تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 12:10
کد خبر : 85733

زمانی برای موج‌سواری در بورس تهران؟

زمانی برای موج‌سواری در بورس تهران؟

بورس تهران خاطرات موج‌سواری زیادی را در حافظه خود دارد. موج‌سواری‌ها طی دوره‌های خاص در بورس تهران رخ داده و طبیعتا برای عده‌ای منافع زیادی به همراه داشته است؛ اما در نهایت زیان‌های سنگینی را برای سایرین رقم زده است. برخی از گروه‌ها به صورت مشخص بستر مورد نیاز برای موج‌سواری را دارند. یعنی کسی به

بورس تهران خاطرات موج‌سواری زیادی را در حافظه خود دارد. موج‌سواری‌ها طی دوره‌های خاص در بورس تهران رخ داده و طبیعتا برای عده‌ای منافع زیادی به همراه داشته است؛ اما در نهایت زیان‌های سنگینی را برای سایرین رقم زده است. برخی از گروه‌ها به صورت مشخص بستر مورد نیاز برای موج‌سواری را دارند. یعنی کسی به چشم‌ سرمایه‌گذاری در این گروه‌ها وارد نمی‌شود و تقریبا عمده افرادی که وارد معاملات قمارگونه این گروه‌ها می‌شوند، می‌دانند که باید در ابتدای موج صعودی سوار شده و در پایان موج نزولی نیز اگر از این قطار پیاده نشوند احتمال این‌که زیان سنگینی را تجربه کنند وجود دارد.

در این میان نکته جالب توجه این‌که در این موج‌سواری‌ها بعضا سیگنال‌هایی برای تامین منافع برخی نیز صادر می‌شود. مثلا در سال ۹۹ دولت به عنوان ذینفع اصلی رشد قیمتی سهام در حال داغ کردن سهم بود. در معاملات این روزها نیز زمانی‌که اختیار فروش تبعی برای یک سهم که خالص ارزش دارایی‌ها پایین‌تر از اعداد ذکرشده است مطرح می‌شود خود دارای نکات جالب توجهی است. فعلا بحث واگذاری‌ها داغ است و احتمالا از هر ترفندی برای بالا بردن ارزش دارایی‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع خود شاید زمینه سواستفاده از بورس تهران باشد.

به هر حال همچنان باید در خصوص موج‌سواری و عاقبت آن هشدار داد. سودهای حاصل از موج‌سواری و حتی قصه‌های آن برای همه شیرین است و به دل همه می‌نشیند. یعنی در حین این‌که سهام رشد می‌کند همه سودهای خود را ناشی از قوه تحلیلی خود می‌دانند و اما در پایان موج صعودی و سقوط سهام بدشانسی دلیلی برای زیان مطرح می‌کنند. با توجه به اتفاقات تلخ سالیان گذشته برای بورس تهران لازم به نظر می‌رسد با صراحت کامل نسبت به دلایل نوسان قیمتی یک سهم و خاطرات تلخ گذشته صحبت کرد.

سیگنال غسالم به نمادهای ۴۲۰۰

دیروز شفاف‌سازی از سمت شرکت سالمین روی کدال منتشر شد که انگیزه‌ای برای خرید سهام در سایر نمادهای مرتبط به ارز ترجیحی بوده است. سالمین از افزایش قیمت آرد خریداری شده برای تولید محصولات خود خبر داده است. بر اساس شفاف‌سازی غسالم قیمت هر کیلو آرد از ۴۱۵۰ تومان به ۱۶۹۰۰ تومان رسیده است. جهش این‌چنینی قیمت آرد به گفته شرکت ناشی از حذف ارز ترجیحی است. زمانی‌که آرد به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی در نگاه دولتی‌ها از سبد ارز ترجیحی حذف شده است به نظر می‌رسد باید در انتظار سایر کالاها نیز بود.

احتمالا به واسطه همین موضوع سهام گروه غذایی امروز افزایش محسوس تقاضا را تجربه کرده است. در دیگر گروه‌های مرتبط با ارز ترجیحی نیز شاهد افزایش تقاضا نسبی هستیم. با این حال همچنان فضای تردید در معاملات بورس تهران محسوس است و در این گروه‌ها نیز انتظار برای سیگنال قطعی از افزایش نرخ‌های منطقی نسبت به افزایش احتمالی هزینه‌ها مشاهده می‌شود.

یک سوال مهم از دعوای مبین و زاگرس

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  مبین و بفجر دو شرکت تامین‌کننده یوتیلیتی پتروشیمی‌های منطقه عسلویه و ماهشهر هستند. این دو شرکت پتروشیمی به هلدینگ فارس تعلق دارند. در منطقه عسلویه دو پتروشیمی پردیس و زاگرس به هلدینگ غدیر اختصاص دارد. درآمد شرکت‌های یوتیلیتی از فروش برق و سایر موارد به شرکت‌های پتروشیمی مجاور تامین می‌شود و در نتیجه افزایش درآمد مبین به معنای افزایش هزینه‌های زاگرس است.

احتمالا از آخرین تغییرات فرمول قیمت‌گذاری یوتلیتی این شرکت‌ها اطلاع دارید. در آخرین تغییرات مبنای محاسبه سود عملیاتی مبین و فجر بر اساس ارزش جایگزینی شرکت‌های پتروشیمی اطراف و این دو شرکت یوتیلیتی است. این موضوع جهش قابل توجه نرخ یوتیلیتی را سبب می‌شود. میانگین افزایش قیمت در مبین بیش از ۳ برابر نرخ‌های قبل و در فجر بیش از ۴ برابر قیمت‌های پیشین است.

زاگرس نسبت به این افزایش قیمت یوتیلیتی‌ها اعتراض داشته است. محاسبات بورسان نشان می‌دهد که اگر این افزایش هزینه یوتیلیتی برای این شرکت پتروشیمی در نظر گرفته شود تا بیش از هزار تومان از سود هر سهم زاگرس کاسته می‌شود. اگر این موضوع در کنار مالیات بر صادرات گذاشته شود فشار زیادی بر سودآوری زاگرس خواهد داشت.

با این وضعیت احتمال این‌که سهام بفجر و مبین برای مدت بیشتری متوقف بمانند وجود دارد. اما سوال اصلی که در این‌جا مطرح می‌شود این‌که آیا فرمول کنونی تعیین قیمت یوتیلیتی‌ها منطقی است؟ طبیعتا فرمول کنونی موافقان و مخالفان خود را دارد. آیا قیمت یوتیلیتی باید بالا یا پایین باشد؟

در گذشته نیز پتروشیمی‌ها در خصوص قیمت گاز یا سایر موارد از این دست اعتراض داشته‌اند و عمده اعتراضات دولت را نشانه می‌گرفته است. چون دولت عامل اصلی قیمت‌گذاری بوده است؛ این‌جا حالا افزایش یا کاهش قیمت یوتیلیتی‌ها به صورت جداگانه ذی‌نفع‌هایی را در بازار سرمایه دارد و از این منظر بحث‌های شکل‌گرفته پیرامون این موضوع می‌تواند جذاب باشد و دلیل تشکیل بازار را بهتر مشخص می‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....