تاریخ انتشار : دوشنبه 28 فروردین 1402 - 15:41
کد خبر : 122742

رشد بورس برای ورود پول‌های جدید

رشد بورس برای ورود پول‌های جدید

دومین روز کاری معاملاتی آخرین هفته کاری فروردین ماه نیز به پایان رسید و مجددا شاخص توانست روند صعودی خوبی را داشته باشد و قله‌های جدیدی را فتح کند؛ البته قیمت پایانی اغلب سهام موجود در بازار مثبت بود و برخی از صنایع از دو ماه اخیر توانسته‌اند بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی کسب کنند

دومین روز کاری معاملاتی آخرین هفته کاری فروردین ماه نیز به پایان رسید و مجددا شاخص توانست روند صعودی خوبی را داشته باشد و قله‌های جدیدی را فتح کند؛ البته قیمت پایانی اغلب سهام موجود در بازار مثبت بود و برخی از صنایع از دو ماه اخیر توانسته‌اند بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی کسب کنند و همین موضوع باعث می‌شود که انگیزه و اعتماد سهامداران برای ورود به بازار سرمایه و سهامداری افزایش یابد.

از پس سقوط سال ۹۹ و گذشت دو سال و نیم شاخص کل توانست سقف آن سال را بشکند و انگیزه‌ای جدید برای ورود سهامداران به بازار سرمایه مهیا کند. هنوز اولین ماه سال جدید به پایان نرسیده اما میانگین بازدهی هفتگی و روزانه شاخص کل بورس از میانگین بازدهی بازارهای طلا، ارز، سکه و… بیشتر شده است. اما مساله اصلی اینجاست که بورس تهران حدود سه سال هیچ رشدی را تجربه نکرده است و این روزها در حال جبران عقب‌ماندگی‌های خود است. در هفته اخیر بازدهی بازار سرمایه از ۱۰ درصد به ۲ درصد رسیده؛ اما ارزش معاملات توانسته رکوردهای خوبی برجای بگذارد.

همانطور که گفته شد بازار سرمایه قریب به سه سال هیچ‌گونه رشدی نداشت و در سراشیبی بود؛ در این مدت پرتفوی سهامداران قدیمی زیان بیشتری به خود دید و سهامدارانی که در زمان ریزش و با تحلیل سهم خریدند بازهم با زیان مواجه شدند. یعنی سهامدار با تجربه و دانشی که در سال گذشته وارد معاملات شد و سهمی با قیمت بسیار پایین و ارزندگی بسیار بالا خرید بازهم زیان را تجربه کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، درست است بازار سهام با ریسک ارتباط مستقیمی دارد اما شرایط به گونه‌ای نیست که همیشه سهامداران خرد زیان کنند. برای نمونه در بورس‌های جهانی سهامداران در چرخه معاملات هستند و گاهی سود و گاهی زیان می‌کنند؛ البته بورس‌های جهانی تفاوت عمده‌ای با بورس تهران دارد آن هم سرمایه‌گذاری به واسطه صندوق‌هاست و سهامداران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به صورت غیرمستقیم وارد بورس کنند و اینگونه در افت‌های بازار زیان کمتری متحمل می‌شوند. با وجود تمامی این شرایط، همچنان پتانسیل ورود نقدینگی به بازار سرمایه وجود دارد و در این شرایط بازار می‌تواند به صورت واقعی رشد کند.

بورس آماده جذب نقدینگی‌ها

محمد رحمانی تحلیلیگر بازرار سرمایه، در تحلیلی که از بازار بورس ارایه داد، اظهار داشت: سرانجام پس از طی کردن بیش از دو سال روند فرسایشی و نزولی در بورس تهران، مارکت در اوایل آبان ماه بصورت اسمی و ریالی و مهم‌تر از آن از اوایل اسفند ماه به صورت دلاری و واقعی وارد روند صعودی شد تا بالاخره کام سرمایه‌گذاران شیرین گردد.

رحمانی در ادامه تشریح کرد: از جمله عوامل در رقم خوردن روزهای سبز بازار سرمایه می‌توان به تلفیق جهش نرخ ارز در نیمه دوم سال گذشته که منجر به جهش سودآوری و ارزش دارایی‌های عمده شرکت‌ها است، بهبود نسبی در قیمت‌های جهانی ناشی از افت شاخص دلار، تداوم وضعیت داغ تورمی در آمارهای کلان اقتصادی خصوصاً رشد بالای نقدینگی و نسبت پول به شبه پول، جمع‌آوری عمده شناوری بازار در سیکل‌ نزولی گذشته و برتری طرف تقاضا نسبت به عرضه، حمایت مناسب و به موقع‌ بازارساز و سیاست‌گذار درون سازمانی در لحظات مهم و … اشاره کرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی با بیان اینکه در صورت رخ ندادن ریسک‌های خاص امنیتی نظامی، برتری بازار سرمایه در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت به سرمایه‌گذاران جدید توصیه کرد: سرمایه‌گذاران پارادایم‌های کلیدی تأثیرگذار بر مارکت خصوصاً عوامل پولی کلان را تحت نظر قرار دهند و ورود پله‌ای را در دستور کار خود بگذارند چرا که به لحاظ ارزشی اکنون بخش خوبی از حباب منفی بازار پر شده و در برخی چارت‌ها نیاز به اصلاح دیده می‌شود، همچنین تداوم قیمت‌گذاری دستوری به انواع مختلف با توجه به شعار سال و انتشار گزارشاتی کمتر از انتظار فعالین از سوی شرکت‌های مهم و بزرگ بازار مهم‌ترین ریسک‌های پیش روی بازار تلقی می‌شود که به سرمایه‌گذاران لزوم توجه به ریسک‌ها یادآوری می‌شود.

رحمانی همچنین افزود: در کوتاه‌مدت تداوم ورود پول به بازار و آزاد شدن پیش پرداخت‌های خرید خودرو در هفته جاری مهم‌ترین پتانسیل‌های بازار تلقی خواهد شد. مشاور سرمایه‌گذاری کارگزاری تأمین سرمایه نوین در نهایت خاطرنشان کرد: در بازار سهم‌هایی هستند که رشدی کمتر از میانگین بازار داشته‌اند و سیکل نزولی خوب و کاملی در گذشته طی کرده‌اند و همچنین فاصله خوبی تا سقف تاریخی خود دارند که در حال جذب پول‌های جدید هستند که توجه به این دسته از سهام به سرمایه‌گذاران جدید نیز توصیه می‌شود.

بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران دیروز یکشنبه با افزایش ۲۱ هزار و ۱۱۹ واحدی معادل ۰٫۹۴ درصدی به محدوده دو میلیون و ۲۷۵ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هم‌وزن رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی معادل ۱٫۵۹ درصدی را تجربه کرد و در محدوده ۷۳۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۲۷۶ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۸۸۷ واحد رسید.

شاخص هم وزن در فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش هزار و ۴۱۹ واحد به سطح ۱۲۸ هزار و ۲۲۰ واحد رسید. همچنین در این روز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز کاری متوالی مثبت شد و ۴۷۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

بر اساس آمار در معاملات روز گذشته در معاملات این روز نماد خاور بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۴۹۷ میلیارد تومان بود. پس از خاور، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خزامیا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خودرو و وکغدیر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و ۳۹۸ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۳۵۱ سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خاور تعلق داشت. دو نماد خودرو و دی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بر اساس آمار در دومین روز کاری هفته گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲هزار و ۸۹۷ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۲ هزار و ۶۷۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و ۶۶۲ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۳۴۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با یک هزار و ۲۶۹ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۳۹ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۹۵۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۹۳ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۷۲۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۴۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۳۵۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

نماد شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (وکغدیر)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران‌خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سایپا (خساپا)، بانک ملت (وبملت) و زامیاد (خزامیا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۲۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....