تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 فروردین 1403 - 9:28
کد خبر : 162702

دکتر محمد رسولی (وکیل پایه یک دادگستری و نویسنده ی کتب حقوقی)

در مقابل چک ثبت نشده چه کنیم؟

در مقابل چک ثبت نشده چه کنیم؟

در قوانین جدید ، چک دیگر پول نقد محسوب می شود و در چک های صیادی تضمین پرداخت آن از طرف بانک تأیید می شود.با این حال راه هایی برای دور زدن این قوانین همیشه هست و افراد زیادی هستند که با وجود تحویل چک صیادی اما باز هم چکشان برگشت می خورد . در

در قوانین جدید ، چک دیگر پول نقد محسوب می شود و در چک های صیادی تضمین پرداخت آن از طرف بانک تأیید می شود.با این حال راه هایی برای دور زدن این قوانین همیشه هست و افراد زیادی هستند که با وجود تحویل چک صیادی اما باز هم چکشان برگشت می خورد . در یکی از این موارد گزارش شده است که از قبول چک با سر رسید روز تعطیل خودداری کنید.در این مصاحبه ، دکتر محمد رسولی،وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس حقوق اقتصادی که چندین کتاب حقوقی نیز نگاشته اند به نکاتی درباره ی این حوزه ی پرکاربرد در امور حقوقی خواهند پرداخت.

دکتر محمد رسولی: در خصوص چک های جدیدی که در جریان قرار گرفته و به عنوان چک های صیادی معروف شده است ، یکی از مشکلاتی که ممکن است برای گیرنده ی این نوع چک ها پیش بیاید این است که صادرکننده،چک را بنا به دلایلی ثبت نمی کند.مثلاً می‌گوید الان حوصله ندارم یا حواسش نبوده یا گیرنده حواسش نبوده که وی باید حتماً این چک را در برنامه ی بانکی ثبت بکند و تحویل گیرنده بدهد.حال اگر این اتفاق افتاد،اینگونه نیست که تصور کنیم ، چکی که داده شده و ثبت نشده (یعنی چک صیادی که ثبت نشده)دیگر نمیتوان در خصوص آن اقدامی انجام داد ، بلکه کمترین کاری که در این مورد می توان انجام داد این است که در مورد این چک ها می توانیم دادخواست «الزام به ثبت»بدهیم . یعنی اینکه از دادگاه می توانیم بخواهیم که صادر کننده را الزام به ثبت چک در سیستم مربوطه کند .حقوق اقتصادی 1 اقتصاددان نوشته خود این عمل سبب طرح دعوا در مرجع قضایی می شود و اگر دادگاه بر اساس قرائن و امارات به این نتیجه برسد که خود فرد صادر کننده این چک را به دارنده ی چک داده است ، وی را به ثبت چک مزبور مجبور می کند . بدیهی است که به دنبال این کار می توان درخواست مطالبه ی خسارات و تأخیر تأدیه و موارد دیگر را نیز نمود. بله در وهله ی اول از آن جایی که این چک ثبت نشده است در بانک اصطلاحاً قابل برگشت زدن نیست و به عنوان مثال نمی توانیم گواهی عدم پرداخت بگیریم اما اینگونه هم نیست که اگر چکی در دست کسی بود که این چک ثبت نشده بود ،دارنده نتواند هیچ اقدامی انجام دهد.

با سپاس فراوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....