تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 20:41
کد خبر : 124179

دخالت دولت چالش امروز بخش کشاورزی است

دخالت دولت چالش امروز بخش کشاورزی است

  دکتر پاک فطرت: رأس وزارت جهاد کشاورزی تخصص، تجربه و آی کیو این جایگاه را داشته باشند.   اقتصاددان:   دکتر علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بذر، گل، گیاه و محصولات کشاورزی در هشتم اردیبهشت یکهزار و چهارصد و دو در مصاحبه با خبرنگار اقتصاددان

 

دکتر پاک فطرت: رأس وزارت جهاد کشاورزی تخصص، تجربه و آی کیو این جایگاه را داشته باشند.

  اقتصاددان:   دکتر علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بذر، گل، گیاه و محصولات کشاورزی در هشتم اردیبهشت یکهزار و چهارصد و دو در مصاحبه با خبرنگار اقتصاددان فارس در پاسخ به این پرسش که مهمترین چالش بخش کشاورزی امروز کشور چیست؟ پاسخ داد: یکی از مهمترین چالش ها اقتصاد کشاورزی است
وی گفت: امروز با این همه هزینه، مسائل جوی و خشکسالی، سیل، باد، طوفان، آفات، کشاورزی برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و این ها از جمله مسائلی است که اقتصاد کشاورزی را با چالش جدی روبرو نموده است و نکته مهم در رابطه با این موضوعات این است که دولت باید بیشتر و جدی تر از این بخش حمایت نماید و از جمله حمایت ها این است که بیمه های کشاورزی را ارزان نماید تا کشاورزان بیشتر از کشاورزی استقبال نمایند نکته مهم دیگری که پاک فطرت به آن اشاره نمود میزان تولید در هکتار است وی گفت متاسفانه میزان تولید محصولات در هکتار در کشور ما با این همه وسعت زمین کشاورزی پائین است و اگر شما به کشور هلند نگاه کنید می بینید که با آن وسعت کم در حال ارسال محصولات کشاورزی خود به بیشتر کشورهای دنیاست و تولید بسیار بالا در هکتار دارد که با این توجه خدمات دولت به بخش کشاورزی می تواند بیشتر باشد.
پاک فطرت گفت: دخالت های دولت در کشاورزی نیز یکی از مهمترین چالش های این بخش است بعنوان مثال به محض این که یک محصول در بازار گران می شود دولت جلو صادرات آن را می گیرد و فراموش نکنیم که اقدام به واردات نیز می نماید که این مساله بر اقتصاد کشاورز تاثیر می گذارد و این ها نکاتی است که کشاورز را زمین می زند.
وی گفت:یکی از چالش های دیگر این است که برنامه های دولت برای این بخش کوتاه مدت و مقطعی است که می بایست دولت برای این بخش برنامه بلندمدت داشته باشد و به همین لحاظ نمی دانیم ٢٠ سال دیگر باید کشاورزی ما کجا باشد.
پاک فطرت در رابطه با این که مهمترین اولویت دولت و مجلس برای این بخش باید چه باشد گفت: بزرگترین اولویت، اول کسانی که در رأس وزارت کشاورزی قرار می گیرند علاوه بر تخصص باید از تجربه و آی کیو برخوردار باشند و نمی شود کسانی بیایند مسولیت های وزراتخانه را به عهده بگیرند و در حین مسولیت نیز در حال گرفتن مدرک از فلان دانشگاه باشند. وی گفت: مساله ای که اکنون شاهد هستیم وقتی در مدت شش ماه مسئول وزارتخانه نتوانست قیمت مرغ و تخم مرغ را هماهنگ و تنظیم کند که یک زمان مرغ کیلویی ۴٠ هزار تومان است و خریداری ندارد و زمانی کیلویی ٨٠ هزار تومان و در بازار وجود ندارد و همه این مسائل نشانه این است که برنامه ریزی نیست و برنامه ای نداریم.
پاک فطرت گفت: دولت‌ باید تسهیلگری کند و دستوری نمی شود بخش کشاورزی را مدیریت کرد الگوی کشت که آن همه شعار دادیم می بایست با رضایت کشاورزان عملیاتی و اجرایی شود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی باید بالا رود و با میزان آبی که وجود دارد تولید غرق آبی صحیح نیست که باید برای آن چاره ای اندیشید.
پاک فطرت در پاسخ به اینکه با این وضعیت بحران آب برخی کارشناسان حوزه آب ضرورت تشکیل وزارت آب را پیشنهاد می دهند و نظر شما به عنوان نماینده مجلس در رابطه با این موضوع چیست گفت: ما اکنون وزارت نیرو را داریم که برق و آب را تشکیل می دهد و ضرورتی برای تشکیل وزارت آب نیست. وی گفت: هر زمان توانستید اقدامی کنید که چاه خلاف حفر نشود، امروز چند نفر سفارش می کنند که اجازه دهید فلانی فلان جا چاه غیر مجاز حفر کند ما نمی توانیم آب های زیرزمینی که سرمایه کشور ماست و به راحتی نمی توان بر آن قیمت گذاشت از زمین خارج و در مزرعه برای کشت هندوانه استفاده شود و با این فرایند ١٠ وزارتخانه آب نیز تشکیل شود نمی توان اقدامی کرد یعنی اگر امروز به جای وزارت نیرو وزارت آب نیز تشکیل شود آیا می توان حفر چاه غیر مجاز را تعطیل کرد بنابراین چه تفاوتی می کند که کدام وزراتخانه باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....