تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 9:46
کد خبر : 164166

علی اکبر نیکواقبال :

رشد اقتصادی و اهمیت سرمایه‌گذاری

رشد اقتصادی و اهمیت سرمایه‌گذاری

وقتی برجام به امضاء رسید همه منتظر بودند که آثار آن از جمله ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را سریع مشاهده کنیم ولی واقعیت این است وقتی توافقنامه یا قراردادی به امضا می‌رسد تا نظر سرمایه‌گذاران خارجی به کشور جلب شود کمی طول می‌کشد. وضعیت سرمایه‌گذار خارجی در هر کشوری به اندازه زیادی بستگی به

وقتی برجام به امضاء رسید همه منتظر بودند که آثار آن از جمله ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را سریع مشاهده کنیم ولی واقعیت این است وقتی توافقنامه یا قراردادی به امضا می‌رسد تا نظر سرمایه‌گذاران خارجی به کشور جلب شود کمی طول می‌کشد. وضعیت سرمایه‌گذار خارجی در هر کشوری به اندازه زیادی بستگی به وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی هم دارد. اینکه در داخل شرایط اقتصادی و بازگشت سرمایه و سود برای سرمایه‌گذاران چگونه است می‌تواند بر سرمایه‌گذاران خارجی تاثیر داشته باشد. طبیعتا وقتی کسی بخواهد ثروت و سرمایه خود را به کشور بیاورد، بررسی می‌کند و می‌بیند که در کشورهای مشابه وضعیت سرمایه‌گذاری‌ چگونه است و در کدام کشور سود بیشتری عایدش خواهد شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  به‌طور کلی سرمایه‌گذار وقتی می‌خواهد سرمایه به کشوری وارد کند به دو موضوع ریسک سرمایه‌گذاری و سوددهی آن توجه می‌کند و تمایل دارد به کشوری ورود کند که ابتدا ریسک سرمایه‌گذاری در آن کشور پایین بوده و سود بیشتری عایدش شود. یکی از مشکلات مهمی که اکنون ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران را تهدید می‌کند مشکل بازار فروش است اکنون فقط ۳۰ درصد از بازار فروش ما در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و مابقی آن در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت. تولیدکننده باید درآمدی داشته باشد که بتواند سرمایه‌گذاری کند. در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی موضوع تعرفه‌ها بسیار مهم است. دولت باید به فکر این باشد که تعرفه‌ها را در حدی تعیین کند که هم تولیدکننده ضرر نکند و هم اینکه انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود سرمایه خود وجود داشته باشد. اقتصاد مقاومتی نیز در زمان حاضر به سمت تولید و اشتغال تغییر مسیر داده است. بنابراین ضروری است که پیش‌فرض‌ها و مبانی تولید و اشتغال در ایران فراهم و به عبارتی تمام موانع تولید و اشتغال برطرف شوند. موانعی مانند موانع کسب و کار، موانع دیوانسالاری اداری، موانع انباشت قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری، موانع مدیریت‌های ضعیف دولتی و جایگزینی آن با چابک و کوچک‌سازی دولت از طریق خصوصی‌سازی صحیح، مبارزه دایمی و بی‌امان با مفاسد از طرق مختلف مانند تقویت نهادهای جامعه مدنی و شفافیت‌های رسانه‌ای و ایجاد اصلاحات واقعی از طریق شایسته‌سالاری. اقتصاد ایران در زمان تحریم و اقتصاد ایران پس از برجام شرایط بسیار متفاوت و خاص را رقم زده‌اند و لذا مفهوم اقتصاد مقاومتی در دو وضعیت خاص و بسیار متفاوت از یکدیگر نمی‌توانند دارای یک تعریف و تفسیر ثابت باشند. دفاع و مقاومت در زمان وقوع جنگ و حمله مهاجم با شرایط دفاع و مقاومت در زمان و شرایط صلح مسلحانه بسیار متفاوت است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....