تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 - 21:54
کد خبر : 65220

دو تفسیر از فرار پول‌های بورسی

دو تفسیر از فرار پول‌های بورسی

بورس امروز هم از پنجمین دقیقه معاملات نزولی شد و یک روز منفی دیگر در کارنامه بازار سهام ثبت شد. به طوری که در پایان معاملات امروز شاخص کل با افت بیش از ۱۸ هزار واحدی (معادل ۱.۳ درصد)‌ مواجه شد و شاخص هم‌وزن هم عقب‌نشینی ۱.۶ درصدی را ثبت کرد. معاملات امروز بازار سهام اما

بورس امروز هم از پنجمین دقیقه معاملات نزولی شد و یک روز منفی دیگر در کارنامه بازار سهام ثبت شد. به طوری که در پایان معاملات امروز شاخص کل با افت بیش از ۱۸ هزار واحدی (معادل ۱.۳ درصد)‌ مواجه شد و شاخص هم‌وزن هم عقب‌نشینی ۱.۶ درصدی را ثبت کرد.

معاملات امروز بازار سهام اما دو نکته مهم داشت. اول این که ارزش معاملات خرد باز هم در سطوح پایینی قرار داشت و تنها ۴۲۰۰ میلیارد تومان بود و نکته دوم هم این که خروج پول حقیقی با قدرتی بیشتر ادامه یافت. به طوری که در بازار امروز شاهد خروج ۹۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با این حجم از خروج پول باید نگران سرنوشت بورس تهران شویم یا نه.

5c13825f f318 4c5f 8337 48cbb6175f06 SatOct302021 اقتصاددان نوشته

پیام دوگانه آمار تغییر مالکیت به معامله‌گران

امروز خروج پول حقیقی مجددا افزایش یافت و به ۹۷۰ میلیارد تومان رسید. این یعنی درجه حمایت حقوقی‌ها (نسبت خالص خرید به کل ارزش معاملات خرد) با توجه به ارزش معاملات ۴۲۰۰ میلیارد تومانی به عدد ۲۳ درصد رسید. در پی خروج پول‌های سنگینی که طی روزهای اخیر شاهد بودیم، حالا حدود ۹۰ درصد از پول‌هایی که از ابتدای بازار پارسال تا هنگام اوج بورس وارد بازار شده بود، خارج شده است.

حال این خروج پول‌های سنگینی دو فرضیه در بازار ایجاد کرده است. دسته اول معامله‌گران عمدتا حقیقی هستند که در پی فضای ناامید‌کننده‌ای که در بازار ایجاد شده اعتقاد به خروج هر چه سریع‌تر از بورس دارند. فرضیه این دسته از معامله‌گران این است که با شدت گرفتن خروج پول حقیقی احتمال تداوم ریزش بازار بیشتر می‌شود. به همین جهت این دسته از معامله‌گران با سرعت در حال خروج از بازار سرمایه هستند.

اما دسته دوم تحلیلگرانی هستند که معتقد به رسیدن بورس به کف و افزایش احتمال شروع یک رشد دیگر هستند. برخی از این معامله‌گران با ابزارهای تکنیکالی اعتقاد دارند که شاخص کل و هم‌وزن به کف‌های حمایتی محکمی نزدیک می‌شوند و احتمال صعود بورس وجود دارد. دسته دوم هم معامله‌گران بنیادی هستند که با توجه به نرخ دلار، مفروضات کلان اقتصادی، دورنمای مذاکرات و صورت‌های مالی و گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها، اعتقاد دارند بورس وارد محدوده ارزندگی شده و در سمت خرید سهام فعال شده‌اند. فرضیه دسته دوم این است که خروج پول سنگینی که وجود دارد به علت فعال شدن حقوقی‌ها در سمت خرید است. اتفاقی که می‌تواند نشانی از جذابیت بازار و در نتیجه رشد قریب الوقوع سهام باشد.

بازار به روایت آمار

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   در پایان بازار امروز ۸۳ درصد نمادها در مدار منفی معاملات بودند که از این میان ۳۵ واحد درصد نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۷۶۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مقابل هم ۵ درصد نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان مواجه بودند.

627bc9c9 49d1 43e9 b68b bfc4c418569f SatOct302021 اقتصاددان نوشته

ارزش معاملات خرد در بازار امروز به ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسید که هر چند در قیاس با دو روز کاری پایانی هفته گذشته رشدی اندک را نشان می‌دهد ولی همچنان در محدوده رکودی قرار دارد. در بین صنایع فلزات، شیمیایی‌ها و خودروسازان و در بین نمادها پالایشی یکم، فرابورس و فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

حقیقی‌ها در بازار امروز به شدت در سمت فروش فعال بودند و خروج پول ۹۷۰ میلیارد تومانی را ثبت کردند. در روزی که حقوقی‌ها در هیچ صنعتی خالص خرید چشمگیری نداشتند، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فرابورس، ثشاهد و شفا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در صنایع فلزات، شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها و نمادهای فجهان، فملی و فولاد داشتند.

32f9871b 35cc 4369 9b34 80f96f5a924b SatOct302021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....