تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1402 - 10:06
کد خبر : 130042

رکورد سالانه ارزهای دیجیتال

رکورد سالانه ارزهای دیجیتال

بیت‌کوین نزدیک به پنج درصد افزایش یافت و بالاترین سطح سالانه خود تاکنون را ثبت کرد؛ از ۹ ژانویه (۱۹ دی) تاکنون این ارز دیجیتالی با ۷۶ درصد رشد مواجه شده است؛ با وجود این بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال امریکا، نشان داد که تأثیر رویداد هاوینگ بیت‌کوین بر عملکرد این دارایی هنوز مشخص نیست؛ زیرا

بیت‌کوین نزدیک به پنج درصد افزایش یافت و بالاترین سطح سالانه خود تاکنون را ثبت کرد؛ از ۹ ژانویه (۱۹ دی) تاکنون این ارز دیجیتالی با ۷۶ درصد رشد مواجه شده است؛ با وجود این بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال امریکا، نشان داد که تأثیر رویداد هاوینگ بیت‌کوین بر عملکرد این دارایی هنوز مشخص نیست؛ زیرا چندین عامل بیرونی دیگر نقش مهمی در رفتار بازار دارند.

بیت‌کوین روز ۲۳ ژوئن تقریبا پنج درصد افزایش یافت تا رکورد سالانه جدیدی را به ثبت برساند و یکی از بهترین هفته‌های خود در سال ۲۰۲۳ را رقم زد که ناشی از حدس و گمان در این مورد است که صندوق‌های قابل معامله در مبادلات (ETF) می‌توانند منجر به راه‌های تقاضای جدیدی برای بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال شوند؛ پس از آن هم این ارز دیجیتال در محدوده بالاتر از ۳۰ هزار دلار مبادله شد. شرکت بلک‌راک هفته گذشته درخواست غیرمنتظره‌ای به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) در میان موجی از درخواست‌های امریکا برای ایجاد صندوق‌های قابل معامله در مبادلات برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ارسال کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   گزارش‌های منتشرشده توسط رسانه‌ها همچنین به راه‌اندازی صرافی دارایی‌های دیجیتال EDX Markets اشاره دارند که نشان می‌دهد نهادهای مالی مستقر آینده امیدوارکننده‌ای را برای بازار تصور کردند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱.۱۹ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۰۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰.۰۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۲۱ درصد افزایش داشته است. البته قیمت بیت‌کوین در روز جمعه به ۳۱۴۵۸ دلار رسیده بود، یعنی بالاترین رقم از ژوئن ۲۰۲۲. بیت‌کوین در حال حاضر با ۳.۲۹ درصد افزایش قیمت، ۳۰۸۷۲ دلار معامله می‌شود. قیمت بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا در روز جمعه به بالاترین رقم طی یک‌سال گذشته رسید. علی‌رغم افزایش بازرسی‌های قانونی امریکا در بخش سرمایه‌های دیجیتال، طرح‌های شرکت بلک‌راک برای ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله برای بیت‌کوین، قیمت آن را بالا برده است.

بلک‌راک، بزرگ‌ترین شرکت مدیریت سرمایه در دنیا، هفته گذشته درخواست راه‌اندازی صندوق ETF بیت‌کوین را ارایه داد. سرپرست این صندوق صرافی کوین‌بیس اعلام شده و دسترسی به بیت‌کوین را برای سرمایه‌گذاران سازمانی فراهم می‌کند. صرافی ای‌دی‌اکس مارکتس هم با پشتوانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری چارلز اسکواب، فیدلیتی و سیتادل سکیوریتیز هم در اوایل هفته گذشته اعلام کرد اجازه تجارت برخی ارزهای مجازی را صادر می‌کند. این اقدامات علاقه سرمایه‌گذاران به ارزهای مجازی را احیا کرده است. ورشکستگی برخی شرکت‌های ارز مجازی از جمله اف‌تی‌اکس در سال گذشته، سرمایه‌گذاران را از ارزهای مجازی فراری داده بود. ارزش بیت‌کوین حدود ۲۵ درصد از زمان ثبت درخواست شرکت بلاک‌راک افزایش یافته است.

قیمت بیت‌کوین در روز جمعه به ۳۱۴۵۸ دلار رسید، یعنی بالاترین رقم از ژوئن ۲۰۲۲٫ بیت‌کوین در حال حاضر با ۳٫۲۹ درصد افزایش قیمت ۳۰۸۷۲ دلار معامله می‌شود. تحلیلگران عقیده دارند ابرهای تیره آسمان ارزهای مجازی طی روزهای گذشته و در بحبوحه افزایش تمایل سازمان‌ها کنار رفته است. مشارکت شرکت‌های بلک‌راک، چارلز اسکواب، فیدلیتی و سیتادل در بازار ارزهای مجازی نشان می‌دهد موسسات علی‌رغم افزایش سخت‌گیری‌ها علاقه‌مند به این بخش هستند. سرمایه‌گذاران در دوره پایین بودن نرخ بهره وارد بازار ارزهای مجازی شدند و ارزش این بازار را به ۳ میلیارد دلار در ۲۰۲۱ رساندند. اما بالا رفتن نرخ بهره آنها را محتاط کرده و ارزش بازار ارزهای مجازی را تا ۱٫۲۴ تریلیون دلار پایین آورده است. ارزش اتریوم، دومین ارز مجازی بزرگ دنیا هم بیش‌از ۱۶ درصد طی یک هفته گذشته افزایش یافته است. ارزش اتر در روز جمعه با ۱٫۶۳ درصد افزایش به ۱۹۰۳ دلار و ۲۰ سنت رسید.

  افزایش ۷۵درصدی قیمت بیت‌کوین از  زمان هشدار جیم کرامر در دی ماه گذشته

جیم کرامر، شخصیت تلویزیونی مشهور و مجری برنامه پرطرفدار «مد مانی» در ۹ ژانویه (۱۹ دی) با اشاره به قیمت ۰۰۰/۱۷ دلاری بیت‌کوین به مخاطبانش توصیه کرد که شرایط کنونی فرصت خوبی برای خروج از بازار ارزهای دیجیتال است. با این حال، از زمان هشدار کرامر، قیمت بیت‌کوین شاهد رشد قابل‌توجه ۷۶درصدی بوده است و اکنون در حدود قیمت ۰۴۰/۳۰ دلار معامله می‌شود. کرامر در ماه مارس (اسفند) نیز با ادعای دخالت‌های سم بنکمن فرید در دستکاری قیمت بیت‌کوین، گفت که این ارز دیجیتال پدیده‌ای مبهم است و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. البته، علاقه شدید سرمایه‌گذاران نهادی مانند اینوس‌کو و بلک راک به راه‌اندازی ETF اسپات بیت‌کوین بی‌شک در افزایش اخیر قیمت این دارایی موثر بوده است.

    صندوق بین‌المللی پول: ممنوعیت ارزهای  دیجیتال در بلندمدت موثر نخواهد بود

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی درباره امریکای لاتین و منطقه کاراییب با اشاره به رویکردهای مختلفی که توسط دولت‌ها برای پذیرش ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اتخاذ شده است، درخواست خود را برای تنظیم مقررات این صنعت تکرار کرد. این نهاد پولی خاطرنشان کرد که ممنوعیت مطلق در بلندمدت احتمالاً بهترین رویکرد نخواهد بود. این صندوق اعلام کرد که برزیل، آرژانتین، کلمبیا و اکوادور در میان برترین کشورهای جهان از نظر پذیرش دارایی‌های دیجیتال باهدف کمک به افرادی هستند که به خدمات بانکی و پراخت‌های سریع‌ و ارزان‌ دسترسی ندارند. به گفته صندوق بین‌المللی پول، اکثر بانک‌های مرکزی در این منطقه یا ارز دیجیتال را دارند یا در حال بررسی برای عرضه آن هستند.

   جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا،  استیبل‌کوین‌ها را نوعی پول می‌بیند

جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا، چند روز پیش در سخنرانی سیاست پولی شش ماهه کمیته خدمات مالی مجلس ایالات متحده گفت: «ما استیبل کوین‌ها را نوعی پول می‌بینیم.» پاول در ابتدا برای بحث در مورد توسعه نرخ بهره در کشور و تصمیم اخیر بانک مرکزی برای توقف افزایش تورم حضور داشت. پس از آن، او به صنعت دارایی دیجیتال پرداخت و به دیدگاه بانک مرکزی در مورد استیبل کوین‌ها و جایگاه آنها در چشم‌انداز اقتصادی کشور اشاره کرد.

در عین حال جروم پاول، رییس فدرال رزرو گفت که بانک مرکزی ایالات متحده باید باید نقش قدرتمندی در نظارت بر استیبل کوین‌ها ایفا کند؛ بخش قابل‌توجهی از بازار ارزهای دیجیتال که قانون‌گذاران در تلاشند تا قوانین آن را وضع کنند. پاول همچنین خاطرنشان کرد که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین به عنوان یک طبقه دارایی باید جایگاه خود را حفظ کنند. او خاطرنشان کرد که تضعیف نقش فدرال رزرو در نظارت بر توکن‌هایی که با پشتوانه دلار منتشر می‌شوند به معنی اجازه‌دادن به ایجاد حجم زیادی پول خصوصی در سطح ایالتی و امری اشتباه است. پاول در سال ۲۰۲۱، در مقابل کنگره گفت که استیبل کوین‌ها، برخلاف هر نوع دارایی رمزنگاری‌شده دیگر می‌توانند بخش ارزشمندی از جهان پرداخت‌ها باشند.

    معلوم نیست هاوینگ بعدی  قیمت بیت‌کوین را افزایش دهد

با وجود این بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال امریکا، نشان داد که تأثیر رویداد هاوینگ بیت‌کوین بر عملکرد این دارایی هنوز مشخص نیست؛ زیرا چندین عامل بیرونی دیگر نقش مهمی در رفتار بازار دارند. هاوینگ یک اتفاق مثبت تلقی می‌شود؛ زیرا اعتقاد بر این است که کمبود احتمالی بیت‌کوین را افزایش می‌دهد و از پویایی عرضه- تقاضای آن حمایت می‌کند. دریافت تصویر واضحی از واکنش بازار، مستلزم ازبین‌بردن اثرات حرکت دلار امریکا، نرخ بهره و نقدینگی جهانی است. هاوینگ بیت‌کوین هر چهار سال یک‌بار می‌افتد. در طول این رویداد، پاداش بلوک استخراج بیت‌کوین تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. دیوید دوونگ، رییس تحقیقات نهادی در کوین‌بیس، در این گزارش تأکید کرد که از بین بردن تأثیر نقدینگی جهانی بر رفتار قیمتی بیت‌کوین، تصویر روشنی از عملکرد این دارایی را در رژیم‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد.

دوونگ گفت که با نزدیک شدن به هاوینگ بعدی، توجه به این نکته مهم است که افزایش فعلی نقدینگی جهانی تأثیر مستقیم بر رفتار قیمت بیت‌کوین را پنهان می‌کند؛ زیرا بازار کریپتو از زمان رویدادهای نامطلوب که در می‌و ژوئن ۲۰۲۲ رخ داد، جنبش‌های نقدینگی جهانی را دنبال می‌کند. رییس تحقیقات کوین‌بیس افزود: «ما فکر می‌کنیم که ممکن است هاوینگ بعدی بیت‌کوین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، تأثیر مثبتی بر عملکرد این کوین داشته باشد. با این حال، بر اساس شواهد، این تأثیر در حد حدس و گمان است.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....