تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 15:51
کد خبر : 146696

دولت موظف به ترمیم حقوق کارمندان متناسب با نرخ تورم شد

دولت موظف به ترمیم حقوق کارمندان متناسب با نرخ تورم شد

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۲ آبان ۱۳۶۳؛ مصرف بیش از توان تولیدی از عمده‌ترین عوامل تورم در جامعه است

چهارمین جلسه سمینار بررسی مساله تورم عصر دیروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این جلسه آقای دکتر عظیمی، استاد دانشگاه و کارشناس سازمان برنامه و بودجه ضمن بیان خلاصه ای از سخنرانی خود در جلسه قبل به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

وی ابتدا در مورد ویژگی‌های اقتصاد ایران در رابطه با تورم گفت: تورم در تمام کشورهای دنیا همراه با افزایش نقدینگی وجود داشته است و اختلافی هم بین مکاتب مختلف اقتصادی در این زمینه وجود ندارد.

اختلاف بیشتر روی این مساله است که آیا «علت اساسی» تورم افزایش نقدینگی است یا نه و آیا افزایش نقدینگی علت بنیانی و نهادی دیگری ندارد.

دکتر عظیمی گفت: جامعه ما عادت کرده است که به مصرفی بیش از توان تولیدی متکی باشد. این البته به مفهوم رفاه نیست و مقوله‌ای است که ریشه در بنیان فرهنگی دارد و از عواقب آن کسری بودجه دائمی است که ما به جز در دوران استثنایی ۵۳ تا ۵۵ به آن مبتلا بوده ایم.

یکی دیگر از عوامل، مساله نفت است که چون در اولین مرحله از آن ارز به‌دست می‌آید و توسط آن کالا وارد جامعه می‌شود، انتظار می‌رود که نفت ضدتورم باشد ولی در مراحل بعدی خصیصه‌ای تورمی ایجاد می کند؛ زیرا یک سری موج‌های بعدی ایجاد می‌شود که باید در مقابل خودش عرضه ایجاد بکند و اقتصاد ما خدماتی است تا حد زیادی منعکس‌کننده همین گرایش تورمی نفت است.

۲۲ آبان ۱۳۷۳؛ دولت موظف به ترمیم حقوق کارمندان متناسب با نرخ تورم شد

رسیدگی به تبصره‌های لایحه برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ادامه یافت و پنج تبصره دیگر آن بررسی و اصلاح شد.

به موجب تبصره ۳۸: دولت مکلف خواهد بود در اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت با توجه به شاخص رشد هزینه زندگی و نرخ تورم، اعتبارات لازم را در بودجه عمومی پیش‌بینی کند.

۲۲ آبان ۱۳۹۳؛ رئیس‌جمهور: درآمد کشور از محل فروش نفت ۳۰ درصد کاهش یافت

رئیس‌جمهور گفت: پس از پیروزی در انتخابات خواسته کارشناسان، استادان و مردم، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود که می‌تواند نقش هماهنگ‌کننده‌ای در انجام کار دقیق و برنامه‌های توسعه داشته باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت در آستانه تدوین بودجه سال ۱۳۹۴ است، گفت: دولت و دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا بودجه سال آینده به موقع تنظیم شود و تا زمان مقرر قانون بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

روحانی ادامه داد: مشکل امروز تنزل قیمت نفت است که این کاهش خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌های ما بوده است. سال گذشته هنگام تدوین بودجه، قیمت نفت بشکه‌ای ۱۱۰ تا ۱۱۲ دلار بود و امروز به پایین‌تر از ۸۰ دلار رسیده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی درآمد کشور از محل فروش نفت گفت: دولت بر مبای شرایط جدید، بودجه را تهیه خواهد کرد و به موقع آن را تحویل مجلس می‌دهد.

آپارتمان‌های ۲۰۰ میلیونی در تهران

قیمت خانه تا پایان امسال تغییر محسوسی نمی‌کند، این اعتقاد بیشتر کارشناسان و مشاوران املاک است.

بازرسی چندماهه فایل‌های فروش خانه نیز متوجه می شویم در این مدت بازار تغییر محسوسی نداشته است. در این میان بازار مسکن تا حدودی به دلیل همین ثبات قیمت‌ها از رونق بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته برخوردار شده است.

آمارها نشان از رشد قراردادها در حوزه مسکن می‌دهد. بیشتر حجم این قراردادها متعلق به خانه‌های کوچک و زیر ۵۰ متر است. بیشتر این خانه‌ها قیمتی زیر ۲۰۰ میلیون دارند؛ بنابراین با توجه به نقدینگی مردم و دریافت وام امکان خریداری آنها وجود دارد.

به طور مثال خانه‌ای با متراژ ۵۰ متر در منطقه تهرانپارس ۱۷۸ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. همچنین خانه‌ای در میدان امام حسین با متراژ ۴۰ متر ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

تهرانپارس بلوار پروین

۵۰

۹

۳ میلیون و ۵۶۰ هزار

سبلان شمالی

۵۰

۷

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار

نیروی هوایی

۵۰

۱۲

۳ میلیون و ۱۵۰ هزار

پیروزی

۴۵

۸

۳ میلیون و ۶۶۰ هزار

دبستان

۴۶

۱۵

۳ میلیون و ۵۰۰ هزار

نظام‌آباد

۳۷

نوساز

۳ میلیون و ۳۰۰ هزار

شهران

۴۵

۱۲

۴ میلیون و ۲۰۰ هزار

کرمان جنوبی

۵۰

۱۲

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار

بلوار ابوذر

۴۵

۱۱

۳ میلیون و ۳۰۰ هزار

فرجام

۵۰

۱۰

۳ میلیون و ۷۰۰ هزار

گلبرگ غربی

۴۲

۱۴

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار

تهران نو

۴۸

۶

۳ میلیون و ۶۵۰ هزار

دربند

۵۰

۵

۳ میلیون و ۴۰۰ هزار

گلاب‌دره

۴۰

۵

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار

سه راه شکوفه

۵۰

۷

۳ میلیون و ۴۰۰ هزار

هفت‌تیر

۵۰

۱۳

۴ میلیون

نارمک

۵۰

۱۵

۳ میلیون و ۷۰۰ هزار

معلم – قدوسی

۵۰

۹

۳ میلیون و ۹۶۰ هزار

استاد معین

۴۹

۴

۲ میلیون و ۷۵۰هزار

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....