تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 18:46
کد خبر : 69166

دلار گوش به زنگ اخبار وین

دلار گوش به زنگ اخبار وین

دلار بعد از لمس کوتاه کانال ۲۸هزار تومان، امروز دوباره تا ۲۹۲۰۰تومان پیشروی کرده که دلیل آن به گفته فعالان بازار ارز، دوگانگی اخبار برجام، بی‌خبری از وین و بلاتکلیفی معامله‌گران است. اقتصاددان؛ بازار ارز تحت تاثیر برگزاری دور هفتم مذاکرات برجام روز‌های حساسی را سپری می‌کند و از آنجا که این نشست برخلاف دوره‌های

دلار بعد از لمس کوتاه کانال ۲۸هزار تومان، امروز دوباره تا ۲۹۲۰۰تومان پیشروی کرده که دلیل آن به گفته فعالان بازار ارز، دوگانگی اخبار برجام، بی‌خبری از وین و بلاتکلیفی معامله‌گران است.

اقتصاددان؛ بازار ارز تحت تاثیر برگزاری دور هفتم مذاکرات برجام روز‌های حساسی را سپری می‌کند و از آنجا که این نشست برخلاف دوره‌های قبلی با انتظارات منفی شروع شده، بسیاری از معامله‌گران مانع کاهش قیمت دلار شده‌اند؛ به همین دلیل دلار روز گذشته به کانال ۲۸هزار تومان بازگشت اما نتوانست این مرز قیمتی را حفظ کند و در نتیجه بالارفتن خرید‌ها دوباره کانال ۲۹هزار تومان را پس گرفت.

پیش از شروع مذاکرات هم دلار یک رفت و برگشت قیمتی را تجربه کرد و درحالیکه تا ۲۹۵۵۰تومان پیش رفته بود، با خبر برگزاری نشست وین به ۲۹۰۵۰تومان عقب‌نشینی کرد؛ با انتشار اخبار مثبت و اظهارات خوشبینانه طرفین پیرامون دور جدید مذاکرات، روند نزولی دلار تا عصر دیروز هم ادامه داشت به طوریکه قیمت آن تا محدوده ۲۸هزار تومان پایین آمد.

اما از آنجا که جزییات دومین نشست برجام که روز گذشته برگزار شده، همچنان پشت در‌های بسته باقی مانده و برخلاف اولین جلسه اخبار مثبتی از آن بیرون نیامده، برخی معامله‌گران دوباره در سایه بی‌خبری از وین در موقعیت خریدار قرار گرفتند.

از طرفی باتوجه به اینکه اخبار و اظهارات مثبت درمورد برجام تاریخ انقضای کوتاهی دارند و بازار ارز بیشتر به اخبار غیر موثق منفی واکنش نشان می‌دهد، نبود سیگنال‌های جدید از وین باعث شد دلار دیروز بعد از لمس کوتاه سطح ۲۸۹۵۰تومان، مجددا بالا رفته و تا پایان معاملات پشت‌خطی به ۲۹۲۰۰تومان افزایش یابد.

امروز با ادامه همین شرایط، دلار تحت تاثیر بالا رفتن انتظارات و حجم خرید‌ها از مرز مقاومتی ۲۹۲۰۰تومان نیز عبور کرده و قیمت آن در بازار آزاد تهران به ۲۹۲۸۰تومان رسیده است؛ البته در کنار بحث برجام، رشد قیمت درهم و دستیابی به سطح ۸۰۰۰تومان هم در تشدید انتظارات افزایشی و ترغیب معامله‌گران به خرید دلار موثر بوده است.

حالا امروز سومین نشست دور هفتم برجام با محور بازگشت ایران به تعهدات برجام در وین برگزار خواهد شد و باید دید طرفین بعد از سه روز مذاکره به چه نتیجه‌ای خواهند رسید؛ هرچند اگر اخبار جدید نیز همچون اظهارات قبلی مسئولان دوگانه باشد و فعالان بازار ارز نتوانند موقعیت خود را مشخص کنند، نوسان دلار ادامه خواهد داشت و قیمت آن متاثر از رفتار معامله‌گران تغییر خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....