تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1400 - 19:48
کد خبر : 79166

سه دلیلی که بازارها را از شوک جنگ خارج کرد

سه دلیلی که بازارها را از شوک جنگ خارج کرد

شاخص کامپوزیت یا ترکیبی نزدک – این شاخصی وزن‌دار بر اساس ارزش بازار ۳۰۰۰ نماد فهرست شده در بورس اوراق بهادار نزدک است که به دلیل تاثیر دامنه بزرگی از شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای کارشناسان برخوردار است – پس از حمله روسیه به اوکراین، افت ۳.۵ درصدی را تجربه کرد اما نه تنها این افت را

شاخص کامپوزیت یا ترکیبی نزدک – این شاخصی وزن‌دار بر اساس ارزش بازار ۳۰۰۰ نماد فهرست شده در بورس اوراق بهادار نزدک است که به دلیل تاثیر دامنه بزرگی از شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برای کارشناسان برخوردار است – پس از حمله روسیه به اوکراین، افت ۳.۵ درصدی را تجربه کرد اما نه تنها این افت را جبران کرد بلکه به بازدهی مثبت ۳.۳ درصدی نیز دست یافت. در این گزارش به ۳ دلیل بازگشت بازارها خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاران و فعالین بورس آمریکا در ابتدا نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین واکنش شدید منفی نشان دادند اما تا پایان روز کاری پیشین یعنی پنج‌شنبه دید خود را اصلاح کردند و شاخص ترکیبی نزدک کار خود را در مدار مثبت به پایان رساند. رشد این شاخص عمدتا ناشی از سهام شرکت‌ها فناوری اطلاعات بزرگ و رشد محسوس سکتور امنیت سایبری بود.

آخرین باری که شاخص فناوری‌های بزرگ بورس آمریکا بازگشتی اینچنین قدرتمند را تجربه کرد به ژانویه ۲۰۲۲ باز می‌گردد که از منفی ۴.۹ درصد به صعود ۰.۶۳ درصد تغییر فاز داد. بدون احتساب امروز تنها ۸ جلسه معاملاتی بوده است که در آن نزدک کامپوزیت افتی بیش از ۳ درصد را در طول یک روز کاری تجربه کرده و روز کاری را افزایشی به پایان رسانده است.

۳ دلیلی که بازارها را از منفی به مثبت برد

باقی ماندن روسیه در شبکه سوئیفت

واکنش تند بازارهای مالی در پی اقدام نظامی و تهاجمی روسیه به اوکراین در جهت منفی بود. ایالات متحده و اکثر جامعه بین‌المللی این اقدام را تهاجم اعلام کردند و تحریم های بیشتری را علیه مسکو اعمال کردند. از جمله تحریم های جدید ایالات متحده می‌توان به تحریم بانک های روسیه، نخبگان این کشور و بزرگترین شرکت های دولتی آن اشاره کرد. بایدن در سخنرانی خود در بعدازظهر پنج شنبه پوتین را متجاوز لقب داد و گفت که او این جنگ را انتخاب کرده است و اکنون باید عواقب این تصمیم را متحمل شود.

نکته مهمی که در تحریم‌های اعمال شده آمریکا نهفته است، این واقعیت بود که بایدن هنوز روسیه را از شبکه پرداخت سوئیفت خارج نکرده است و به موجب همین اتفاق آرامش نسبی در بازارهای سهام تسری پیدا کرد و جو منفی بوجود آمده کمرنگ شد. اگرچه که ممکن است این حرکت از سوی آمریکا در آینده رخ دهد، اما در حال حاضر حفظ روسیه در شبکه سوئیفت ممکن است از آسیب رساندن به برخی از اقتصادهای بزرگ اروپا که از اعضای این شبکه هستند و با چالش‌های متعددی مواجه هستند، جلوگیری کند.

استراتژی با شایعه بخرید با خبر بفروشید

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، با وجود اینکه در موقعیت بسیار حساس و پرریسکی قرار داریم، سرمایه‌گذاران در مقطع کنونی دنبال شکار بهترین فرصت‌های معاملاتی هستند. چراکه سرانجام و هدف دقیق تحولات کی‌اف هنوز مشخص نیست و در صورتی که مسکو متمایل به احیای بلوک دوران شوروی در اروپای شرقی باشد، میتواند به سمت هدف قرار دادن کشورهای همسایه روسیه تبدیل شود.

کارشناسان معتقدند که چرخش بازار دیروز بسیار قابل تعمل است. به گفته آنها بازارهای مالی همچون خاک کشورها مصون از خطر نیستند و داخل بازی قرار دارند، اما وجود معاملات الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی احتمالا نقش بسیار پررنگی در بازگشت بازار ایفا کرده‌اند. این الگوریتم‌ها از استراتژی “شایعه را بخرید، واقعیت را بفروشید”، استفاده هوشمندانه‌ای انجام داده‌اند.

سیگنال طلایی بازگشت در تکنیکال بازارها

سرمایه‌گذاران همچنین ممکن است از بیش واکنشی و قرارگیری کلیت بازار در محدوده بیش فروش تکنیکالی استفاده کرده باشند و به موجب این اتفاق که کمتر رخ می‌دهد با قدرت در موقعیت خرید ظاهر شده‌اند. حوالی بعد از ظهر پنج شنبه، شاخص تسلیحات، که شاخصی وزن‌دار و حجمی محسوب می‌شود، نشان داد که هیچ وحشتی در سمت فروش بازار سهام وجود ندارد و نشانه‌هایی از خرید فرصت‌طلبانه ظاهر شده است.

تومی کلیگر تحلیلگر مارکت واچ به این نکته اشاره کرد که در شاخص S&P 500 دو کف قیمتی تشکیل شد که یکی از آنها در ژانویه بود. اما کف تشکیل شده در ژاویه پایین‌تر دره فعلی قرار گرفته بود. این اتفاق در اندیکاتور RSI این شاخص دقیقا به صورت برعکس رخ داده بود. یعنی کف تشکیل شده در ژانویه در اندیکاتور RSI برعکس قیمت در سطحی بالاتر تشکیل شده بود. به این اتفاق در علم تکنیکال واگرایی مثبت می‌گویند که سیگنالی صعودی است و خبر از بازگشت بازار می‌دهد.

دیگر نشانه‌ای به گفته این تحلیلگر در اندیکاتور RSI وجود داشت، این بود که بالای سطح ۳۰ واحدی به قرار گرفته بود. لازم به ذکر است که اگر این اندیکاتور پایین سطح ۳۰ واحدی قرار داشته باشد، در محدوده بیش فروش قرار داریم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....