تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 - 21:20
کد خبر : 134689

سیاست تثبیت چیست؟

سیاست تثبیت چیست؟

اقتصاددان :  سیاست تثبیت یعنی پول‌پاشی؛ وقتی قیمت یک کالا کنترل می‌شود، واحد تولیدکننده آن در نهایت به سوی ورشکستگی می‌رود و برای آنکه ورشکست نشود، دولت ناچار است بانک‌ها را موکلف کند که منابع تزریق کنند. تزریق منابع از بانک مرکزی یعنی تزریق پایه پولی، افزایش پایه پولی یعنی افزایش نقدینگی، و افزایش نقدینگی یعنی

اقتصاددان :  سیاست تثبیت یعنی پول‌پاشی؛ وقتی قیمت یک کالا کنترل می‌شود، واحد تولیدکننده آن در نهایت به سوی ورشکستگی می‌رود و برای آنکه ورشکست نشود، دولت ناچار است بانک‌ها را موکلف کند که منابع تزریق کنند.

تزریق منابع از بانک مرکزی یعنی تزریق پایه پولی، افزایش پایه پولی یعنی افزایش نقدینگی، و افزایش نقدینگی یعنی افزایش تورم نمونه بارز این موضوع، بازار خودرو است. چرا خودرویی‌ها از تثبیت قیمت خودرو هیچ باکی ندارند؟ چون منابع را از نظام بانکی دریافت می‌کنند. چرا نظام بانکی این منابع را در اختیار آنها قرار می‌دهد؟ چون در نهایت کسری خود را از بانک مرکزی اضافه برداشت می‌کنند. چرا بانک مرکزی نسبت به این موضوع اعتراضی ندارد؟ چون خود بانک مرکزی با همین ادعاهای سیاست تثبیت مسبب این موضوع است. و این است که متاسفانه وارد یک دور باطل شده‌ایم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....