تاریخ انتشار : سه شنبه 14 فروردین 1403 - 11:40
کد خبر : 162486

مردمی‌سازی اقتصاد

جهش تولید با مشارکت مردم محقق می‌شود؟

جهش تولید با مشارکت مردم محقق می‌شود؟

یکی از رسوم ورود به سال جدید نامگذاری سال و انتخاب شعار به عنوان نقشه راهی برای ۳۶۵ روز پیش رو است. طی تقریبا دو دهه شعارها عمدتا رنگ و بوی دینی و فرهنگی داشت، اما از سال ۱۳۸۷ شعارها سمت و سوی اقتصادی گرفتند. در ادامه شعارهای اقتصادی به صورت متمرکز بر تولید تاکید

یکی از رسوم ورود به سال جدید نامگذاری سال و انتخاب شعار به عنوان نقشه راهی برای ۳۶۵ روز پیش رو است. طی تقریبا دو دهه شعارها عمدتا رنگ و بوی دینی و فرهنگی داشت، اما از سال ۱۳۸۷ شعارها سمت و سوی اقتصادی گرفتند. در ادامه شعارهای اقتصادی به صورت متمرکز بر تولید تاکید کردند، به گونه‌ای که طی هشت سال اخیر نامگذاری‌ها با تاکید بر مساله «تولید» صورت گرفته است که نشان می‌دهد به اعتقاد رهبر معظم انقلاب ریشه اصلی چالش‌های کشور به مبحث تولید بازمی‌گردد و تا زمانی که مشکلات تولید حل نشود و توسعه‌ای در این بخش رخ ندهد، اقتصاد نیز متحول نخواهد شد. در همین راستا امسال نیز رهبری شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردم» که ارتباط مستقیم با اقتصاد و معیشت مردم ایران دارد، نامگذاری کرده‌اند تا سیاستگذاران نقشه راهی برای ۳۶۵ روز سال ۱۴۰۳ داشته باشند و برنامه‌های خود را براساس همین محور تدوین کنند.
در این بین نکته قابل توجه آن است که ابتدای هر سال رهبر معظم انقلاب هدف را تعیین می‌کنند، اما ساختارهای موجود و رفتار مسوولان موجب شده که شعارهای سال آن‌طور که باید و شاید محقق نشوند و طی سال‌های اخیر در مسیر رسیدن به هدف شعارها ناکام بمانیم یا کشور به نتایج دلخواه خود نرسد.
رهبری در بیانات خود تاکید داشتند که شعار امسال در واقع ادامه مسیر شعار سال گذشته با محوریت مهار تورم و رشد تولید است که نشان می‌دهد متولیان امر در خصوص شعار سال گذشته نتوانستند درست به تکلیفشان عمل کنند و امسال دوباره باید با محوریت توسعه تولید، اما با یک گزاره اضافه‌تر یعنی افزایش مشارکت مردم برنامه‌ریزی کنند.
باید توجه شود که افزایش سطح رفاه و معیشت مردم با رشد تولید ارتباط مستقیمی دارد، بر همین اساس هرچه امکانات تولید بهتر باشد، سطح کیفیت مردم نیز به همان تناسب بهتر خواهد شد.

دولت فقط باید سیاستگذاری کند

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  نکته دیگر آنکه رهبر معظم انقلاب طی مصاحبه‌های اخیر خود نسبت به بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی تاکیدات ویژه‌ای داشتند که به این منظور باید زمینه جلوگیری از مهاجرت متخصصان ایجاد شود، زیرا نیروی انسانی لازم برای جهش تولید در کشور وجود دارد، اما برخی تنگ‌نظری‌ها موجب منزوی شدن منابع انسانی شده است، در حالی که باید آنها را ترغیب به فعالیت در کشور کنند.
یحیی آل‌اسحاق رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقتصاد تا مردمی نشود رشد لازم را نخواهد داشت گفت: رهبر معظم انقلاب ۸ سال است گرا می‌دهند که تولید باید جهش کند و در نهایت مردمی شود. اگر این تصمیم سامان یابد قطعا اقتصاد رشد خوبی خواهد کرد، بنابراین سه قوه باید برای مردمی کردن اقتصاد در سال جاری برنامه‌ریزی کنند. مردمی‌سازی اقتصاد مساله پیچیده‌ای نیست، بلکه عزمی نیاز دارد که این عزم هم نیاز به همت مسوولان دارد. بر همین اساس اگر قرار باشد اقتصاد مردمی شود دولت نباید در اجرای اقتصاد دخالت کند، بلکه اقتصاد باید توسط مردم و نهادهای مردمی اداره شود.
وی تصریح کرد: نکته مهم آن است که مسوولان عالِم به مردمی‌سازی اقتصاد هستند، اما به این موضوع باور ندارند و در نتیجه این موضوع عملیاتی نمی‌شود. تا زمانی که مسوولان به این موضوع باور پیدا نکنند پیشرفتی در این ‌باره نمی‌کنیم.
به گفته آل‌اسحاق، جهش اقتصادی زمانی شکل می‌گیرد که اقتصاد مردمی شود که کار سختی هم نیست، زیرا حاکمیت می‌تواند با مصوبه دولت و مجلس اعلام کند که هیچ نهاد دولتی نباید وارد اقتصاد کشور و شرکت‌های مختلف شود. برنامه اصلی باید این باشد که جهش تولید در سایه مشارکت محسوس مردمی، به عنوان یک پروژه در دستور کار مسوولان قرار گیرد و پس از باور پیدا کردن به این پروژه، آن را عملیاتی کنند.

در تعیین راهبردها مشکل داریم

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در تعیین راهبردها مشکل داریم، گفت: به نظر می‌رسد فراموش کرده‌ایم که بیش از ۳۵ سال است در برابر تحریم‌های ملی و بین‌المللی مقاومت کرده‌ایم و اقتصاد را به تاب‌آوری رسانده‌ایم، بنابراین برای مردمی‌سازی اقتصاد کار خاصی پیش‌رو نداریم و فقط نیاز به عزم ملی داریم، زیرا بنیان‌های اقتصادی ما ازجمله داشتن نیروی انسانی، منابع طبیعی و… قوی است و برای رشد اقتصادی بنیان‌های خوبی داریم، اما راهبردها و نگاه ما به اقتصاد دارای مشکل است. اصل اساسی باید این شود که سیاستگذاری، هدایت، نظارت و پشتیبانی دست دولت و اجرا دست مردم باشد.
او تصریح کرد: متاسفانه مردمی‌سازی اقتصاد هنوز برای برخی مسوولان تبدیل به باور نشده است. دولت به جای اینکه همه امور را در اختیار بگیرد تا تخلفی نشود، باید نظارت را تقویت کند و این نظارت به صورت سیستمی انجام شود. خصوصی‌سازی‌هایی که انجام می‌شود باید برای رشد و توسعه اقتصاد کشور باشد، نه اینکه تنها با آن کسری بودجه دولت را تامین کنیم.
آل‌اسحاق تاکید کرد: ۳ گام اساسی باور به مردمی‌سازی، برنامه‌ریزی و در نهایت عملیاتی‌سازی این سیاست باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

برای مردمی‌سازی اقتصاد باید خودتحریمی‌ها لغو شود

وحید شقاقی‌شهری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به صورت پیوسته نسبت به رونق تولید به عنوان هسته مرکزی اقتصاد تاکید دارند، گفت: ۱۴۰۲ سال «مهار تورم و جهش تولید» بود، چراکه برای مهار تورم، جهش تولید تاثیر بسزایی دارد. زمانی که بخش تولید با بخش پولی اقتصاد ارتباطی نداشته باشد، یکی از علل‌های اساسی «تورم» خواهد بود. حتی برای کنترل تورم ابتدا باید مولفه تولید رشد پیدا کند.
به گفته او، هم‌اکنون بخش تولید آن‌طور که باید و شاید فعال نیست و اگرچه رهبری تاکیدات ویژه‌ای بر تولید کشور دارند، اما باید گفت مشکلات حوزه تولید زیاد است و دولتمردان به مشکلات این صنعت به صورت جدی بی‌توجه مانده‌اند و مانند سال‌های اخیر صرفا در حد شعار با این بخش برخورد می‌کنند.
شقاقی‌شهری با بیان اینکه در اقتصاد ایران اسناد بالادستی خوبی مانند سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی وجود دارد، اما در مقام اجرا و عمل انحراف اساسی را شاهد هستیم، گفت: بیش‌ از ۶۰ درصد اقتصاد ایران درگیر اقتصاد شبه‌دولتی و انحصاری است. اقتصاد کشوری که درگیر ساختارهای غیر‌رقابتی باشد، امکان بهره‌وری و تحرک را نخواهد داشت. زمانی که صنعت‌های بانکداری، خودرو، فولاد و… با تحریم مواجه هستند موجب حضور و حکومت شبه‌دولتی‌ها و انحصارهای مختلف بر اقتصاد کشور می‌شود؛ تا زمانی که فضای رقابت در اقتصاد حاکم نشود امکان حرکت تولید رو به جلو وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر نسبت به مساله بهبود محیط کسب‌و‌کار نیز تاکید داشتند، اما زمانی که تحریم وجود دارد، فضای کسب‌و‌کار هم نامناسب می‌شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به عبارت مشارکت مردم در شعار امسال تصریح کرد: در نام‌گذاری امسال از حضور مردم در عرصه تولید دعوت شد، اما به دلیل بوروکراسی‌های پیچیده که با رشوه‌، سختگیری‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و… همراه شده و به نوعی خودتحریمی محسوب می‌شود، شرایط فعالیت تولیدی در کشور سخت است. تحرک عموم مردم در اقتصاد کشور تا زمانی که میله‌های آهنین سد راه آنها باشد، قطعا امکان‌پذیر نخواهد بود، زیرا علاوه بر اینکه از سوی کشورهای دیگر مورد تحریم قرار گرفتیم خودتحریمی داخلی هم داریم که باید این موانع رفع شود سپس از مردم برای تحقق به شعار سال بهره‌مند شویم.
به گفته شقاقی‌شهری، بهترین روش برای مشارکت‌پذیری مردم در تولید و تحقق شعار سال فعال شدن تعاونی‌ها است که امسال می‌توان روی توسعه این بخش تمرکز کرد.
براساس این گزارش، طبق تاکید کارشناسان با توجه به اینکه تقریبا طی سال‌های اخیر اقتصاد کشور در زمینه‌های مختلف موفقیت خاصی کسب نکرده و در تحقق شعارهای اقتصادی نیز ناکام مانده به نظر می‌رسد باید یک کارگروه زیر نظر رهبری به منظور بررسی و ارزیابی نام‌گذاری شعارهای پیشین و امسال تشکیل شود و در این کارگروه عملکرد دستگاه‌های دولتی و مسوولان مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد، البته ناگفته نماند شعار سال‌ها تنها به دولت اختصاص ندارد و تمام ارکان نظام باید برای رسیدن به این وعده تلاش کنند، چراکه در صورت عدم نظارت مسوولان کشور همچون گذشته زمان‌شان را صرف تکثیر بیلبورد و حک عنوان روی نامه می‌کنند که صرفا نانی برای سخنرانی و همایش‌ها می‌شود، آن هم همایش‌هایی که صرفا هزینه‌تراشی‌های اضافی برای کشور دارد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....