تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 11:28
کد خبر : 150816

شهری که باید تخلیه شود اما…

شهری که باید تخلیه شود اما…

آلودگی هوای تهران مرز خطرناک را هم رد کرده است. وقتی شاخص آلودگی از ۳۰۰ فراتر می‌رود به این معنی است که هیچ کدام از افراد نباید از خانه خارج شوند. بر اساس استانداردهای جهانی وقتی شاخص آلودگی به بیش از ۴۰۰ در هر شهر می‌رسد باید شهر تخلیه شود و حالا شاخص آلودگی در

آلودگی هوای تهران مرز خطرناک را هم رد کرده است. وقتی شاخص آلودگی از ۳۰۰ فراتر می‌رود به این معنی است که هیچ کدام از افراد نباید از خانه خارج شوند. بر اساس استانداردهای جهانی وقتی شاخص آلودگی به بیش از ۴۰۰ در هر شهر می‌رسد باید شهر تخلیه شود و حالا شاخص آلودگی در تهران طی روزهای گذشته به ۵۰۰ رسیده است. تنها اتفاقی که رخ داده غیر حضوری کردن مدارس بوده و ادارات دولتی و خصوصی هیچ کدام تعطیل نیستند. اگر قرار باشد مردم به هشدارها کارشناسان در رابطه خطرناک بودن تنفس در این هوا عمل کنند عملا هیچ کس نباید از خانه خارج شود. اما وقتی هیچ ارگان و نهاد و شرکت خصوصی و دولتی تعطیل نیست و مردم مجبورند به سر کار بروند یعنی بی‌توجهی به جان انسان‌ها. آلودگی هوا شاید در یک روز و یک هفته کسی را از پا در نیاورد و به دیار باقی نفرستد اما قطعا در بلندمدت تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت انسان گذاشته و می‌تواند باعث مرگ او شود. همانطور که طبق آمارهای رسمی سال گذشته بیش از ۶ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. اینکه مسوولان تمام قد پشت شانه خالی کردن خود از بار مسوولیت ایستاده‌اند و حرف‌هایشان تنها بازگو کردن ضد و نقیض‌هایی است که مردم را سردرگم می‌کند یک طرف ماجراست اما اینکه کسی به سلامت و جان مردم اهمیت نمی‌دهد طرف دیگر ماجرایی است که باز هم هیچ مسوولی مسوولیت آن را به گردن نمی‌گیرد.

ناآشنایی رییس سازمان محیط زیست با پدیده جا به جایی هوا

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  بعد از اینکه بارها و بارها اعلام شد مازوت سوزی در کشور وجود دارد رییس سازمان محیط زیست در یک اظهار نظر تعجب‌بر‌انگیز اعلام کرد که در شهرهای بزرگ مازوت‌سوزی اتفاق نمی‌افتد. اما این مقام مسوول یا واقعا به موضوع اشراف ندارد و یا عمدا نمی‌خواهد مسوولیت بپذیرد چرا که استفاده از سوخت مازوت حتی با فاصله کیلومترها دورتر از هر شهری می‌تواند هوای آن شهر را آلوده کند. یک موضوع علمی به نام جابه جایی هوا وجود دارد که گویا رییس سازمان میحط زیست می‌خواهد این را هم نقض کرده و برای اثبات ادعای خود بگوید که جابه جایی هوا در جایی که مازوت می‌سوزد اتفاق نمی‌افتد.

علی هروی، کارشناس محیط زیست در این‌باره می‌گوید: این اظهارات واقعا تعجب‌بر‌انگیز است. مگر می‌شود با چنین اظهاراتی بشود روی اشتباهاتی که رخ داده سرپوش گذاشت. این میزان از آلودگی هوا تنها به دلیل استفاده از بنزین نامرغوب نیست هر چند که این مساله هم به آلودگی دامن می‌زند اما نشانه‌های فراوانی وجود دارد که مازوت‌سوزی اتفاق می‌افتد و تنفس این هوا می‌تواند برای مردم مرگ‌آور باشد.

او می‌افزاید: چرا وقتی مردم از کمبودها گلایه می‌کنند مسوولان سعی دارند به مردم بقبولانند که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر کشور نداشته اما وقتی پای مشکلاتی که به دلیل عدم مدیریت درست و بی‌تدبیری‌ها رخ می‌دهد به میان می‌آید متهم اصلی می‌شود تحریم‌ها.

هروی می‌گوید: بنزین بی‌کیفیت تولید می‌کنند بنزینی که حتی طالبان هم آن را بر می‌گرداند و بعد می‌گویند به دلیل تحریم‌ها مجبور به تولید چنین بنزینی هستند. مردم تا کی باید به دلیل همین تحریم‌ها جان و مالشان در خطر باشد. این میزان آلودگی هوا شوخی نیست. نمی‌توانیم نسبت به سلامت مردم تا این حد بی‌توجه باشیم.

آلودگی هوا یکی از عوامل مهم سقط جنین

دکتر برزو رادمان، متخصص زنان درباره تاثیر آلودگی هوا بر سقط جنین می‌گوید: متاسفانه حرف و عمل مسوولان اصلا با هم همخوانی ندارد. از یک طرف قانون جوانی جمعیت را تصویب می‌کنند و از طرف دیگر حتی توان فراهم آوردن شرایط مناسب برای یک بارداری بدون خطر در کشور را ندارند. آلودگی هوا یکی از دلایل عمده سقط جنین و یا حتی ناقص به دنیا آمدن جنین است. در این شرایط ما چطور می‌خواهیم با پیری جمعیت مقابله کنیم.

او می‌افزاید: در این روزها می‌گویند هوا برای گروه‌های پر خطر مثل سالمندان، کودکان و زنان باردار خطرناک است اولا که در این شرایط هوا برای تمامی افرادی که آن را تنفس می‌کنند خطرناک است در ثانی زنان بارداری که مجبورند در محل کار خود حاضر شوند باید چگونه در خانه بمانند. شرایط اقتصادی به گونه‌ای رقم خورده که دیگر یک نفر به تنهایی نمی‌تواند هزینه یک خانواده را بدهد.

رادمان در ادامه می‌گوید: این همه حرف‌های ضد و نقیض از سوی مسوولان دیگر از حد گذشته. هر روز رییس دولت یک دستور جدید می‌دهد و البته هیچ کدام از این دستورها اجرایی نمی‌شود. نمی‌توان فقط با دستور دادن جمعیت را زیاد کرد یا فقط با دستور دادن مانع از مرگ جنین‌ها شد. باید قبول کنیم که کارایی دولت به شدت کاهش پیدا کرده و تا دیر نشده باید چاره‌ای اندیشیده شود.

شاخص اصلی اعلام نمی‌شود

علیرضا کوهکن، کارشناس هواشناسی نیز درباره میزان آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها می‌گوید: متاسفانه اعلام شاخص اصلی و میزان آلودگی هوا هم به نوعی محرمانه است و دقیق اعلام نمی‌شود. در حالی مسوولان از قرار گرفتن شاخص آلودگی روی عدد ۱۵۰ تا ۲۰۰ صحبت می‌کنند که در تهران و برخی دیگر از کلانشهرها این شاخص از ۳۰۰ تا ۵۰۰ متغیر است و نمی‌توان با محرمانه نگه داشتن شاخص آلودگی با جان مردم بازی کرد.

او می‌افزاید: مساله مهم این است که طبق استانداردهای جهانی وقتی شاخص آلودگی از یک میزان معین عبور می‌کند شهرها باید تخلیه شوند البته تا کنون این اتفاق رخ نداده مثلا دهلی‌نو هم یکی از آلوده‌ترین شهرها از نظر شاخص آلودگی هوا است. اما سوال اصلی اینجاست که چطور می‌شود مدارس ابتدایی را غیرحضوری می‌کنند اما متوسطه دوم و سوم باید به مدرسه بروند چه کسی مسوول تشخیص میزان تاثیرگذاری آلودگی هوا بر روی سلامت افراد است.

هشدار هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوای ۱۰ کلانشهر

سازمان هواشناسی نسبت به افزایش آلودگی هوا در ۱۰ کلانشهر هشدار داد و بر لزوم کاهش تردد غیرضروری و کنترل فعالیت‌های صنعتی مراکز انتشار آلاینده‌ها تاکید کرد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از پایداری جو و سکون هوا، تداوم پایداری هوا همراه با افزایش غلظت الاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا تا جمعه (اول دی) خبر داد.

این شرایط جوی سه‌شنبه در تهران، اراک، اصفهان، اهواز و یزد، چهارشنبه در تهران، کرج، اصفهان، اهواز، سمنان، مشهد، یزد و اراک، پنجشنبه در تهران، کرج، سمنان، اصفهان، اهواز، یزد، مشهد، اراک و تبریز و جمعه در تهران، کرج، قزوین، سمنان، اصفهان، اهواز، مشهد و یزد پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌ آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع الاینده ثابت و متحرک در مناطق پرتردد ناسالم برای تمام گروه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

ماسک‌های جراحی و معمولی در برابر آلودگی هوا بی‌اثر است

کارشناس بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این‌باره گفت: ماسک‌های جراحی و سه لایه معمولی در برابر آلودگی هوا بی‌اثر بوده و در این شرایط آلودگی شامل انواع ماسک‌های N۹۵، KN۹۵ و FFP۲ کاربرد دارند و می‌توانند ذرات معلق را فیلتر کنند.

مهدی کمری با اشاره به افزایش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها، مواجهه با هوای آلوده را باعث افزایش اختلالات تنفسی مانند اسم و برونشیت برشمرد و افزود: هوای آلوده بر افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان و زنان باردار تاثیرگذارتر است.او برای حفظ سلامت و کاهش خطرات ناشی از آلودگی هوا به بیان راهکارهای طلایی پرداخت که نخستین آن آگاهی از وضعیت کیفیت هوا است و در این رابطه یادآور شد: گزارش روزانه کیفیت هوا با شاخصی (AQI) اعلام می‌شود که با رنگ بندی‌های خاص نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر آلوده است و این میزان آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی شما داشته باشد.

کمری اظهارداشت: برای دسترسی به اطلاعات شاخص کیفیت هوا در شهر تهران می‌توانید به سایت شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران یا سامانه پایش کیفی هوای کشور مراجعه کنید البته نرم‌افزارهای موبایلی نیز برای این منظور اماده شده است.

او با بیان اینکه به‌طور کلی ژنتیک فرد، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و نوع تغذیه بر حساسیت فرد به آلودگی هوا تاثیرگذار است، توصیه کرد: در منزل بمانید و در و پنجره‌ها را ببندید، در شرایط آلودگی هوا برای کسانی که خروج از منزل ضرورتی ندارند، ماندن در خانه بهترین راهکار است تا خود را از مواجهه با هوای آلوده دور نگه‌ دارند.

این کارشناس بهداشت هوا با بیان اینکه از ماسک مناسب آلودگی هوا استفاده کنید، گفت: ماسک‌های جراحی یا سه لایه معمولی در آلودگی هوا تقریبا بی‌اثر هستند. ماسک‌های مناسب در این شرایط آلودگی شامل انواع ماسک‌های N۹۵، KN۹۵ و FFP۲ هستند که می‌توانند با استفاده از استانداردهای شناخته شده بین‌المللی تا ۹۵ درصد ذرات معلق را فیلتر کنند، این ماسک‌ها در ۲ نوع بدون دریچه و دریچه‌دار تولید می‌شوند. افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی و زنان باردار قبل از استفاده از این ماسک‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....