تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 10:04
کد خبر : 132745

شرط مهم برای آغاز روند صعودی بورس

شرط مهم برای آغاز روند صعودی بورس

پس از مدتی افت متوالی، بالاخره دیروز بورس تهران رنگ سبز به خود گرفت و امیدها برای بازگشت رو به بالا، کمی افزایش یافت اقتصاددان: روز گذشته شاخص کل بورس تهران حدود ۴۳ هزار واحد رشد کرد. گرچه این رشد دلچسبی بود اما از آنجا که پس از یک افت سنگین اتفاق می افتاد، نمی

پس از مدتی افت متوالی، بالاخره دیروز بورس تهران رنگ سبز به خود گرفت و امیدها برای بازگشت رو به بالا، کمی افزایش یافت

اقتصاددان: روز گذشته شاخص کل بورس تهران حدود ۴۳ هزار واحد رشد کرد. گرچه این رشد دلچسبی بود اما از آنجا که پس از یک افت سنگین اتفاق می افتاد، نمی توان خیلی به آن دل خوش کرد.

در ابتدا باید یادآوری کرد که رشد دیروز بورس، حتی به اندازه افتی نبود که در روز دوشنبه ثبت شد. طبیعی است که پس از یک سقوط سنگین، بالاخره بازار یک حرکت رو به بالا داشته باشد.

اما چنین حرکتی نمی تواند منجر به بازگشت امید سرمایه گذاران شود. دیروز با اینکه بازار صعودی بود اما بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی با احتیاط رفتار کردند. این را می توان از شاخص قدرت خریداران حقیقی متوجه شد.

این شاخص روز گذشته عدد ۱٫۰۸ را ثبت کرد که نشان می دهد همچنان قدرت خریداران و فروشندگان حقیقی تقریبا برابر است. بسیاری از تحلیلگران روز گذشته بر این موضوع تاکید کردند که شاخص برای ورود به یک روند صعودی، ابتدا باید از ۲٫۱ میلیون واحد عبور کند.

رشد بازار ادامه دار خواهد بود؟

این عدد ۲٫۱ میلیون واحد که شاخص کل حدود ۱۰۰ هزار واحد با آن فاصله دارد، فعلا تبدیل به عدد مهمی برای شاخص کل شده است. اگر شاخص بتواند این عدد را پس بگیرد، از نظر کارشناسان شکست حمایت شاخص به صورت غیر واقعی اتفاق افتاده بوده است.

درصورتی هم که شاخص نتواند ۲٫۱ میلیون واحد را پس بگیرد، احتمالا دوباره ادامه روند نزولی را در پیش داریم. در این صورت شاخص می تواند به اعداد پایین تری برسد و روند اصلاحی بازار فرسایشی تر از این خواهد شد.

فعلا در شرایطی که در آن قرار داریم، بازگشت شاخص به بالای عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اتفاق مهمی است که بازار به دنبال آن می گردد. در این صورت می توان تا حدود زیادی امیدوار بود که روند نزولی به پایان رسیده است.

ارزش معاملات دوباره مهم شد

اما تا زمانی که شاخص این محدوده را پس نگرفته، بهتر است که سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری دست به خرید بزنند. چراکه خرید مطمئن تر، زمانی است که شاخص به بالای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بازگردد.

با توجه به وضعیت روز گذشته بازار پیش بینی می شود امروز هم رشد شاخص ها را شاهد باشیم که البته ممکن است با شتاب کمتری این رشد اتفاق بیفتد.

تنها درصورتی که ارزش معاملات خرد رشد کند می توان امیدوار بود که رشد شاخص ها بیشتر از روز گذشته باشد. البته به دلیل متوقف شدن تعداد قابل توجهی از نمادها جهت برگزاری مجمع، همین که ارزش معاملات امروز نسبت به دیروز کمتر نشود، یعنی میانگین معاملات در نمادهای قابل معامله رشد کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....