تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 21:05
کد خبر : 102204

دستگاه های دولتی، زیر بار پنجره ملی نرفتند!

دستگاه های دولتی، زیر بار پنجره ملی نرفتند!

مرتضی فغانی تهران طی یادداشتی اختصاصی در اقتصاددان نوشت : پایان شهریور ماه امسال (فردا ) آخرین مهلت برای ارائه خدمات دستگاه های دولتی از طریق پنجره ملی هوشمند تعیین شده ، موضوعی که طی ۱۴ سال گذشته نه تنها عملیاتی نگردیده ، بلکه از بابت ترک فعل آن هم ، سازمان و یا مسئولی

مرتضی فغانی تهران طی یادداشتی اختصاصی در اقتصاددان نوشت :

پایان شهریور ماه امسال (فردا ) آخرین مهلت برای ارائه خدمات دستگاه های دولتی از طریق پنجره ملی هوشمند تعیین شده ، موضوعی که طی ۱۴ سال گذشته نه تنها عملیاتی نگردیده ، بلکه از بابت ترک فعل آن هم ، سازمان و یا مسئولی پاسخگو نبوده و مورد مواخذه قرا نگرفته است .
اگرچه استقرار دولت الکترونیک و حکمرانی هوشمند در راستای به حداقل رساندن بوروکراسی های اداری و افزایش سرعت خدمات دولتی، مبارزه با فساد ناشی از سیستم اداری غیر منظم و کارمند محور و کاهش هزینه های اجرایی از جمله اهدافی است که همواره از سوی دولت های مختلف در ایران ، حداقل در جایگاه سخن از آن دفاع شده با این حال در مقام عمل وضعیت بسیار متفاوت می باشد.
بنا بر گزارش سازمان امور اداری و استخدامی کشور، تعداد خدماتی که شناسنامه رسمی برای آنها صادر شده است ، بالغ بر ۶ هزار خدمت می باشد که از این میان یک سوم آنها خدماتی بوده که دولت به مردم ارائه می کند و دو سوم آن شامل خدمات بین دستگاهی و خدمات ارائه شده از سوی دولت به کسب و کارها می باشد . با توجه به این حجم بالا از خدمات در کشور، نهادهای عمومی مکلف شده اند که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خود را تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه امسال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت وصل کنند، به شکلی که خدمات اختصاصی آن‌ها از طریق این پنجره در دسترس عموم مردم قرار گیرد با این حال آمارهای موجود در این زمینه نا امید کننده است.
بنا به تصریح معاون دولت الکترونیکی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات از میان خدمات موجود تنها در حدود ۵۰ خدمت در حوزه‌های بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و آموزشی مانند استعلام دفترچه بیمه اجتماعی، آمار استعلام سیمکارت‌هایی که به نام فرد است، مدرک تحصیلی و موارد مشابه از طریق این درگاه در دسترس مردم قرار گرفته است به عبارتی دیگر از میان ۶ هزار خدمت موجود تنها ۵۰ خدمت از این طریق در بستر درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود. یعنی تنها کمتر از یک درصد از خدمات موجود در کشور به صورت الکترونیک و از طریق بستر تعریف شده برای دولت هوشمند ارائه می شود.
از سوی دیگر به رغم تأکید رئیس جمهوری بر ارائه خدمات الکترونیک به مردم، از ۱۷۰ دستگاهی که باید به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شوند، تاکنون ۳۴ دستگاه متصل شده اند. این در حالی است که تنها یک روز به پایان مهلت قانونی دستگاه‌های اجرای برای پیوستن به این پنجره باقی مانده است.
این آمارها به وضوح عدم تمایل دستگاه‌های دولتی برای الکترونیکی شدن خدمات برای مردم یا کارمندان خود و عدم تمایل برای کم شدن مراجعات مردمی آنها را نشان می دهد. با توجه به آمارهای موجود وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سه دستگاه برتر دولتی به ترتیب ۹۰۲، ۴۳۳ و ۳۸۱ خدمت الکترونیکی را در قالب درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌کنند و از سویی وزارتخانه‌های دادگستری، ورزش و جوانان و نفت هم با احتساب دستگاه‌های زیر مجموعه خود به ترتیب ۳۴، ۴۴ و ۸۸ خدمت الکترونیکی را به مردم و دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند.
البته وضعیت ارائه خدمات الکترونیک در سایر قوا نیز تعریف چندانی ندارد، به شکلی که دفاتر تعریف شده برای ارائه خدمات مختلف از قبیل دفاتر پلیس + ۱۰ و دیگر نهادهای مشابه خود امروز به بخشی از دستگاه پر پیچ و خم بورکراسی بدل شده اند.
این در حالیست که امارات چندی پیش تبدیل شدن خود به دولتی بدون کاغذ در ارائه خدمات را جشن گرفت، قطار سریع السیر الکترونیک شدن دولت به سرعت در حال حرکت است و وضعیت کشورمان از این نظر به هیچ عنوان مطلوب نیست و از سوی دیگر با توجه به شرایط موجود در ایران از نظر نیروی انسانی و منابع مالی ، امکان جبران این عقب ماندگی در کوتاه مدت ناممکن نیست، لذا تحقق این مهم همتی بسیار بلند و عزمی جزم می طلبد که امید می رود در دولت کنونی شاهد آن باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....