تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 - 9:14
کد خبر : 157519

حل ناترازی بنزین با توسعه سبد سوختی

حل ناترازی بنزین با توسعه سبد سوختی

ناترازی بنزین به نقطه بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده است و موجب واردات بنزین در سال آتی شده است که تخمینی بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار برای واردات نشان از وضعیت بد ناترازی بنزین در حوزه امنیت انرژی کشور و لزوم تمرکز بر راهکارهای قیمتی و غیرقیمتی در حوزه مصرف بنزین دارد. نکته مهم این است

ناترازی بنزین به نقطه بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده است و موجب واردات بنزین در سال آتی شده است که تخمینی بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار برای واردات نشان از وضعیت بد ناترازی بنزین در حوزه امنیت انرژی کشور و لزوم تمرکز بر راهکارهای قیمتی و غیرقیمتی در حوزه مصرف بنزین دارد.

نکته مهم این است که با توجه به رشد روزافزون مصرف بنزین در کشور، هر سال نیاز به منابع ارزی بیشتری برای واردات بنزین داریم و این به معنای وارد شدن به یک باتلاق است. به منظور رفع مشکل ناترازی بنزین، سیاست‌های مختلفی را می‌توانیم در پیش بگیریم. واردات خودروهای برقی و هیبریدی و خودروهای کم مصرف و با کیفیت خارجی و اصلاح موتور خودروها به نحوی که مصرف بنزین استانداردی داشته باشند از جمله پیشنهادهایی است که کارشناسان مطرح می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که اگر سیاست‌های دقیق و عاجلی را در زمینه حل مشکل ناترازی بنزین در پیش نگیریم، قطعاً در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. در صورتی که روند فعلی مصرف ادامه یابد و چاره‌اندیشی‌ای نداشته باشیم، مجبور به واردات بنزین در حجم بالا و صرف منابع ارزی هنگفت خواهیم شد. برای حل این معضل باید بر رویکردی چندوجهی تمرکز کنیم اولین اقدام توسعه سبد سوختی است برای افزایش پذیرش گاز طبیعی فشرده (CNG)، ایران باید بر توسعه زیرساخت سوخت‌گیری CNG در سراسر کشور تمرکز کند. این شامل ساخت جایگاه‌های جدید CNG، ارتقای جایگاه‌های موجود و اطمینان از شبکه مناسب و گسترده نقاط سوخت‌گیری است. ارایه مشوق‌هایی به شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های CNG می‌تواند به تسریع روند توسعه کمک کند. دولت باید مشوق‌های مالی برای دارندگان خودرو در نظر بگیرد تا خودروهای بنزینی خود را به فناوری CNG یا هیبریدی تبدیل کنند. این را می‌توان از طریق یارانه یا برنامه‌های وام مطلوب انجام داد و بار مالی تبدیل را کاهش داد. علاوه بر این، ارایه معافیت‌های مالیاتی یا کاهش هزینه‌های ثبت نام برای خودروهای CNG یا هیبریدی می‌تواند مصرف‌کنندگان را به انتخاب گزینه‌های سوخت جایگزین تشویق کند.

دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزینی

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، بهسازی خودروهای بنزینی با کیت‌های تبدیل CNG امکان عملکرد دوگانه سوز را فراهم می‌کند و رانندگان را قادر می‌سازد بین بنزین و CNG سوئیچ کنند. دولت باید از در دسترس بودن کیت‌های تبدیل با کیفیت بالا حمایت کند و از انطباق آنها با استانداردهای ایمنی و زیست محیطی اطمینان حاصل کند. برنامه‌های آموزشی مکانیک را می‌توان برای افزایش در دسترس بودن متخصصان ماهر برای خدمات مقاوم‌سازی اجرا کرد. همچنین خودروهای هیبریدی که موتورهای بنزینی را با موتورهای الکتریکی ترکیب می‌کنند، راه‌حلی کاربردی و کارآمد برای کاهش مصرف بنزین ارایه می‌دهند.

توسعه ناوگان حمل و نقل شهری

ارتقای ناوگان حمل و نقل شهری، از جمله اتوبوس، تاکسی و خدمات حمل و نقل مشترک، برای کاهش مصرف بنزین در مناطق شهری بسیار مهم است. معرفی اتوبوس‌های برقی می‌تواند به میزان قابل توجهی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و وابستگی به بنزین را کاهش دهد. دولت باید از اپراتورهای حمل‌ونقل عمومی حمایت مالی کند تا انتقال به سوخت‌های پاک‌تر را تسهیل کند و پذیرش فناوری‌های سبزتر را تشویق کند. همچنین ترویج خدمات حمل‌ونقل مشترک، مانند اشتراک‌گذاری سواری و همراهی با خودرو، می‌تواند به بهینه‌سازی استفاده از خودرو و کاهش تعداد کلی خودروها در جاده کمک کند. تشویق به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی یا CNG برای تحرک مشترک می‌تواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند. باید با تمرکز بر توسعه سبد سوخت و به کارگیری ظرفیت و زیرساخت سوخت CNG علاوه بر توسعه سوخت جایگزین بنزین، امکان کاهش اثرگذاری بنزین در امنیت انرژی کشور در حوزه حمل و نقل را کاهش دهیم تا بدین‌ترتیب بتوانیم علاوه حل معضل ناترازی بنزین، به سوخت پاک و جدید برای خودروها دست پیدا کنیم و تنها برای مصارف عادی و روزمره مردم، بنزین با قیمت یارانه‌ای پرداخت خواهد شد و در صورت نیاز، باید به سمت سوخت جایگزین و دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود اقدام کنند. در همین رابطه نظرات حسن حیدری را به عنوان یک اقتصاددان در خصوص فوریت اصلاح صنعت خودروسازی کشور، تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور و واردات خودروهای با کیفیت در جهت ایجاد رقابت در صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

ایجاد رقابت در کنار واردات

خودروهای برقی و هیبریدی راهکار

حل معضل ناترازی بنزین

حیدری با اشاره به این موضوع که برای قضاوت منصفانه در خصوص صنایع کشور باید شرایط تحریمی را در نظر بگیریم، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، تصریح کرد: با وجود تمامی شرایطی که مد نظر داریم، واقعیت این است که حمایت بی‌حد و حصر از صنعت خودرو، دور کردن این صنعت از رقابت، قیمت‌گذاری‌های مخرب و… به پایین بودن کیفیت خودروها و بالا بودن میزان مصرف بنزین آنها منجر شده است. وی ادامه داد: نیاز به مدیریت صحیح و درجه‌ای از رقابت در صنعت خودروسازی کشور داریم. باید صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید نسل‌های جدید خودرو برود و تحولی را از این نظر شاهد باشیم. این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اولویت اول صنعت خودروسازی کشور باید پایین آوردن میزان مصرف بنزین باشد. واقعیت این است که در شرایط فعلی تقاضای کم ریسک و حمایت شده برای خودرو در کشور وجود دارد و خودروسازان دلیلی برای ارتقای کیفیت خودروها نمی‌بینند. حیدری گفت: ایجاد رقابت از طریق واردات در صنعت خودروسازی کشور بسیار اثرگذار خواهد بود. تجربه‌ای را در دهه ۷۰، ۸۰ و حتی ۹۰ مبنی بر واردات خودرو داشتیم که نشان داد این امر چقدر کمک‌کننده است. وی ادامه داد: هر نسلی از خودرو که در کشور وارد شده است، بر افزایش کیفیت خودروهای داخلی تأثیر گذاشته است. اگرچه میزان واردات خودرو در کشور ما حتی در زمان اوج واردات نیز رقم زیادی نبود. اما همین مقدار هم توانست اثر خود را بر صنعت خودروسازی کشور بگذارد. این کارشناس اقتصادی توضیح داد: واردات خودرو نه تنها بر تعدیل قیمت‌ها اثر دارد، بلکه بر نسل‌های خودروهای تولیدی نیز موثر بوده است. به‌طور مثال، از یک جایی به بعد دیدیم که در خودروهای ساخت داخل شیشه بالابر گذاشته شد، ترمزها‌ای بی‌اس شد و ایربگ در خودروها مورد استفاده قرار گرفت. وی ادامه داد: شاید کیفیت تجهیزاتی که در خودروهای داخلی به کار گرفته شد، پایین باشد. اما حداقل ضرورت استفاده از آنها در خودروها احساس شد و به سمت این تحول حرکت کردیم. حیدری گفت: تغییر نسل تکنولوژیکی در حوزه خودروسازی در جهان اتفاق افتاده است. الان شاهد تولید خودروهای برقی و هیبریدی در جهان هستیم و اگر به سمت این نسل‌های جدید خودروسازی در دنیا حرکت نکنیم، از روندهای جهانی عقب می‌مانیم.

وی در پایان تأکید کرد: تجربه کشور خودمان و دنیا نشان می‌دهد که قدم اول برای تولید یک نسل تکنولوژیکی جدید واردات است. اول باید به واردات خودروهای برقی و هیبریدی بپردازیم و اندک اندک زمینه را برای تولید آنها در داخل کشور مهیا کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....