تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 11:51
کد خبر : 81400

خبر مهم برای سهامداران بانکی

خبر مهم برای سهامداران بانکی

گروه بانکی با انتشار نامه‌ای در خصوص تعیین نرخ تسعیر ارز با استقبال گرم سهام‌داران مواجه شدند. این خبر عامل توقف سهام بانکی بود. گرچه موج مثبت در کل بازار سهام مشاهده می‌شود و طبیعتا چنین اخباری می‌تواند به موج تقاضا در گروه‌بانکی نیز کمک کند. بر این اساس مواردی که در ادامه مطرح می‌شود

گروه بانکی با انتشار نامه‌ای در خصوص تعیین نرخ تسعیر ارز با استقبال گرم سهام‌داران مواجه شدند. این خبر عامل توقف سهام بانکی بود. گرچه موج مثبت در کل بازار سهام مشاهده می‌شود و طبیعتا چنین اخباری می‌تواند به موج تقاضا در گروه‌بانکی نیز کمک کند. بر این اساس مواردی که در ادامه مطرح می‌شود شاید اثر چندانی بر معاملات این سهام در کوتاه‌مدت نداشته باشد.

 

Loading...

نامه بانک مرکزی در رابطه با نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در پایان سال ۱۴۰۰
نامه بانک مرکزی در رابطه با نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در پایان سال ۱۴۰۰

نرخ اعلامی بانک مرکزی برای تسعیر دارایی‌های ارز در پایان سال ۹۹ به ازای هر دلار ۱۵۹۰۰ تومان، در پایان سال ۹۸ این عدد ۹ هزار تومان و حالا در پایان سال ۱۴۰۰ این عدد به ۲۰ هزار تومان رسیده است. با توجه به مواردی که در ادامه شرح داده می‌شود سود خالص حاصل از تسعیر ارز برای بانک ملت احتمالا حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که البته هزینه مالیات می‌تواند از این عدد کسر شود.

نرخ تسعیر دلار در صورت مالی بانک‌ها ۲۰ هزار تومان تعیین شده است. چون این مصوبه بیشترین اثر را بر صورت‌های مالی بانک ملت می‌گذارد و در سال‌های گذشته نیز همیشه موضوع نرخ تسعیر مورد توجه سهامداران بانک ملت بوده صورت مالی حسابرسی‌شده سال گذشته این بانک از این منظر قابل بررسی است.

در یادداشت ۴۵ سود حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بخش قابل توجهی از این سود به عنوان ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در حساب‌های این بانک در نظر گرفته شده است. برای روشن شدن ماجرا باید توجه داشت که عمده دارایی یک بانک در سمت راست ترازنامه تسهیلات اعطایی به مشتریان است و عمده بدهی بانک نیز سپرده‌های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی. همچنین در این رابطه در صورت‌های مالی سال ۹۹ بانک ملت مالیات ۸۶۰۰ میلیارد تومان بابت سود حاصل از تسعیر دارایی‌های ارز در نظر گرفته شده است. سازمان مالیاتی بانک ملت را مجبور به پرداخت سود بر اساس نرخ نیما کرده است (در حالی‌که بخشنامه بانک مرکزی اختلاف قابل توجهی با نرخ نیما داشت).

چند نکته مهم از تسعیر ارز بانک‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، مهمترین نکته درباره سود تسعیر ارز بانک‌ها این‌که امکان تقسیم این سود در سنوات گذشته برای بانک‌ها وجود نداشته است. بر این اساس این سود باید در حساب سود انباشته لحاظ شده و در ادامه افزایش سرمایه از این محل برای بانک را شاهد باشیم. نکته مهم در این خصوص این‌که آن بخش از سود شرکت‌ها که برای افزایش سرمایه در نظر گرفته می‌شود احتمالا معاف از مالیات است و بر این اساس این سود تسعیر نیز نباید مشمول مالیات شود؛ چون معمولا بانک مرکزی اجازه تقسیم سود حاصل از تسعیر را نمی‌دهد.

با وجود لحاظ ذخایر سنگین مطالبات مشکوک‌الوصول برای تسهیلات ارزی، اما همچنان باید گفت این سود از کیفیت پایینی برخوردار است و بر این اساس مجوز تقسیم این سود داده نمی‌شود. از طرفی با توجه به این موضوع لحاظ مالیات بر این سود نیز باید به صورت کلی در نظام اقتصادی کشور مورد تجدید نظر قرار گیرد. گرچه به هر حال افزایش نرخ ارز و شناسایی سود تسعیر در صورت‌مالی بانک ملت جذاب به نظر می‌رسد، اما در نهایت باید توجه داشت که این سود به هیچ وجه از کیفیت لازم برخودار نیست.

با توجه که آن که مالیات سود تسعیر ارز بانک‌ها پیش از این بر اساس نرخ نیمایی محاسبه شده حتی در صورت ادامه رویه سازمان مالیاتی احتمالا بانک‌ها امسال مالیاتی برای این سود پرداخت نخواهند کرد. البته شایعاتی در خصوص برگشت سود مالیات هم در فضای مجازی منتشر شده است که باید منتظر نتایج نهایی آن بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....