تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 23:00
کد خبر : 129208

در رسیدن به اهداف کمّی برنامه‌های توسعه موفق نبوده‌ایم

در رسیدن به اهداف کمّی برنامه‌های توسعه موفق نبوده‌ایم

با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تولید رونق پیدا می کند/ واقعیت‌ها را جایگزین فهرست آرزوها در برنامه نویسی کنیم؛   عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ  به اینکه برنامه هفتم توسعه باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چطور با این برنامه می توان عقب ماندگی های برنامه‌های قبلی را جبران کرد، گفت: ضعف

با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تولید رونق پیدا می کند/ واقعیت‌ها را جایگزین فهرست آرزوها در برنامه نویسی کنیم؛ 

 عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ  به اینکه برنامه هفتم توسعه باید چه ویژگی هایی داشته باشد و چطور با این برنامه می توان عقب ماندگی های برنامه‌های قبلی را جبران کرد، گفت: ضعف برنامه‌های قبلی توسعه از جمله برنامه ششم این بود که بسیاری از اهداف تحقق پیدا نکردند و عمدتا در رسیدن به اهداف کمی برنامه‌های توسعه موفق نبوده ایم.

مجسن پیرهادی  در رابطه با نقاط قوت و ضعف برنامه‌های هفتم توسعه، گفت: یکی از دلایل شکست و عدم موفقیت برنامه های قبلی این است که به مسائل به شکل کلی پرداخته می شد و بدون ویژگی های مشخص و اهداف کمی معین بود. در صورتی که اهداف ایده‌آل و کلی در برنامه‌های اقتصادی قابلیت عملیاتی شدن ندارند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از شفقنا  ، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد :یکی از وظایفی که متوجه مجلس یازدهم است ، بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه است و پیش از اینکه به باید و شاید چگونگی بررسی و تصویب این برنامه بپردازیم، باید ارزیابی درستی ار عملکرد برنامه ششم توسعه را داشته باشیم،

او‌گفت : اساس گزارش‌های نظارتی از روند اجرای قانون برنامه ششم توسعه مشخص شد؛ از ۵۲۰ ماده، جزء، تبصره و بند قانون برنامه ششم توسعه، اهداف قانون‌گذار در ۳۰ درصد احکام محقق شده است. در ۴۸ درصد احکام بخشی از اهداف محقق شده و در ۲۲ درصد احکام اهداف قانون‌گذار محقق نشده است.

آقای پیرهادی افزود: نبود مطالعات آماری متقن و به‌روز، نداشتن برنامه‌ریزی درست، فقدان منابع مالی لازم و متناسب، نبود هماهنگی بین‌بخشی و نبود تصویب آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر مقررات قانونی مرتبط با احکام یادشده، نگاه سیاستی کلی به موضوع به‌جای تدوین مواد عمل‌گرایانه، وجود یک نگاه آرمانی به برنامه و در نهایت، تحریم‌های بین‌المللی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های مشارکتی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله دلایل محقق نشدن برنامه ششم توسعه و فاصله قابل‌توجه با اهداف تعیین‌شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به‌جای رویکرد مسئله‌محور و توسعه‌ای، فهرستی از آمال و آرزوها را  سند برنامه‌ریزی جامع قرار داده ایم ،ادامه داد: در کنار توجه به واقعیات کشور در تدوین برنامه هفتم باید مشخصا روی یک سری اهداف کمی و محدود با هدف ثبات اقتصادی، کنترل نرخ تورم، ایجاد رشد اقتصادی مناسب، افزایش درآمدهای واقعی، رفع بیکاری و کاهش ضریب جینی چیده شود.

آقای پیرهادی افزود: باید در اجرای این برنامه ها تحول تازه ای ایجاد شود و ساختارها اصلاح شود. در برنامه هفتم باید شکاف بین درآمدها و هزینه ها به حداقل خود برسد و  حرکت دولت به سمت درآمدهای پایدار سوق داده شود .

وی با اعتقاد به اینکه محور دوم در برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم توسعه باید بهبود و اصلاح محیط کسب‌وکار باشد،تاکید کرد که جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای رونق تولید امری ضروری است،چرا که با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تولید رونق پیدا می کند و اشتغال هم جان دوباره می گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....