تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 21:28
کد خبر : 71476

راستی‌آزمایی بلوف اسرائیل در حمله نظامی به ایران

راستی‌آزمایی بلوف اسرائیل در حمله نظامی به ایران

همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین، سنگ‌اندازی اسرائیل برای اثرگذاری بر روند مذاکرات بیش از هر زمان دیگری شده است؛ مقامات اسرائیلی که خود محرک خروج ترامپ از برجام بودند، بر این باورند که مذاکرات وین نمی‌تواند به توافقی جامع و مانع برای پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، منجر شود. از این رو همزمان با

همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین، سنگ‌اندازی اسرائیل برای اثرگذاری بر روند مذاکرات بیش از هر زمان دیگری شده است؛ مقامات اسرائیلی که خود محرک خروج ترامپ از برجام بودند، بر این باورند که مذاکرات وین نمی‌تواند به توافقی جامع و مانع برای پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، منجر شود. از این رو همزمان با مذاکرات فشرده با مقامات آمریکایی و اروپایی برای جلوگیری از شکل‌گیری توافق، تهدید‌هایی را آغاز کرده‌اند که در صورت حصول یک توافق ناقص با ایران، حمله نظامی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

حدود سه ماه پیش آویو کوچاوی، رئیس نیروهای مسلح اسرائیل، گفت که بخش زیادی از افزایش بودجه نظامی به آماده سازی برای حمله به ایران اختصاص یافته است. در اوایل ماه جاری، دیوید بارنیا، رئیس موساد، گفت که اسرائیل «هر کاری که لازم باشد» انجام خواهد داد تا ایران را از ساخت بمب هسته‌ای باز دارد. در نهایت نیز وزیر دفاع بنی گانتز در جریان سفر به ایالات متحده علنا اعلام کرد که به ارتش اسرائیل دستور داده است برای حمله نظامی احتمالی به ایران آماده شود.

در این میان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی این ادعای صهیونیست‌ها را دست مایه گزارشی قرار داده و در گفت‌وگو با برخی مقامات نظامی حال و گذشته اسرائیل اعلام می‌کند، اسرائیل توان نظامی چنین حمله‌ای را ندارد؛ حمله نظامی که تاسیسات هسته‌ای ایران را از بین ببرد یا حتی بتواند برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر بیاندازد. به گفته آنان صهیونیست‌ها برای رسیدن به چنین سطحی حداقل دو سال زمان لازم دارند.

 

توانی که تنها در اختیار آمریکا است

آنها می‌گویند طرح نظامی را دست دارند که همه تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار داده تا به این ترتیب مانع از دست‌یابی تهران به تسلیحات هسته‌ای شوند.

کارشناسان و مقامات اسرائیل به نیویورک تایمز می‌گویند که یک حمله در مقیاس کوچکتر که تنها به بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران آسیب برساند، امکان پذیر خواهد بود. اما تلاش گسترده‌تر برای نابودی ۱۰ها سایت هسته‌ای در مناطق دوردست ایران – از نوع حمله‌ای که مقامات اسرائیلی تهدید کرده‌اند – فراتر از توان فعلی اسرائیل خواهد بود.

رلیک شفیر، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی اسرائیل که خلبان حمله سال ۱۹۸۱ به تأسیسات هسته‌ای عراق بود، گفته است: «راه‌اندازی حمله‌ای به همه سایت‌های ایران، بسیار دشوار است و حتی می‌‌توانم بگویم غیرممکن است.»

به گفته شفیر«در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، تنها نیروی هوایی که می‌تواند چنین حمله‌ای را به راه اندازد در اختیار ایالات متحده است.» با این حال مقامات اسرائیلی بر این باورند که چنین اراده‌ای در دولت کنونی آمریکا دیده نمی‌شود. پیش از این در گزارش‌هایی آمده بود که اسرائیل بر این باور است که آمریکا هدف کاهش نقش در خاورمیانه را دنبال می‌کند، از این رو حاضر نیست با حمله به ایران بار دیگر حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهد.

 

۶ نقطه ضعف اسرائیل برای حمله به ایران

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  اولین مشکل اسرائیل ساخته شدن برخی تاسیسات هسته‌ای ایران در عمق زمین است. به گفته شفیر، ایران ده‌ها سایت هسته‌ای دارد که برخی از آنها در اعماق زمین قرار گرفته‌اند و نفوذ سریع و نابودکننده به آنها برای بمب‌های اسرائیلی سخت است.

دومین مشکل این است که اسرائیل چندان بمب افکن‌های بزرگی در اختیار ندارد. این ژنرال بازنشسته میگوید: نیروی هوایی اسرائیل به اندازه کافی هواپیماهای جنگی برای حمل بمب‌هایی که به اندازه کافی منهدم‌کننده باشند، در اختیار ندارد. بنابراین تاسیساتی که زیر زمین قرار دارد باید بارها و بارها با موشک‌های کم اثرتر مورد حمله قرار گیرند، روندی که ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد. یکی از مقامات ارشد امنیتی فعلی اسرائیل هم گفته است در حال حاضر توانایی وارد کردن خسارت قابل توجهی به تاسیسات زیرزمینی نطنز و فردو را نداریم.

سومین مانع کمبود هواپیماهای سوخت‌رسان است. بر اساس گزارش نیویرک تایمز توانایی سوخت‌گیری برای بمب افکنی که ممکن است مجبور شود بیش از ۲۰۰۰ مایل را طی کند، در حالی که کشورهای عربی نمی‌خواهند ایستگاه سوخت‌گیری برای حملات اسرائیل باشند، بسیار مهم است. حدود ۶ ماه پیش ۸ سوخت‌رسان جدید KC-46 را با هزینه ۲٫۴ میلیارد دلار به بوئینگ سفارش داد، اما بعید است اسرائیل بتواند اولین آنها را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ دریافت کند.

چهارمین مشکل این است که گذشته از توانایی برای نشانه گرفتن اهداف هسته‌ای، اسرائیل باید به طور همزمان جت‌های جنگنده و سامانه‌های دفاعی ایران را دفع کند و این کار برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.

مشکل پنجم پاسخ متحدان منطقه‌ای ایران است. هرگونه حمله به ایران احتمالاً باعث حملات تلافی جویانه حزب الله لبنان و حماس در غزه می شود، بنابراین اسرائیل مجبور به جنگ در چندین جبهه به طور همزمان می‌شود.

مشکل ششم افزایش توان نظامی ایران است. توان دفاعی ایران بسیار قوی‌تر از سال ۲۰۱۲ است، ۲۰۱۲ زمانی است که اسرائیل برای آخرین بار به طور جدی به حمله به ایران فکر کرده بود. سایت‌های هسته‌ای کشور هم استحکام بیشتری یافته‌اند و موشک‌ها با سرعت و توان بیشتری در اختیار تهران است. تل اینبار(یک کارشناس هوانوردی و رئیس سابق یک موسسه مطالعات استراتژیک هوا و فضا) گفته است: «این امکان وجود دارد که وقتی هواپیماهای اسرائیلی می‌خواهند در اسرائیل فرود بیایند، متوجه شوند که موشک‌های ایرانی باند پرواز آنها را منهدم کرده است.»

 

چرا اسرائیل بلوف می‌زند؟

مقامات اسرائیلی از بحث درباره خطوط قرمزی که عبور از آنها اسرائیل را به حمله نظامی خواهد کشاند، خودداری می‌کنند. با این حال، یک مقام ارشد دفاعی صهیونیست‌ها گفته است که اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم با درجه خلوص ۹۰ درصد را آغاز کند، اسرائیل موظف است اقدامات خود را تشدید کند.

نیویورک تایمز در ادامه می‌افزاید، این واقعیت که ممکن است آمادگی برای اجرای یک عملیات هوایی گسترده علیه ایران سال‌ها طول بکشد، برای مقامات نظامی اسرائیل تعجب آور نیست. به گفته مقامات اسرائیلی، زمانی که اسرائیل در سال ۲۰۱۲ چنین حمله ای را در نظر گرفت، آمادگی برای آن بیش از سه سال طول کشید.

بنابراین چرا اسرائیل مدام در حال تکرار این تهدیدها است؟

نیویرک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود این موضوع را مطرح می‌کند که اسرائیل با این دست از تهدیدات به دنبال اثرگذاری بر مذاکرات وین است.

در این گزارش آمده است، بحث اخیر در مورد حمله نظامی به ایران بخشی از کارزار فشار اسرائیل است تا اطمینان حاصل کند که کشورهای مذاکره کننده با ایران در وین به توافقی که مقامات اسرائیلی آن را «یک توافق بد» می‌دانند، نرسند، توافقی که به ادعای آنها مانع از گسترش فعالیت هسته‌ای ایران و رسیدن به سلاح هسته‌ای نمی شود.

بر اساس این گزارش در حال حاضر اسرائیل به اهداف خود نرسیده چراکه مذاکرات با هدف احیای مجدد برجام از زمان روی کار آمدن دولت جدید پیشرفتی نداشته و حتی پسرفت کرده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....