تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 21:14
کد خبر : 70571

سهامداران بورس در آتش برق و بودجه

سهامداران بورس در آتش برق و بودجه

یکی دیگر از روزهای سخت بازار سرمایه ایران تمام شد. در جریان معاملات امروز نماگر اصلی بازار سهام ریزش ۱.۷۷ درصدی را تجربه کرد. اما شرایط و حال و هوای امروز بازار عادی نبود و بازار امروز آبستن اتفاقات و تحولات مهمی بود که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. چالش بودجه برای بورس مهم‌ترین اتفاقی

یکی دیگر از روزهای سخت بازار سرمایه ایران تمام شد. در جریان معاملات امروز نماگر اصلی بازار سهام ریزش ۱.۷۷ درصدی را تجربه کرد. اما شرایط و حال و هوای امروز بازار عادی نبود و بازار امروز آبستن اتفاقات و تحولات مهمی بود که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

چالش بودجه برای بورس

مهم‌ترین اتفاقی که امروز رخ داد، تحویل مهم‌ترین سند مالی کشور توسط رییس جمهور به مجلس بود. لایحه بودجه ۱۴۰۱ حاوی پیام‌های مهمی بود که می‌توانید در بخش اقتصاد کلان سایت بورسان به مطالعه جزییات آن بپردازید. اما نکته‌ مهمی که این لایحه برای اهالی بازار سرمایه داشت، آن است که تمام جزئیات آن به زیان بازار سرمایه نیست. حتی در برخی موارد می‌توان بودجه را در راستای منافع بازار سرمایه دانست. به طور مثال یکی از مهم‌ترین نکته‌های لایحه بودجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که می‌تواند یکی از بزرگترین ابهامات موجود در بازار سهام را رفع کند.
دیگر نکته‌ای که در این لایحه بودجه نهفته بود، افزایش نرخ گاز سوخت صنایع (پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع پایین دستی و یوتیلیتی‌ها) از ۳۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۱۰۰ درصد بود که بالاتر از انتظارات بورسی‌ها است. لازم به ذکر است که این تغییر سبب کاهش حاشیه سود صنایع مذکور خواهد شد. در حال حاضر صنایع فولادی و برخی از پتروشیمی‌ها به دلیل قطعی گاز خود تحت فشار قرار دارند و در صورتی که هزینه‌های آنها هم به میزان مطروحه رشد کند، امکان تقسیم سود فعلی را از دست خواهند داد. باتوجه به اینکه صندوق‌های بازنشستگی از جمله سهامداران این صنایع هستند، هم دولت و هم بازنشستگان چالش‌های بیشتری را شاهد خواهند بود. البته این موضوع به طور خاص به نوعی این جیب به آن جیب محسوب می‌شود. چراکه دولت بودجه بازنشستگان را در بودجه خود آورده است.

قطعی برق و خارج‌شدن کارگزاری‌ها از دسترس

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، اما شرح واقعه بازار امروز به اینجا ختم نمی‌شود. اواخر بازار شاهد آن بودیم که تمامی سامانه‌های معاملاتی در اتفاقی کم سابقه از دسترس خارج شدند. با پیگیری‌هایی که بورسان از مراجع ذی‌صلاح انجام به عمل آورد، کاشف به عمل آمد که دلیل قطعی، مربوط به قطع برق دیتا سنتر شرکت تبیان بوده است.

در خلال جریان معاملات امروز بازار، همچنان لیدر محور بودن شرایط کلی بازار حس می‌شد و از ابتدای روز به محض اینکه سهام شرکت ایران خودرو به صف فروش نشست، شاهد آن بودیم که موج سنگین فروش در کلیت بازار شکل گرفت و غالب سهام را به مدار منفی کشاند. در لحظه به صدا درآمدن زنگ پایان معاملات امروز شاهد در مدار منفی قرار گرفتن ۸۶ درصد از کل نمادهای بازار بودیم. حتی چندین بار تلاش‌هایی جهت جمع‌آوری صف فروش این نماد در بازار انجام شد اما هربار فروشندگان قدرتمندی ظاهر می‌شدند و اردرهای خرید را بی‌پاسخ نمی‌گذاشتند. معامله شدن سهام و شکل‌گیری روندها به طرق فوق‌الذکر به دور از تحلیل محور بودن آن را توصیف می‌کند که امری بسیار نگران کننده به شمار می‌آید.

اولین نشست خبری رئیس جدید سازمان بورس

دیگر اتفاق حائز اهمیت بازار امروز نشست خبری رئیس سازمان بورس بود. صحبت‌های وی حاوی چند نکته مهم بود. اول آنکه مجید عشقی به این نکته اشاره کرد که حذف دامنه نوسان به یکباره به صلاح کلی بازار نیست و باعث افزایش تلاطم در بازار می‌شود. این موضوع یکی از مواردی است که می‌دانیم سرمنشاء بسیاری از فسادهای موجود در بازار سرمایه است.
دیگر مسئله‌ای که وی به آن اشاره داشت آن بود که با مجوز بانک مرکزی شرکت‌های صادرات محور می‌توانند ارزهای خود را به نرخ رقابتی و بازار در سامانه نیما عرضه کنند. این مسئله خبری مثبت و مهمی برای شرکت‌های صادراتی محسوب می‌شود.

نشست خبری رییس سازمان بورس
0a64a95f 83ee 4c96 ae3a 6968e0dcfda9 SunDec122021 اقتصاددان نوشته

معاملات امروز از دریچه آمار

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به ۲۲۲۰ میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین ارزش معاملات در ۷ ماه اخیر محسوب می‌شود. از این میان شاهد خروج پول ۵۲۹ میلیارد تومانی توسط کدهای حقیقی از گردونه معاملات بازار بودیم. یعنی بیش از ۲۳ درصد ارزش معاملات امروز بازار، خارج شد.

بررسی معاملات صنایع مختلف بورس امروز دربردارنده این نکته است که گروه‌های خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی پرارزش‌ترین معاملات را میان صنایع مختلف به خود اختصاص دادند. در میان صنایع، تنها گروه‌های اطلاعات و ارتباطات و لاستیک و پلاستیک ورود پول حقیقی داشتند. در سمت مقابل گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و پتروشیمی بیشترین نقش را در جذب پول حقوقی ایفا نمودند.

در پایان معاملات روز جاری سرانه خرید و فروش کدهای حقیقی در پایان ساعت معاملاتی به ترتیب ۱۲.۸ و ۱۶.۹ میلیون تومان بود. تعداد صف‌های فروش هم به ۱۹۰ نماد رسید که ارزش تجمیعی آنها ۵۷۶ میلیارد تومان بود. در سمت مقابل تنها ۱۸ نماد توانستند صف خرید خود را تا پایان بازار حفظ کنند.

نقشه بازار امروز
4cc67bc2 d507 4818 bcba aa407b1c92a7 SunDec122021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....