بر اساس یک تحلیل جدید، روسیه با حجم بی‌سابقه‌ای از پول در خزانه دولت وارد سومین سال جنگ خود در اوکراین می‌شود که البته با فروش بی سابقه ۳۷میلیارد دلاری نفت‌خام به هند در سال گذشته تقویت شده است. این نفت از سوی هند بازفرآوری شده و سپس به ایالات متحده صادر شد. «نیک پاتون والش» و «فلورانس دِیوی آتللی» در گزارش ۱۹فوریه در سی‌ان‌ان نوشتند، بر اساس تجزیه و تحلیل «مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک» (CREA) که به‌طور خاص با سی‌ان‌ان به اشتراک گذاشته شده است، این جریان پرداخت‌ها (در نهایت به نفع مسکو) ناشی از افزایش خرید نفت‌خام روسیه توسط هند به میزان ۱۳برابر مقدار قبل از جنگ است. این تحلیل نشان می‌دهد که شریک استراتژیک ایالات متحده یعنی دهلی نو برای جایگزینی خرید نفت‌خام توسط خریداران غربی که با تحریم‌ها به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته، وارد عمل شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  درحالی‌که فروش نفت‌خام روسیه به هند مشمول تحریم نیست و کاملا قانونی است، بررسی مسیرهای کشتیرانی توسط کارشناسان نشان می‌دهد که این حجم عظیم محموله‌ها ممکن است شامل «ناوگان سایه‌ای» نفتکش‌های نفت‌خام باشد که به‌ویژه توسط مسکو ایجاد شده است که می‌کوشد این مساله را پنهان کند که با چه کسی و چگونه معامله می‌کند و سود کرملین را به حداکثر برساند. سی‌ان‌ان در اوایل این ماه شاهد بخشی از تجارت پیچیده در بندر یونانی «گیتیو» (Gythio) بود. دو تانکر نفت – یکی عظیم و دیگری کوچک‌تر – برای انتقال از کشتی به کشتی در کنار یکدیگر قرار گرفتند که شامل انتقال نفت‌خام بین کشتی‌ها می‌شود، گاهی اوقات با هدف پنهان کردن مبدأ و مقصد نهایی.

این دو نفتکش تاریخچه‌های رنگارنگی دارند. هر دو هفته‌ها قبل از روسیه مسیر را آغاز کرده بودند. به گفته شرکت نظارت بر کشتیرانی «Pole Star Global» یکی از این کشتی‌ها متعلق به یک شرکت مستقر در هند است که متهم به دست داشتن در نقض تحریم‌ها است و دیگری پیش‌تر متعلق به فردی بود که تحت تحریم‌های جداگانه ایالات متحده قرار گرفته بود. «دیوید تاننبام» در « Pole Star Global» گفت: «نقل و انتقالات (گاهی) به‌صورت قانونی انجام می‌شود؛ اما از آنها به‌عنوان یک تاکتیک غیرقانونی برای دور زدن تحریم‌ها نیز استفاده می‌شود. شما در حال اضافه کردن چندین لایه به بازی کشتی‌ها هستید؛ زیرا آنها سعی می‌کنند مقامات را درباره اینکه این نفت از کجا می‌آید و در پایان روز چه کسی آن را خریداری می‌کند، گیج کنند.» تحلیلگران می‌گویند که ده‌ها انتقال مشابه هر هفته در خلیج لاکونی یونان انجام می‌شود که یک ایستگاه راهی مناسب در مسیر کانال سوئز و بازارهای آسیایی است.

اوایل ماه فوریه، خزانه‌داری آمریکا بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه کشتی‌ها و شرکت‌هایی که مظنون به کمک به انتقال نفت‌خام روسیه بر خلاف تحریم‌های آمریکا بودند (در تلاشی برای ممانعت از عملکرد ناوگان سایه روسیه) وضع کرد. ایالات متحده ائتلافی از کشورها را در اواخر سال۲۰۲۲ رهبری کرد که با «سقف قیمت» موافقت کردند و متعهد شدند که نفت روسیه را بالای ۶۰ دلار در هر بشکه نخرند. این کشورها همچنین شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌های بیمه -بازیگران کلیدی کشتیرانی جهانی- را از تسهیل تجارت نفت‌خام روسیه بالاتر از این قیمت منع کردند. میزانی از تجارت نفت بین روسیه و هند آزاد و مستقیم است.

«ویندوارد» یک شرکت هوش مصنوعی دریایی، تحرکات کشتیرانی جهانی را برای سی‌ان‌ان تجزیه و تحلیل کرد و سال گذشته ۵۸۸سفر مستقیم نفتکش‌ها از روسیه به هند را شناسایی کرد؛ اما همانطور که سی‌ان‌ان در سواحل یونان شاهد بود ترافیک بین دو کشور پیچیده‌تر است. «پول استار گلوبال» (Pole Star Global) همین مسیر را بررسی کرد و سال گذشته بیش از ۲۰۰سفر توسط کشتی‌هایی از روسیه پیدا کرد که در خلیج لاکونی به کشتی دیگری منتقل شدند و به هند رفتند.

آمی دانیل، مدیر عامل وینوارد می‌گوید: «این کارها بخشی از تلاش روشمند و سیستماتیک روسیه برای پیچیده‌تر کردن همه چیز است.» وی انگیزه روسیه و تجار نفت برای دور زدن تحریم‌ها را «بس عظیم» توصیف کرد و گفت: «شما واقعا باید دلیلی برای انتقال بیش از ۶۰میلیون بشکه نفت در وسط اقیانوس و صادرات آنها به هند داشته باشید.»