تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 - 22:00
کد خبر : 73292

سیگنال حضور کره‌ای‌ها در مذاکرات وین برای دلار

سیگنال حضور کره‌ای‌ها در مذاکرات وین برای دلار

امروز خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی خبر داد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی وارد فرودگاه بین‌المللی سئول شده تا برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و آمریکا به منظور حل مسئله ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی عازم وین شود. از طرفی به واسطه صحبت‌های دیروز قالیباف که گفته بود

امروز خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی خبر داد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی وارد فرودگاه بین‌المللی سئول شده تا برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و آمریکا به منظور حل مسئله ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در کره جنوبی عازم وین شود. از طرفی به واسطه صحبت‌های دیروز قالیباف که گفته بود آمریکا پذیرفته که گام اول را بردارد، برخی از تحلیلگران معتقدند که برجام در مسیر احیا قرار گرفته است. البته عده‌ای از کارشناسان هم اعتقاد دارند که آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره ممکن است یک توافق اولیه در مسیر رسیدن به توافق نهایی باشد. همزمان با این اخبار مثبت از مذاکرات بازارها دوباره وارد فاز نزولی شده‌اند. در این میان قیمت دلار با افت به کف کانال ۲۹ هزار تومانی در پایین‌ترین سطح قیمت دلار طی ۵ هفته گذشته قرار گرفته است.

گام اول برجام برداشته شد؟

روز گذشته قالیباف در مصاحبه‌ای با المنار گفته بود: «زمانی که آمریکا می خواهد وارد گروه مذاکره شود باید گام اول را بردارند که پذیرفته‌اند.» خبری که برخی تحلیلگران از آن برداشت کردند که بعد از مدت‌ها بحث بین طرفین مبنی بر برداشتن گام اول، حال آمریکا که یک طرفه از برجام خارج شده بود تصمیم گرفته است گام اول را بردارد. حال با توجه به صحبت‌های قالیباف برخی اعتقاد دارند که آمریکا قرار است به میز مذاکرات بیاید و دو طرف اصلی مذاکرات بعد از مدت‌ها به طور مستقیم مذاکره کنند.

همچنین باید خاطر نشان کرد که پیش از آغاز دور هفتم مذاکرات و هنگامی که دولت جدید ایران آغاز به کار کرده بود، امیرعبداللهیان گفته بود که «اگر آمریکا نیت جدی دارد، نشانه جدی صادر کند. نشانه هم آن است که حداقل ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‎‌شده را آزاد کند». البته وی بعدتر گفت: «طرح بنده برای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار توسط آمریکا به عنوان سیگنال، بحث شخصی بود که خودم مطرح کردم». در چنین شرایطی آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره می‌تواند نشانه عزم آمریکا برای احیای برجام باشد.

توافق موقت در راه است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  اما دومین سناریویی که می‌توان برای سفر مقام ارشد کره‌ای به وین متصور بود، انجام یک توافق موقت در وین است. یکی از فرضیه‌هایی که از همان ابتدای شروع کار دولت رئیسی مطرح می‌شد، انجام یک توافق موقت برای جلوگیری از افزایش غنی‌سازی ایران و عدم افزایش تحریم‌ها توسط آمریکا بود. حال با سفر مقام ارشد کره‌ای به وین، این فرضیه دوباره پررنگ شده است.

اما به نظر می‌رسد احتمال وقوع این فرضیه کمتر از احتمال فرضیه اول، یعنی برداشتن گام اول احیای برجام، باشد. زیرا که طی ماه‌های اخیر مقامات ایرانی، آمریکایی و حتی صهیونیست‌ها بارها اعلام کرده‌اند که توافق موقتی در کار نخواهد بود و یا برجام احیا می‌شود یا هیچ توافق دیگری، از جمله توافق موقت، در کار نخواهد بود.

دلار در کف ۵ هفته‌ای

اخبار خوش مختلفی که از مذاکرات به گوش می‌رسد منجر شده تا قیمت دلار و در پی آن دیگر بازارها در مسیر نزولی قرار بگیرند. به طوری که امروز قیمت دلار تا کف کانال ۲۹ هزار تومان هم ریخت. این سطح از قیمت دلار از اوایل آذر ماه، یعنی طی ۶ هفته اخیر، کمترین نرخ دلار محسوب می‌شود.

به غیر از دلار، بازار سهام هم از هفته گذشته که نرخ ارز افت کرد، دوباره در مسیر نزولی قرار گرفته است. همچنین نرخ سود بدون ریسک هم در بازار بدهی کاهش یافته و نرخ سود اخزاها دوباره به زیر ۲۴ درصد رسیده است. هر چند برای بررسی بازار مسکن باید حداقل تا پایان هفته اول ماه بعد صبر کرد تا آمار معاملات مسکن منتشر شود، ولی بررسی معاملات اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نشان می‌دهد طی ۴ روز گذشته قیمت تسه‌ها در مسیر نزولی بوده و افت سنگین ۱۲ درصدی را از ابتدای هفته ثبت کرده است. تمام این عوامل در کنار هم نشان از فروکش کردن انتظارات تورمی همزمان با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....