تاریخ انتشار : جمعه 4 شهریور 1401 - 21:02
کد خبر : 99262

رفع موانع کسب و کار و تجمیع قوانین

رفع موانع کسب و کار و تجمیع قوانین

دولت در خدمت مردم یا مردم در خدمت دولت احتراما به استحضار می رساند ، مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران www.ivicoo.ir پس از مطالعات میدانی و آسیب شناسی قوانین و مقررات قبل و بعد از انقلاب اسلامی ، به این نتیجه رسیده است ، همانگونه که در حدیثی از پیامبر اسلام،حضرت محمد(ص) آمده

دولت در خدمت مردم یا مردم در خدمت دولت

احتراما به استحضار می رساند ، مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران www.ivicoo.ir پس از مطالعات میدانی و آسیب شناسی قوانین و مقررات قبل و بعد از انقلاب اسلامی ، به این نتیجه رسیده است ، همانگونه که در حدیثی از پیامبر اسلام،حضرت محمد(ص) آمده است: یک ساعت تفکر ، از هفتاد سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است ، همچون کشورهای ، ژاپن ، چین ، تایوان ، سنگاپور ، مالزی ، امارات متحده عربی و….باید تصمیم نهایی و شجاع برای چابک و کوچک سازی و کاهش شدید و حد اقلی تصدی گری دولت برداشته شود و کلیه فعالیت های فرهنگی ، اقتصادی ، تولیدی ، خدماتی ، و….به مردم واگذار شود ، حتی تاسیس صندوق های مالی خلاقیت و نو آوری و دانش بنیان و دولت فقط ناظر و سیاست گذاری و ریل گذاری به نفع مردم نماید ، با حد اقل سهام در صندوق ها  نه اینکه مجددا با تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان ، عملا انحصار اجرا را به نفع خود و در اختیار دولت قرار داده ، درصورتی که قوانین باید به نحوی تصویب شود که بخش مردم و خصوصی ، راسا وارد میدان و مدیریت و تولید دانش بنیان جهشی شوند برای تولید ثروت ولا غیر ، نه اینکه ده ها آئین نامه که در مواد مختلف آن بیان شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می بایست تهیه و به دولت جهت تصویب ابلاغ شود و… لذا موارد و پیشنهادات به شرح زیر برای اجرای یک حکمرانی مطلوب بر پایه اندیشکده محور حرفه ای مردمی به عرض می رسد ، برای نمونه
شماره۳۳۴۳۰ ۱۴۰۱/۳/۳
نهاد ریاست جمهوری ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون جهش تولید دانش بنیان» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۱ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۱۱/۱۵۸۱۵ـ ۵۶ مورخ ۱۴۰۱/۲/۳۱ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می گردد.

رئیس جمهور ـ سیدابراهیم رئیسی

قانون فوق مشتمل بر بیست ماده و ده تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یازدهم اردیبهشت­ماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۱ به تأیید شورای نگهبان رسید.

ماده۸ ـ در قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات :

الف ـ در ماده (۲)؛

۱ـ عبارت «شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش ­بنیان متشکل از رئیس ­جمهور (رئیس شورا)،­ معاون علمی و فناوری رئیس­ جمهور (نایب­ رئیس شورا)، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی و چهار نفر از اعضای کمیسیون­های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معادن­، اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر» جایگزین عبارت «شورای­عالی علوم، تحقیقات و فناوری» می­شود.

۲ـ دو تبصره به شرح زیر به این ماده الحاق می شود:

«تبصره۱ـ هرگونه استفاده از مزایا، امتیازات و تسهیلات عنوان شده در این قانون برای شرکتها ومؤسسات دانش­ بنیان، پس از انطباق با اهداف مندرج در این قانون و متناسب با ویژگی ها و انواع آنها، توسط هر یک از اعضاء جهت تصویب به شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش ­بنیان ارائه می گردد. همچنین کلیه دستگاههای مجری این قانون موظف هستند مزایا، امتیازات و تسهیلات خود در حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش ­بنیان را به منظور بررسی انطباق با اهداف مندرج در این قانون، به شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش­بنیان اطلاع­ رسانی کرده و در صورت تشخیص عدم انطباق و مغایرت، نسبت به توقف و در صورت کوتاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

تبصره۲ـ دبیرخانه شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری رئیس ­جمهور تشکیل و جلسات آن شورا حداقل ماهی یکبار برگزار می­شود.»

 

این قانون جهش تولید دانش بنیان ، با کمی اصلاحات بر گرفته از قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب به شرح زیر می باشد

شماره۱۹۵۶۰۲ ۱۶/۹/۱۳۸۹
نهاد ریاست جمهوری (معاونت علمی و فناوری رییس جمهور) ـ وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری
قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ پنجم آبان ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۹/۸/۱۳۸۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۵۷۹۵۳/۲۵۸ مورخ ۳۰/۸/۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.

رییس جمهور ـ محمود احمدی نژاد

قانون فوق مشتمل بر سیزده ماده و شش تبصره درجلسه علنی روز چهارشنبه مورخ پنجم آبان ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۹/۸/۱۳۸۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.

به جای اینکه انواع صندوق نوآوری و شکوفایی مردمی و خصوصی تاسیس شود ، صندوق های دولتی ایجاد شده و مردم را نیازمند به دولت می کنند در صورتی که دولتها به مردم نیاز دارند.

ماده ۵- به منظور کمک به تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی نمودن دانش فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات قرض الحسنه و تسهیلات بدون أخذ هرگونه تضمین و مشارکت با اختیار بخشش تمام یا بخشی از سهم مشارکت به شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا تأسیس می شود. منابع مالی صندوق شامل کمک های دولت، اعتبارات مندرج در بودجه سالانه، هرگونه کمک و سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت های دولتی وابسته و تابع، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها و شرکت های وابسته و تابع می باشد.
بانک ها نیز می توانند بخشی از منابع تسهیلات موضوع صندوق یاد شده را تأمین نمایند. به منظور تأمین منابع مالی صندوق، دولت موظف است از سال سوم به بعد در لایحه بودجه، حداقل نیم درصد (۵/۰%) از منابع بودجه عمومی خود را جهت کمک به این صندوق در نظر بگیرد.
تبصره ۱- حداقل پنج درصد (۵%) از سرمایه این صندوق جهت اعطاء تسهیلات به صندوق های غیر دولتی پژوهشی و فناوری موضوع ماده (۴۵) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تخصیص خواهد یافت.
تبصره ۲- سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان سی هزارمیلیارد (۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال به تدریج حداکثر ظرف سه سال از محل صندوق توسعه ملی یا حساب ذخیره ارزی تأمین می گردد.
تبصره ۳- اساسنامه این صندوق شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت بر صندوق در چارچوب این قانون توسط شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ماده ۶- کلیه دستگاه ها و شرکت های دولتی مجازند بخشی از مبلغ قراردادهای خرید کالا یا خدمات با مبدأ خارجی را جهت نیل به خودکفایی در همان زمینه از طریق انجام فعالیته ای تحقیق و توسعه فناوری ضمن عقد قرارداد با شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان به انجام رسانند.

سایر مواد قانون جهش تولید هم به نحوی تهیه و تصویب شده ، که نخبگان و مخترعین باید همچنان در پیچ و خم بوروگراسی دانشگاه ها و پارکهای علم و فناوری و….وقت خود را تلف کنند ، برای نمونه در ماده چهارده قانون جهش تولید دانش بنیان آمده است.

ماده۱۴ـ به هیأت امنای دانشگاهها، مؤسسات آموزش ­عالی و پژوهشی، جهاددانشگاهی و پارکهای علم و فناوری اجازه داده می­شود تا در راستای تحقق و توسعه اهداف و مأموریت­های علمی، آموزشی و پژوهشی از طریق توسعه منابع مالی و مدیریت متمرکز و یکپارچه سرمایه ­گذاری­ها، دارایی­ها، اموال و موقوفات (با رعایت موازین شرعی)، «سازمان توسعه و سرمایه­ گذاری» وابسته به خود را در چهار­چوب قانون اجرای سیاست­های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تأسیس نماید.

تبصره۱ـ سازمان توسعه و سرمایه ­گذاری با تصویب هیأت امناء و زیر نظر رؤسای دانشگاهها، مؤسسات آموزش ­عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری فعالیت می­کند و صددرصد (۱۰۰%) مالکیت آن متعلق به آن دانشگاه، مؤسسه پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری می­باشد.

تبصره۲ـ درآمد سازمان توسعه و سرمایه ­گذاری با رعایت اصول پنجاه و دوم (۵۲) و پنجاه و سوم (۵۳) قانون اساسی منحصراً در راستای تحقق اهداف آن دانشگاه، مؤسسه آموزش عالی و پژوهشی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری صرف خواهد شد.

تبصره۳ـ اساسنامه این سازمان شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت در چهارچوب این قانون، حداکثر ظرف سه ­ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه ­های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس ­جمهور تهیه می­شود و به تصویب هیأت ­وزیران می­رسد.

 پیشنهاد مجمع اندیشکده ها

از زمان آغاز فعالیت و تاسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۵ تا کنون در مقایسه با رشد و توسعه علوم و تکنولوژی در جهان ، که در قرن ۲۱ هزار برابر در مقایسه با قرن بیستم میلادی رشد و توسعه خواهد یافت ، با توجه به اهداف مهم معاونت :
اهداف:
ارتقای تولید ثروت از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور
ارتقای زیست‌بوم نوآوری و شتاب‌دهی اقتصاد دانش‌بنیان
تحقق مرجعیت علمی، افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشی از تولید ناخالص داخلی و مصرف بهینه منابع
گسترش حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری و پژوهش های مسأله محور

برای تولید ثروت و برچیدن فقر فساد و تبعیض و چهارده یارانه در کشور کار اساسی صورت نگرفته و در اصل خود معاونت علمی و فناوری تبدیل به یک نهاد دست و پاگیر و ضد تولید و دانش بنیان شده است برای نمونه

بیش از شصت صندوق پژوهش ، و نوآوری در کل کشور فعال هستند ، خروجی آنها تا کنون چه بوده است.

تا سال ۱۴۰۱ بیش از هشت هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده است ، که همچنان در حال افزایش است ، که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امکان ارایه خدمات و پاسخگویی به آنها را نخواهد داشت.

فقط پنجاه شرکت دانش بنیان توانسته اند در بورس حضور یابند و در کل چهارصد هزار میلیارد تومان کسب درآمد خارج از بورس داشته اند.

بین هشت تا ده هزار استارت آپ در کشور فعال شده اند ، بعضی شرکتها با دو سه نفر کارمند محصولی تولید کرده اند که یک گرم آن چهل برابر قیمت یک بشکه نفت است ، که دولت و وزارتخانه حمایتی نکرده اند.

درسال ۱۴۰۱ حدود چهار میلیون نفر در کشور دانشجو داریم ، که بدون دانش بنیان محور نمی توان حکمرانی کرد.

هنوز ساختارهای دولت و وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی برای پذیرش حکمرانی دانش بنیان و اندیشکده محوری تغییر پیدا نکرده است.

در کل جهان جمعیت دانشجویان سایر کشور ها که از کشور خود مهاجرت کرده اند حدود شش میلیون دانشجوی نفر است و حدود شصت هزار نفر آنها ایرانی هستند و جمعیت کل ایرانیان خارج کشور حدود دو میلیون نفر است.

از طریق بنیاد نخبگان ده هزار نفر فارغ التحصیلان خارج کشور تا کنون جذب شدند که بیش از سه هزار نفر در دانشگاه ها و سایر مراکز کشور در حال تدریس هستند.

سالانه حدود دویست نفر ایرانی در دانشگاه های برتر آمریکا ( برکلی ، هاروارد ، ام آی تی ، استنفورد و….) در حال تحصیل می باشند.

بر اساس قانون هر شرکت و کارخانه ای که با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی قرارداد منعقد کند ، این قراردادها به عنوان مالیات پژوهشی و تحقیقاتی در نظر گرفته می شود و از مالیات معاف است.

۱۴۰۰ به بعد حکمرانی فقط بر پایه اندیشکده محوری حرفه ای مردمی مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران www.ivicoo.ir صد درصد موافق آمایش سرزمین برای کلیه فعالیت های فرهنگی ، گردشگری ، تولیدی ، اقتصادی ، خدماتی و…است ، که متاسفانه هیچ یک از روسای جمهور و وزرای سالهای گذشته به آن عمل نکردند ، بخاطر نبود یک سیستم حکمرانی حرفه ای و پاسخگو ، در مورد اینکه چرا کارخانه های آب بر در وسط کویر ایران تاسیس و راه اندازی شده ، و بهترین آبهای زیر زمینی کشور در منطقه زاگرس برای مصرف کارخانه ها هدایت شده ، باید از متفکرین و مسئولین دولتی وقت سئوال کرد و هر یک پاسخگو باشند ، چونکه متاسفانه مطالعات میدانی و تغییرات آب و هوایی نداشتند و یا اینکه خدای ناکرده عمدی در کار بوده و…ولی برای اطلاع ملت شریف ایران به عرض می رساند ، از اوایل قرن بیستم میلادی به مرور زمان گاز های گلخانه ای در کشورهای پیشرفته صنعتی افزایش یافت ، تا حدی که در اواخر قرن به اوج خود رسید و باعث تغییرات شدید آب و هوایی در کشورهای جهان شد و در نهایت خشک شدن هزاران دریاچه ، رودخانه در جهان که در کشور چین بیش از سی هزار رودخانه کوچک و بزرگ تا کنون خشک شده اند و دیگر احیای آنها مقرون به صرفه نیست و… سئوال مجمع اندیشکده ها این است هزاران میلیارد تومان دولتها در حال هزینه کردن برای احیای دریاچه ارومیه هستند ، آیا می دانستید ، این بودجه را دارید در چاه می ربزید که خروجی نخواهد داشت ، چه کسی پاسخگوی گذشته ، حال و آینده خواهد بود بسم الله.

 

شورای عالی مرکزی

حکمرانی و مدیریت یک علم پیچیده است

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....