تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 12:35
کد خبر : 137760

سیگنال مثبت برای بورس

سیگنال مثبت برای بورس

بازار سهام این هفته توانست روزهای سبزی را پشت سر بگذارد و بازدهی مثبتی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد. این درحالی است که سایر بازارهای موازی وضعیت چندان خوبی را تجربه نکردند. علت این روند را می‌توان در بازار جست‌وجو کرد؛ چراکه چند روزی می‌شود در بمباران خبری مثبت هستیم و این اخبار باعث

بازار سهام این هفته توانست روزهای سبزی را پشت سر بگذارد و بازدهی مثبتی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد. این درحالی است که سایر بازارهای موازی وضعیت چندان خوبی را تجربه نکردند.

علت این روند را می‌توان در بازار جست‌وجو کرد؛ چراکه چند روزی می‌شود در بمباران خبری مثبت هستیم و این اخبار باعث شده که بازار هم تا حدودی روی سیگنال‌های مثبت معامله شود و به نوعی وضعیت خوب به خود بگیرد.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگر دخالت‌های ادامه‌دار را در بازار سرمایه نداشته باشیم شاهد روزهای بهتری در بازار خواهیم بود. به‌طور کلی بازار سرمایه نیازمند سیگنال‌های مثبت و اخبار خوب است و اگر دخالت و دستکاری در بازار نداشته باشیم همچنان روند مثبت خواهد بود اما ممکن است در برخی از روزها بازار کمی واکنش منفی نشان دهد که آن هم عادی و جزو شرایط بازار است. به‌طور کلی در هر روند صعودی بازار باید تا حدودی نیاز به روند نزولی است که میزان عرضه و تقاضای بازار به حد تعادل برسد در نتیجه اگر شرایط همین گونه ماند، دخالت و دستکاری در بازار نداشته‌ باشیم و روند طبیعی عرضه و تقاضا پیش برود احتمالا روزهای خوبی و پر سودی در انتظار سهامداران باشد.

   چرا بورس صعودی شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   رضا رشوند، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که در چند روز گذشته شایعاتی در خصوص تغییر نرخ خوراک پتروشیمی مطرح شده است که نرخ ثابت هفت هزار تومانی تغییر و خوراک پتروشیمی‌ها فرموله خواهد شد، عنوان کرد:

اینگونه شایعات توانسته‌اند موجب افزایش تقاضا و همچنین شکل‌گیری روند صعودی در بازارسرمایه شوند. او همچنین در ادامه بیان کرد: مسوولان از جمله احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها صحبت‌هایی کرده‌اند، اما تا زمانی که ابلاغیه نهایی این مصوبه و همچنین سازوکار و فرمول اصلی این نرخ مشخص نشود، کارشناسان به واسطه تجربه‌های قبلی که یادآور تایید و تکذیب‌های بسیار بوده، نمی‌توانند به اینگونه اخبار اعتماد کنند و منتظر اخبار رسمی‌تر خواهند ماند؛ از سویی دیگر سالگرد اتفاقات سال‌گذشته نزدیک بوده و در نتیجه فعالین بازار نیم نگاهی به روزهای پیش رو نیز دارند. وی با اشاره به شایعه‌ای مبنی بر تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها به نرخ مرکز مبادله، که این روزها در بازار دست‌به دست می‌شود، اظهار کرد: تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها به بازار دوم نیما (مبادله‌ای) سبب خواهد شد تا شرکت‌های پتروشیمی که سهم صادرات کم یا رقابت محدود محصولات در بورس کالا دارند، کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

مدیر تحلیل شرکت سبدگردان داناک، اضافه کرد: بهتر است اینگونه به این تغییر نرخ نگاه کرد که پتروشیمی‌هایی که از نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی ضرر دیده‌اند، به روند منطقی و طبیعی خود باز می‌گردند. رشوند با بیان این موضوع که سیاست بانک‌ مرکزی در ۶ ماهه نخست امسال کاملا انقباضی بوده است، تشریح کرد: این سیاست به‌گونه‌ای بوده که بانک‌مرکزی برای کاهش روند رو به رشد نقدینگی سعی بر کاهش اعطای تسهیلات در نظام بانکی کرده که این امر عملا مشکلات اساسی در ساختار سرمایه‌ در گردش بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده است و به عنوان مثال چرخه تبدیل وجه نقد در صنعت دارو از ۲۵۰ روز فراتر رفته که این بدین معنا است که داروسازان بدون دریافت تسهیلات توان تامین وجه نقد مورد نیاز برای ادامه فعالیت را ندارند.

این کارشناس بازارسرمایه با یادآوری صحبت‌های فرزین، رییس‌کل‌بانک‌مرکزی در خصوص تلاش برای انتشار ۱۵۰ همت اوراق گام تا پایان سال، خاطرنشان کرد: بانک‌مرکزی به‌منظور رفع نیاز بنگاه‌ها، به دنبال انتشار اوراق گام در جهت تامین مالی این بنگاه‌ها است و از سویی به دلیل ساختار اوراق گام و ریسک‌هایی که به دنبال دارد، نرخ بازدهی تا سر رسید این اوراق بیش از ۳۰ درصد است و در صورتی که نرخ ارز ثابت باشد و تورم رفته رفته کاهش یابد، نرخ بازدهی جذابی برای فعالین بازار رقم خواهد زد.

   نفت صعودی شد

قیمت نفت پس از انتشار آماری که برداشت بزرگ از ذخایر نفت در امریکا را نشان داد و نگرانی از وقوع یک توفند در خلیج مکزیکو، در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، به روند افزایشی روز گذشته ادامه داد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اکتبر با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۶ درصد افزایش، به ۸۵ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد اکتبر روز پنجشنبه منقضی می‌شود و قرارداد نوامبر با ۳۲ سنت افزایش، به ۸۵ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۳۸ سنت معادل ۰.۴۷ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه‌شنبه تحت تاثیر افت ارزش دلار امریکا که در پی ضعیف شدن چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ‌های بهره روی داد، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش داشتند.

منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند: ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۲۵ اوت، حدود ۱۱.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. تحلیلگران در نظرسنجی هفتگی رویترز، کاهش ۳.۳ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت امریکا را پیش بینی کرده بودند.توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت «فوجیتومی سکیوریتیز» در این باره اظهار کرد: کاهش بیش از حد انتظار سطح ذخایر نفت امریکا، برای بازار نفت مثبت است زیرا تقاضای قوی را نشان می‌دهد.

همزمان، سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی‌ها پیرامون وقوع توفان ایدالیا در اطراف خلیج مکزیکو در شرق پایگاه‌های اصلی تولید نفت و گاز طبیعی امریکا، قراردادهای آتی را خریدند. به گفته تازاوا، نگرانی درباره توفان ایدالیا، باعث خرید جدید شد. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا (EIA)، خلیج مکزیکو در حدود ۱۵ درصد از تولید نفت و حدود پنج درصد از تولید گاز طبیعی امریکا سهم دارد.غول نفتی شورون، تعدادی از کارکنان خود را از منطقه خارج کرده است اما تولید در پایگاه‌هایی که در خلیج مکزیکو اداره می‌کند، ادامه دارد. انتظار می‌رود عرضه نفت همچنان محدود بماند زیرا تحلیلگران انتظار دارند عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، کاهش تولید داوطلبانه خود را در اکتبر هم ادامه دهد.

بر اساس این انتظارات، منابع پالایشی در نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی کردند که عربستان سعودی، قیمت‌های رسمی فروش نفت به آسیا را تحت قراردادهای بلندمدت در اکتبر به بالاترین میزان در سال میلادی جاری، افزایش خواهد داد. با این حال، نگرانی نسبت به تقاضا برای سوخت و وضعیت اقتصاد کلان در چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، رشد قیمت نفت را محدود نگه داشت. بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران شرکت «کپیتال اکونومیکس» اظهار کرد: هر چند اقتصاد چین پس از رشد منفی در ژوئن، تا حدودی در جولای بهبود پیدا کرد اما تصویر بزرگ این است که شاخص‌های مختلف تولید اخیرا از رشد بازمانده‌اند و اقتصاد این کشور ممکن است سیر نزولی پیدا کند مگر اینکه به زودی، سیاست‌ها حمایتی تقویت شوند.

  بازار از دریچه معاملات

در آخرین روز کاری هفته چهارشنبه ۸ شهریور ماه شاخص کل بورس تهران ۹ هزار و ۷۷۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش ۳ هزار و ۵۵۲ واحدی در رقم ۷۱۰ هزار و ۵۶۰ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۲۳ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۳۹۶ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۸۵۲ واحد به سطح ۱۲۸ هزار و ۵۳۷ واحد رسید. روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و ۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

در این روز نماد وتجارت بیشترین ورود را داشت که ارزش آن ۸۹ میلیارد تومان بود. پس از بانک تجارت، نمادهای گلدیرا، شستا، اخابر و ثفارس بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای سامان، فملی و تاپیکو اختصاص داشت. در آخرین روز کاری نمادهای اخابر، وتجارت و فارس نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل پارسان، وتوصا و شستا از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، آریا و هرمز بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای زاگرس، خدیزل و ساوه بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد شهر بیشترین تراکنش را داشت و شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز بمولد، فن افزار و نیان بیشترین تراکنش را داشتند. طی معاملات آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۳ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان بود که ۲۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان رسید.

در معاملات این روز نماد وتجارت بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۸۲ میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ثشاهد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و خزامیا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و ۹۱ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۸۵ سهم در صدر قرار گرفته است. وتجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به دی تعلق داشت.

دو نماد خودرو و وبصادر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، ۸۲ نماد صف خرید داشتند و ۴۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۶۹ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲ درصدی به ۴۰۵ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....