تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 12:26
کد خبر : 86949

در انتظار رفع ابهام از صنعت روغن خوراکی

در انتظار رفع ابهام از صنعت روغن خوراکی

سهام گروه روغنی در ماه‌های اخیر با انتظار برای حذف دلار ۴۲۰۰ رشد پرشتاب قیمت را تجربه کردند و حالا به نظر می‌رسد باید منتظر ماند تا نشانه واقعی برای سودآوری این گروه مشاهده شود. در برخی اخبار اشاره شده که ساز و کار آزادسازی قیمت روغن از دیگر کالاها ممکن است متفاوت باشد و

سهام گروه روغنی در ماه‌های اخیر با انتظار برای حذف دلار ۴۲۰۰ رشد پرشتاب قیمت را تجربه کردند و حالا به نظر می‌رسد باید منتظر ماند تا نشانه واقعی برای سودآوری این گروه مشاهده شود. در برخی اخبار اشاره شده که ساز و کار آزادسازی قیمت روغن از دیگر کالاها ممکن است متفاوت باشد و با توجه به انتظار برای جهش سنگین قیمت روغن خوراکی با احتمال واردات با نرخ نیما این موضوع احتمالا از اهمیت بیشتری برای دولت برخوردار باشد.

تاثیر شرایط بازار جهانی بر قیمت روغن

در این خصوص برخی مسئولان عنوان می‌کنند با توجه به این موضوع که میزانی روغن خام با ارز ۴۲۰۰ در کشور وجود دارد رویه آزادسازی تدریجی انجام خواهد شد. اما از طرفی این موضوع نیز مطرح است که با توجه به وضعیت جهانی روغن خوراکی قیمت پایین داخلی می‌تواند شدت قاچاق را افزایش دهد و مسیر رسیدن به قیمت واقعی را تسهیل کند.

کاهش تقاضا با افزایش قیمت روغن

به هر حال با افزایش قیمت روغن خوراکی باید در انتظار افت تقاضا بود. در چنین شرایطی حداقل حاشیه سود برای این شرکت‌ها باید در نظر گرفته شود (اگر دولت در برابر کمترین حاشیه سود مقاومت نکند). همچنان احتمال وقوع سودآوری قابل توجه برای این گروه وجود دارد با این حال برای سنجش ادامه مسیر این گروه باید منتظر تصمیمات در این خصوص بود. دولت اشاره داشته که بنا دارد کالابرگ بابت جبران افزایش قیمت کالای اساسی به عموم بدهد این‌که سهم روغن خوراکی در این میان به چه میزان در نظر گرفته شود دارای اهمیت است. به هر حال با توجه به اما و اگرهای موجود باید در انتظار روشن‌تر شدن مسیر بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....