است و تجارت گونه‌های جانوری و گیاهی خارج از ضمایم سه گانه این کنوانسیون بدون مانع اعلام شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....