تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 دی 1400 - 20:29
کد خبر : 73507

دلار به قیمت قبل برمی‌گردد؟

دلار به قیمت قبل برمی‌گردد؟

دلار در بازار تهران هفته‌های پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد. دلار که در هفته‌های قبل به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده بود و حتی تا مرز ۳۱ هزار تومان نیز رشد کرد حالا در معاملات روز تعطیل به مرز ۲۹ هزار تومان رسیده است.  برجام شاید تنها اتفاقی بود که مسیر ریزش قیمت دلار را هموار

دلار در بازار تهران هفته‌های پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد. دلار که در هفته‌های قبل به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده بود و حتی تا مرز ۳۱ هزار تومان نیز رشد کرد حالا در معاملات روز تعطیل به مرز ۲۹ هزار تومان رسیده است.

 برجام شاید تنها اتفاقی بود که مسیر ریزش قیمت دلار را هموار کرد. در شرایطی که بعضا انتظار برای تقویت ادامه‌دار ارزش ریال نسبت به سایر ارزها مطرح می‌شد بازگشت کنونی قیمت دلار به ۲۹ هزار تومان در یک روز تعطیل چه پیامی به همراه دارد؟

نرخ هر دلار آمریکا در بازار ارز تهران در شرایطی دوباره امروز به ۲۹ هزار تومان نزدیک شده است که روند معاملات در بازار رسمی به دلیل تعطیلی متوقف است. این موضوع شاید همچنان از تب بالای اقتصاد ایران و انتظار شدید بازار ارز برای اخبار مذاکراتی خبر می‌دهد.

سرنوشت قیمت دلار بدون نتیجه مثبت از وین؟

در حالی‌که در هفته‌های اخیر فضا از یک توافق زودهنگام پس از انتظار چندین ماهه در مسئله هسته‌ای حکایت داشت و احتمال احیای برجام بالا به نظر می‌رسید قیمت دلار نیز مسیر تند نزولی را در پیش گرفت. این انتظار اثرات خود را در سایر بازارها نیز منعکس کرد. رخوت بورس را تشدید کرد و سایر بازارها را با انتظار برای یک احیای برجام به رکود و حالت انتظار فرو برد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  بر این اساس بازگشت امروز نرخ دلار در معاملات غیررسمی و در روز تعطیلی بازارهای داخلی شاید این پیام را به همراه داشته باشد که صبر دلار و بازارها برای توافق چندان زیاد نیست. در نتیجه اگر در کوتاه‌مدت خبری از توافق مطابق با انتظارات منتشر نشود رشد دوباره قیمت دلار کاملا مورد انتظار است.

واکنش سریع دلار و احتمال نزول قیمت ارز

به صورت طبیعی بازار گمانه‌زنی‌ها از وین نیز داغ است. برخی در روزهای گذشته از افزایش رفت‌و آمد هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و کشورهای دیگر خبر می‌دادند. برخی از حضور کشورهای دیگر مانند کره و حتی شایعاتی از حضور سعودی‌ها در وین حکایت داشت. این موارد یعنی پیشرفت در مذاکرات و احتمال حصول توافق که طبیعتا واکنش سریع دلار و نزول نرخ ارز را به دنبال داشت.

از سوی دیگر برخی همچنان موانع را برای حصول توافق زیاد می‌دیدند و میزان پیشرفت را اندک می‌دانستند. وقتی حساسیت دلار به اخبار مذاکرات تا به این حد بالا بود طبیعی است که اگر در این فضای مثبت (که به اقتصاد ایران از جانب وین مخابره شده) خبری از توافق هر چه زودتر منتشر نشود برخلاف آن‌چه در هفته‌های اخیر شاهد بودیم باید دوباره منتظر اوج‌گیری احتمالی قیمت دلار باشیم. البته ممکن است سایر سناریوها مانند دخالت‌حداکثری بانک مرکزی برای کنترل دلار نیز موثر باشد اما سیگنال منفی از وین و سیگنال از طولانی شدن دوباره مذاکرات برخلاف تمامی اخبار مثبت کنونی احتمال هجوم دلار به سمت سقف تاریخی را پررنگ خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....