هرچند هنوز هیچ مقامی به‌طور رسمی درباره دلایل این انفجارها اظهار نظر نکرده است، اما جلالی، معاون امنیتی استاندار کرمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تایید کرده است که ۲ انفجار در مسیرهای گلزار شهدا تروریستی بوده است. درهمین حال خبرهایی که در همان ابتدا درخصوص علل این حادثه منتشر شده بود، از انفجار کپسول گاز و حتی عملیات انتحاری به‌عنوان دلایل اولیه این ماجرا حکایت می‌کرد که در ادامه با روشن‌تر شدن تصویر این عملیات تروریستی، انتحاری بودن این عملیات تکذیب و اعلام شد دلیل این دو انفجار کارگذاری دوکیف بمب‌گذاری شده بوده است؛ با این همه وزیر کشور از بررسی نوع انفجار در ساعات و روزهای آینده خبر داد. برخی از منابع به خبرگزاری تسنیم مستقر در کرمان که در صحنه انفجار حضور داشت، اعلام کرده‌اند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملان این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند. گزارش‌های تسنیم همچنین حاکی از آن است که انفجار اول در زیرگذر گنبد جبلیه و انفجار دوم در درگاه قلی‌بیگ در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داده است. براساس این گزارش، انفجار نخست درساعت ۱۴:۵۰ دقیقه، در۷۰۰متری مزار شهید سلیمانی و انفجار دوم در ‌۱۵:۱۷ دقیقه در یک کیلومتری مزار رخ داده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است. آن‌طور که سعید شعرباف، شهردار کرمان نیز اعلام کرده دو انفجار به فاصله ۱۰دقیقه در مزار شهدای گمنام رخ داده است. فداکار، استاندار کرمان نیز تاکید کرد: انفجارها خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داده و حدود ۲کیلومتر تا مرقد شهید سلیمانی فاصله داشته است.

روایت‌های دیگر

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد   ،     دراین میان در حالی که تمام گزارش‌ها از وقوع دو انفجار تروریستی درکرمان حکایت می‌کند، ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس از وقوع چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدا خبر داده است. وی در گفت‌وگو با خانه‌ملت گفت: انفجار‌های صورت‌گرفته به واسطه بمب‌گذاری در مسیر موکب‌ها صورت گرفته است. همچنین محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس درگفت‌وگو با «ایسنا»‌ به ارائه توضیحاتی از چگونگی وقوع انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان در جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی پرداخت و گفت: طبق گزارش‌های ارائه‌شده به ما، عملیات انتحاری بوده و بمبی را از مسیر زیرگذر منفجر کردند که تعدادی از عزیزان شهید و تعدادی مجروح شدند. وی ادامه داد: در مسیری که فاصله با مسیر اول داشته بمب دیگری را منفجر کردند که بمب اولی شدت بیشتری داشته است.

احتمال افزایش تعداد شهدا

اما درحالی‌که آمار جان باختگان این عملیات تروریستی بسیار بالا گزارش شده، رئیس مرکز اورژانس کرمان از احتمال افزایش شمار شهدا خبر داده است. صابری در گفت‌وگو با «ایرنا» در عین حال گفته است شماری از مجروحان حالشان وخیم است و تعدادی مجهول‌الهویه نیز داریم. همچنین آن‌طور که تسنیم گزارش داده است اجساد افراد بسیاری متلاشی شده است که هنوز قابل شناسایی نیستند. تسنیم همچنین با بیان اینکه تعداد مجروحان و شهدای این دو حادثه انفجار بالاست، از احتمال افزایش جان باختگان خبر داده است. در پی این حمله تروریستی وزیر بهداشت در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیگیری و رسیدگی به مصدومان حادثه انفجار در گلزار شهدای کرمان را خواستار شد. وزیر بهداشت همچنین دستور آماده‌باش تمام بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان را صادر کرده است. جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: به پزشکان فراخوان داده شده‌ و آمبولانس‌ها از شهرهای همجوار فعال شده‌اند. به گفته محمد صابری، رئیس اورژانس کرمان مصدومان به بیمارستان‌های شهید باهنر و افضلی‌پور منتقل شده‌اند. بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه این انفجارها در نزدیکی محل تجمع مراسم سردار سلیمانی اتفاق افتاده است، گفت: مصدومیت افراد بر اثر ازدحام جمعیت و صدای انفجار بوده است. با توجه به اینکه مردم وحشت‌زده شده بودند، این تعداد افراد مصدوم شدند. سخنگوی اورژانس همچنین اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی آماده پذیرش مصدومان این حادثه هستند.از سوی دیگر  بنا بر اعلام سخنگوی سازمان اورژانس کشور، تا این لحظه ۶کودک در بین شهدای انفجارهای تروریستی کرمان بوده‌اند. ایرنا نیز به نقل از خبرنگار خود در کرمان خبر داد که شدت انفجارها به اندازه‌ای بود که برخی از مردم بر اثر موج انفجار دچار خونریزی مغزی شدند.

تکذیب شهادت فرمانده ارشد سپاه

در همین حال درحالی‌که برخی سایت‌های صهیونیستی مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است، تسنیم با تکذیب این خبر اعلام کرده است، هیچ‌کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند.

دستوررسیدگی فوری

اما شهادت شماری از زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی با دستوررسیدگی فوری دادستان کل کشور همراه شد. موحدی در تماس تلفنی با دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با کسب اطلاع از جزئیات انفجار تروریستی در کرمان دستور رسیدگی فوری و شناسایی عاملان این جنایت را صادر کرد.

واکنش سران قوا

درپی این حادثه خونبار، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با صدور پیامی ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در جنایت تروریستی کرمان، مسوولان را موظف کرد هرچه سریع‌‌تر، نسبت به تسکین آلام آسیب‌‌دیدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‌عمل آورند. محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی در رابطه با انفجار تروریستی در کرمان تاکید کرد که بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوهبار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام تسلیتی تاکید کرد که نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران حادثه خونین کرمان اقدام و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند. به گزارش «ایسنا» درادامه این پیام آمده است: مردم رشید و متدین این مرز و بوم از وفاداری خویش با مواضع انقلابی که سال‌ها بر آن ایستادگی کرده‌اند، دست برنخواهند داشت و این اقدامات مذبوحانه و عاجزانه که با دست عیان دشمنان اجرا می‌شود، هیچ‌گونه اثری در عزم راسخ و متعهدانه آنان نخواهد داشت.

بررسی در کمیسیون امنیت ملی

همچنین ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اعزام هیاتی از این کمیسیون به کرمان برای بررسی اقدام تروریستی خبر داد. وی ادامه داد: بررسی ابعاد این اقدام تروریستی در دستور کار اولین جلسه کمیسیون خواهد بود. جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: تاکنون هیچ گروه تروریستی مسوولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است. وی افزود: قطعا انتقام شهدای گلزار شهدای کرمان را نیرو‌های امنیتی می‌گیرند. وی تاکید کرد: باید از تکرار حادثه در نقاط مختلف جلوگیری کنیم.

عزای عمومی

در واکنشی دیگر احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان اینکه علت انفجار حادثه تروریستی کرمان درحال بررسی است، گفت: ما اطلاعاتی داریم؛ اما به‌محض قطعیت به اطلاع مردم می‌رسانیم. او ضمن درخواست از مردم در مورد لزوم بی‌توجهی به شایعات گفت: در حال حاضر اوضاع در شهر کرمان عادی است و همه چیز تحت کنترل نیروهای امنیتی است. وزیر کشور همچنین گفت: عمده شهدا و مصدومان در انفجار دوم دچار حادثه شده‌اند. در ادامه واکنش‌ها، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اطمینان می‌دهیم که گروه‌های تروریستی و حامیان کوردل آنها در داخل و خارج از کشور مکافات این جنایت را پرداخت خواهند کرد. هیات دولت نیز امروز را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. همچنین در کرمان سه روز عزای عمومی اعلام شد. به گزارش «ایسنا» درپی انفجار تروریستی در چهارمین مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در سفری فوری به کرمان رفت.

واکنش سران کشورها

به دنبال حادثه تروریستی روز گذشته کرمان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در پیام تسلیتی از حملات شنیع تروریستی صورت‌گرفته در استان کرمان ایران ابراز تاسف کرد.همچنین ولادیمیرپوتین، رئیس جمهوری روسیه انفجار تروریستی در کرمان را به رهبرانقلاب تسلیت گفت.همچنین مقاماتی از کشورهای آذربایجان، عراق و پاکستان نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، این جنایت را محکوم و آن را به دولت و مردم ایران تسلیت گفته‌اند.