تاریخ انتشار : سه شنبه 9 فروردین 1401 - 18:36
کد خبر : 82626

راه اندازی مرکز مبارزه با جرایم مالی و فساد اینترپل

راه اندازی مرکز مبارزه با جرایم مالی و فساد اینترپل

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: تمرکز این مرکز بر طرح های پیچیده پولشویی و استفاده از دارایی های مجازی برای پیگیری مسیرهای مالی جرایم سازمان یافته خواهد بود. فرانسه بدنه پلیس جهانی مرکز جرایم مالی و مبارزه با فساد اینترپل (IFCACC) را در شهر لیون راه اندازی

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
تمرکز این مرکز بر طرح های پیچیده پولشویی و استفاده از دارایی های مجازی برای پیگیری مسیرهای مالی جرایم سازمان یافته خواهد بود.
فرانسه بدنه پلیس جهانی مرکز جرایم مالی و مبارزه با فساد اینترپل (IFCACC) را در شهر لیون راه اندازی کرده است تا پاسخ جهانی هماهنگ در برابر رشد تصاعدی جرایم مالی فراملی ارائه دهد.

با افزایش روزافزون جهانی سازی و دیجیتالی شدن، مجرمان می توانند با افزایش کارایی و پیچیدگی، مرتکب جرایم مالی شوند، سیستم های مالی جهانی را تضعیف کنند، مانع رشد اقتصادی شوند و خسارات هنگفتی به مشاغل و افراد در سراسر جهان وارد کنند.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت مشاوره PwC از مشاغل در ۹۹ منطقه نشان داد که تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان طبق گزارش‌ها قربانی جرایم مالی در دو سال گذشته شده‌اند که مجموعاً ۴۲ میلیارد دلار ضرر داشته‌اند. از نظر حجم، کلاهبرداری در حال حاضر رایج ترین شکل جرم و جنایت در برخی کشورها است.

فساد نیز به پیچیدگی چشم انداز جرم می افزاید و زمینه مناسبی را برای فعالیت های مجرمانه سازمان یافته ایجاد می کند. این دو نوع جرم به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند و هر دو اغلب بر مکانیسم های مشابهی برای جابجایی و شستشوی سرمایه های غیرقانونی تکیه می کنند که به طور فزاینده ای گروه های جنایت سازمان یافته فراملی را درگیر می کند.

بر اساس ارزیابی اخیر اینترپل، کشورهای عضو گزارش دادند که جرایم مالی و فساد جزو تهدید اصلی هستند که در حال حاضر با آن مواجه هستند.
یورگن استاک، دبیرکل اینترپل گفت: «همه‌گیری کووید-۱۹ نشان داده است که با آن گروه‌های جنایتکار می‌توانند روش‌های خود را تغییر دهند تا از فرصت‌های جدید برای کلاهبرداری از افراد و شرکت‌ها استفاده کنند و روزانه میلیون‌ها دلار به سرقت می‌رود.مرکز جرم و جنایت جدید اینترپل، ابتکارات موجود بدن پلیس جهانی را در مقابله با جرایم مالی، جریان‌های غیرقانونی پول و بازیابی دارایی‌ها با متمرکز کردن واکنش بین‌المللی به جرایم مالی فراملی و فساد، گسترش و ساده‌سازی خواهد کرد».

با اتخاذ یک رویکرد چند سازمانی، IFCACC از نزدیک با سهامداران کلیدی برای تقویت تلاش های جمعی علیه جرم و جنایت مالی و فساد همکاری خواهد کرد که عبارتند از:

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، نهادهای منطقه ای به سبک گروه ویژه اقدام مالی (FSRBs)، گروه واحدهای اطلاعات مالی اگمونت، آژانس های اجرای قانون، سازمان های پلیس و بخش مالی.
IFCACC با ارائه پشتیبانی تحقیقاتی، عملیاتی و تحلیلی و همچنین ظرفیت سازی، تقلب و جرایم پرداختی، پولشویی و بازیابی دارایی ها و فساد را هدف قرار خواهد داد.

مرکز جدید عملیات HAECHI سازمان را که جرایم مالی سایبری را هدف قرار می دهد، هماهنگ خواهد کرد. دو عملیات قبلی HAECHI مجریان قانون را در ۲۰ کشور گرد هم آورد که منجر به دستگیری هزاران نفر و رهگیری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از وجوه غیرقانونی شد.

در عملیات HAECHI-II مقامات اینترپل به صورت آزمایشی یک مکانیسم توقف پرداخت جهانی جدید، معروف به پروتکل واکنش سریع ضد پولشویی (ARRP) را آزمایش کردند. این امر به کشورهای عضو بیشتری امکان می‌دهد تا درخواست‌هایی را برای پیگیری، رهگیری یا مسدود کردن موقت عواید غیرقانونی جرم ارائه و رسیدگی کنند. تخمین زده می شود که کمتر از ۱ درصد از وجوه جنایی که از طریق سیستم مالی بین المللی جریان می یابد در حال حاضر توسط مجریان قانون رهگیری می شوند.

این مرکز همچنین عملیات ها و فعالیت های ظرفیت سازی را با هدف کلاهبرداری از راه دور و دیگر انواع کلاهبرداری های مهندسی اجتماعی، پولشویی و فساد در ورزش هماهنگ خواهد کرد. IFCACC همچنین تخصص خود را به سایر پروژه‌های اینترپل که حوزه‌های جرم و جنایت را شامل می‌شود که دارای فساد مالی یا جنایات مالی است، مانند قاچاق انسان یا جرایم زیست محیطی، اختصاص خواهد داد.

از آنجایی که استفاده غیرقانونی از دارایی‌های مجازی، به‌ویژه ارزهای دیجیتال، در سال‌های اخیر به بلوغ قابل‌توجهی رسیده است و اکنون روشی گسترده برای تسهیل جرم است، IFCACC همچنین تلاش‌های سازمان را برای ارائه پشتیبانی عملیاتی علیه پولشویی مرتبط با دارایی‌های مجازی رهبری خواهد کرد.

روری کورکوران، سرپرست IFCACC، گفت: “چه فساد یا جرایم مالی، مدل کسب و کار جنایی یکسان است: بازیگران بد، با انگیزه پول و فعالیت در سطح جهانی.”
اکنون، با این مرکز اختصاصی، این مرکز می‌تواند به پلیس کمک کند تا این پول را بهتر از همیشه ردیابی کند، وجوه غیرقانونی را قبل از ناپدید شدن رهگیری کند و عاملان آن را دستگیر کند، خواه پشت پرده یا یک دفتر دولتی پنهان شده باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....