تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 9:34
کد خبر : 145574

دولتی که نقدینگی می زاید!

دولتی که نقدینگی می  زاید!

  ماجرای اقتصاد ایران و نقدینگی ماجرای غریبی است. ارتباطی که سال‌هاست توسط دولت پایه‌ریزی می‌شود و در ادامه باعث بروز تکانه‌های متعدد در اقتصاد و فضای کسب و کار می‌شود. اسم رمز این معضل ریشه‌دار در اقتصاد ایران هم «کسری بودجه» است. دولت هر سال در شرایطی بودجه سالانه کشور را راهی بهارستان می‌کند

  ماجرای اقتصاد ایران و نقدینگی ماجرای غریبی است. ارتباطی که سال‌هاست توسط دولت پایه‌ریزی می‌شود و در ادامه باعث بروز تکانه‌های متعدد در اقتصاد و فضای کسب و کار می‌شود. اسم رمز این معضل ریشه‌دار در اقتصاد ایران هم «کسری بودجه» است. دولت هر سال در شرایطی بودجه سالانه کشور را راهی بهارستان می‌کند که به اعتقاد کارشناسان این بودجه‌ها هیچ نسبتی با واقعیت‌های اقتصادی ندارند. عدم تطابق بودجه با واقعیت‌های اقتصادی یک نتیجه مشخص را در بر خواهد داشت و آن هم کسری بودجه است. برای جبران کسری بودجه، دولت ناچار است دست به اقداماتی بزند که به‌طور مشخص باعث توسعه پایه پولی و پس از آن رشد نقدینگی می‌شود. استقراض دولت از بانک مرکزی و سیستم بانکی باعث سرریز شدن نقدینگی در اقتصاد می‌شود. مشکل اما به همین نقطه ختم نمی‌شود. مهم است که این نقدینگی به سمت کدام بازارها و کدام قلمرو‌های اقتصادی هدایت شود. اگر به سمت پروژه‌های مولد و قلمروهای اقتصادی درست هدایت شود باعث رشد اقتصادی و بهبود شاخص‌ها می‌شود اما اگر این نقدینگی به سمت پروژه‌های غیرمولد و سوداگرانه هدایت شود گردابی از مشکلات پایان‌ناپذیر را شکل می‌دهد. وقتی دولت عاجز از هدایت درست نقدینگی به بازارهای مولد شد، دوباره همان نقشه قدیمی اقتصاد ایران را روی میز گذاشت. پرداخت نرخ بهره‌ بالای بانکی و رسوب و حبس نقدینگی در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌ بانکی. درست مثل اینکه شما وقتی می‌‌بینید دیگی در حال جوشیدن است به جای کاستن از شعله، درب دیگ را بگذارید به این امید که دیگر جوشیدن محتوای دیگ را نبینید!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  مشخص است این دیگ دیر یا زود منفجر خواهد شد و فاجعه‌ای به وجود خواهد آمد. این دقیقا روندی است که دولت در حال انجام آن است و تبعاتش بدون تردید همه بخش‌های اقتصادی را درگیر می‌سازد. در   ۱۰-۱۲ سال گذشته، دولت‌ها بارها به این نسخه‌ کنترل موقتی روی آورده‌اند اما نتیجه آن رشد وحشتناک نقدینگی و زایش پول در بانک‌ها و سپس خروج پول از سپرده‌ها و درنوردیدن بازار ارز و طلا و مسکن و نهایتا بورس بوده است. دولت نقدینگی را به بیمارستان بانک‌ها برده و در حال تزریق سرم تقویتی و فربه نمودن آن جهت حمله به بازارها در راند بعدی است. به نظر من بعد از چند ماه نقدینگی دوباره از سپرده‌های بانکی خارج خواهد شد و مستقیم و دربست به بازار ارز وارد خواهد شد و دلار را طی یک رشد آسانسوری به محدوده ۷۰ هزار تومان و بیشتر خواهد رساند. اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، بعد از بازار ارز بار دیگر بازار طلا ملتهب خواهد شد همچنین سال آینده بخش بزرگی از نقدینگی دوباره از کشور خارج خواهد شد و احتمالا شاهد رکورد خرید خانه توسط ایرانیان در خارج از کشور و سرمایه‌گذاری ایرانیان در ارز دیجیتال خواهیم بود.

بورسی که می‌توانست این نقدینگی را در خود جذب کند را کنار گذاشتند و سراغ بانک‌ها رفتند؛ بانک‌هایی که تا یکی- دو سال آینده یکی- دوتایشان را تعطیل خواهند کرد. امیدوارم تا آن موقع شاهد صفوف اعتراضی مردم و پیگیری سپرده‌هایشان در این بانک‌ها نباشیم. در واقع دولت که ریشه اصلی زایش نقدینگی در اقتصاد است در ادامه به گونه‌ای رفتار می‌کند که نقدینگی برآمده از استقراض و چاپ اسکناس و… تکثیر شده و خود به عاملی برای رشد نقدینگی دوباره و توسعه پایه پولی بدل شود. یک دولت خردمند در بدو امر به دنبال راهکارهایی است که از افزایش تورم و زایش آن جلوگیری کند. اما اگر بنا به هر دلیلی این امر ممکن نشد و دامنه‌های تورم به سمت اقتصاد سرازیر شدند، تلاش می‌کند تا این نقدینگی را به جای بازارهای سوداگرانه به سمت پروژه‌های مولد، بورس و ساختارهای اقتصادی معقول هدایت کند. این مسیر اما در اقتصاد ایران هرگز طی نمی‌شود. دولت‌ها به عنوان سرچشمه زایش نقدینگی نه‌تنها تلاش برای هدایت آن به سمت پروژه‌های مولد نمی‌کنند، بلکه خود به عاملی برای رشد سوداگران بدل می‌شوند. اینگونه است که نه تولید ایران ثبات و رشدی به خود می‌بیند و نه فضای کسب و کار ایرانیان از رکود و تورم توامان نجات پیدا می‌کنند. اینگونه است که هر فعال اقتصادی با خود زمزمه می‌کند، «به کجای این شب تیره بیاویزم قبای ژنده خود را…»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....