تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 - 15:02
کد خبر : 141324
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جنازه بخش کشاورزی در تابوت سیاست( قسمت سوّم) بسته هستند

جنازه بخش کشاورزی در تابوت سیاست( قسمت سوّم)

جنازه بخش کشاورزی در تابوت سیاست( قسمت سوّم)

پس چه خاکی بر سرمان بریزیم؟! دولت های جدید که دنبال یاران خودشون می گردند و آن گونه که ما شنیده ایم؛ اولویتشون اینه که در هیچ دولتی در فاصله ۵ کیلومتری هیچ میز ریاستی مشاهده نشده باشند!!![ که البته آخر و عاقبت چنین مدیر بی تجربه ای هم از قبل مشخص است که چه


پس چه خاکی بر سرمان بریزیم؟!

دولت های جدید که دنبال یاران خودشون می گردند و آن گونه که ما شنیده ایم؛ اولویتشون اینه که در هیچ دولتی در فاصله ۵ کیلومتری هیچ میز ریاستی مشاهده نشده باشند!!![ که البته آخر و عاقبت چنین مدیر بی تجربه ای هم از قبل مشخص است که چه بلایی سر آن وزارت و سازمان بیاورد!!!]؛ مدیران قدیمی و کاربلد که با این اوضاع و احوال و ناپایداری و زلزله مدیریتی به هزار و یک دلیل [که حق هم دارند] از پذیرش مسوولیت فراری اند، فارغ التحصیلان هم که جذب نمی شوند، محققان هم که می گویند ما بودجه تحقیقاتی نداریم و بودجه عمدتاً صرف حقوق می شود!!! سرمایه داران که وارد بخش پرریسک و خطر کشاورزی نمی شوند، دولت ها هم که هر یک سال یک بار این صندلی طبقه ۱۶ را به یک نفر جدید به مدت یک سال اجاره می دهند!!! و وزیر که وزیر نیست و مستأجر است و یکی می گفت این لفظ سرپرست دیگه چیست؟! می گفتند اینو حالا گذاشتن تا ببینن بعدش چی میشه اگه تو این مدت بتونه بعضی ها رو راضی کنه و سر و صدایی بلند نشه خودش میشه مدیر!!! اگه هم نتونست نفر بعدی کت و شلوارش رو مدت ها پیش خریده!!! حالا توی این بلبشو این وزیر گرفتار در این باتلاق چه خاکی بر سر خودش و گندم و پیاز و مرغ و گوشت و روغن و نیروهای سفارشی و تحمیلی و وضعیت موجود بریزد؟!! البته اعتراف کنم آقای دکتر ساداتی نژاد در سال دوم خدمتش به اوضاع تسلط نسبی یافته بود و اگر وزارتش استمرار می یافت، به گمان خودم می خواست و می توانست بخش های زیادی از این سرطان ها و زگیل های بدنه وزارت را بردارد که مهلتش را نیافت!!
من شخصاً وزیر فعلی را دقیقاً سر گردنه می بینم و دارد همه زورش را می زند که این ماشین پوسیده را به زور از گردنه عبور بدهد الان در ۷ قسمت وزارتخاته سرپرست داریم در یکی از استان ها هم که بزرگترین استان کشور است؛ یک رئیس سازمان از بیرون به بدنه تزریق کردند و به هر دلیل دو کاندیدای وزارتخانه از همان استان و از مدیران فعلی شاغل در همان سازمان استانی، توسط مسوولان محلی پذیرش نشدند که غم بزرگی برای بخش است و هر چند ما برای مدیر جدیدی که پذیرش مسوولیت کرده اند؛ حتماً آرزوی توفیق داریم، بدنه وزارتخانه را هم که نگاه می کنم توپ چهل تیکه است و هیچ چیزش و هیچ کدامش به آن یکی نمی خواند و مانند پیراهن های پیرزن های وصله دار قدیمی است که هر تکه اش یک رنگ است!! اگر قرار باشد آقای وزیر با همین دست فرمان پیش برود؛ پیش بینی من این است که به دلایل متعدد کارنامه ای بهتر از قبلی ها نخواهد داشت و ما مسلم می دانیم که در طول این زلزله ۵ ساله اخیر مدیریتی در وزارت خودتحریم جهاد کشاورزی بیش از ۷۰ درصد از سرمایه انسانی خود را از دست داده است و ترمیم این خسارت برای آقامحمدعلی نیکبخت عزیز اگر غیرممکن نباشد، قطعاً سخت است و هیچ مدیر باتجربه ای در این شرایط توفانی ریسک را به جان نمی خرد و پا پیش نمی گذارد و این بیچاره الان روی هر مدیر باتجربه ای هم که دست بگذارد؛ داد و هوار یک عده منفعت طلب درمی آید که این یکی در آن دولت مدیر بوده و در آن یکی دولت قبلی هم رییس بوده و خودتان هم می دانید که الان دولت و کشور در چه وضعیتی هستند و بدون تعارف نظام هر چه در چنته دارد باید به میدان بیاورد و وزیر نگون بخت هم چند راه بیشتر برایش باقی نمی ماند:

۱- بماند و روزمرگی کند و با همین دست فرمان پیش برود و هیچ کس را هم از خودش نرنجاند؛ چون مجلس هم در پایان راه است و نمایندگان در حوزه های انتخابیه مشغول دید و بازدید و مشغول قربانت گردم گفتن های انتخاباتی هستند و هوش و حواسشان به صندوق رأی و رقباست!!!

۲- بماند و دولت را با پیچیدگی های تولید در بخش کشاورزی آشنا کند و مطابق تجربه و نیاز و ضرورت های وزارتخانه در این جنگ اقتصادی از تمام ظرفیت وزارتخانه استفاده کند و مدیران کاربلد و قدیمی را با تمام شگردها ولو عاطفی راضی به همکاری کند و امیدوار به کمک جمعی همه مردم و همکاران در سطح کشور باشد!!!!

۳- محترمانه و شرافتمندانه از آقای رئیس جمهور و همکاران و کشاورزان عذرخواهی کند و برود دنبال زندگی اش و پشت سرش دعای خیر مردم را بر جای بگذارد و بگوید این خودتان و این هم وزارتتان مبارک بعدی باشد!!!

راه چهارمی هم به ذهنم نمی رسد ولی پیشنهادات سازنده ای برای خروج کشاورزی ایران از بحران به ذهنم رسیده که به اختصار تقدیم می کنم:

۵۰ پیشنهاد و راهکار:

۱-استقلال تصمیم گیری در بخش کشاورزی توسط متخصصان امر

۲-اعتقاد به نظام های بهره برداری بزرگ مالکانه و تجمیعی و احیای معاونت نظام های بهره برداری در وزارتخانه

۳-اعتقاد به واسپاری امور دولتی به بخش خصوصی

۴-حذف امضاءهای طلایی

۵-ارتباط با جهان علم و تکنولوژی

۶-تغییر ساختار تجاری و بازرگانی کشور و انطباق آن با شرایط بین المللی

۷- تهیه بانک جامع از متخصصان، استادان پژوهشگران، مدیران اجرایی، کارآفرینان، پیمانکاران منتخب، مقنی های مجرب و کشاورزان پیشرو

۸- برنامه جامع برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش کشاورزی

۹- حذف سیستم برده داری در نظام مدیریتی و عدم انتساب و برچسب زنی مدیران متخصص به چهره های سیاسی و جناح ها و احزاب و ایجاد محدودیت برای آنان در پذیرش سمت های مدیریتی

۱۰- جلوگیری از قطع زمانی خدمت برای مدیران با تغییر دولت ها و مجالس

۱۱- استقرار نظام پایش و سنجش دقیق و علمی

۱۲- استقرار نظام جامع آمار و اقتصاد سنجی و تحلیل اقتصادی و مدیریتی و زیست محیطی

۱۳- تغییر و اصلاح و روزآوری قوانین قدیمی مانند قانون حفظ نباتات، امور اراضی، منابع طبیعی و….

۱۴- بازتعریف نظام پژوهش با تاکید بر تحقیقات کاربردی و رعایت حقوق مادی و معنوی پژوهشگران و مخترعان و اصلاح آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی موسسات پژوهشی با محوریت عملگرایی و رفع مشکلات بخش کشاورزی در مزرعه

۱۵- ترویج دولت و تجارت الکترونیک با تاکید بر تامین سخت افزار و نرم افزار

۱۶- حذف و یا اصلاح قوانین مزاحم توسعه

۱۷- تقویت و تحکیم روابط وزارت با دولت و دو قوه دیگر در امور مرتیط در چارچوب حفظ استقلال و منافع وزارت و کشاورزان

۱۸- تغییر اساسی در نظام برنامه نویسی موجود با محوریت انتقال تکنولوژی های روز به درون مزرعه

۱۹- بهره گیری از توان رسانه و فضای مجازی

۲۰- پاسخگویی و شفاف سازی و اطلاع رسانی

۲۱– پرهیز از ورود وزارت به مناقشات و بازی ها ودرگیری سیاسی احزاب و اشخاص

۲۲- کاستن از ضریب نفوذ افراد قدرتمند در ساختار سیاسی کشور برای دخالت در امور داخلی وزارت با تعریف ضوابط و مبانی احراز صلاحیت افراد برای تصاحب مشاغل تخصصی

۲۳- حذف دلالان و کارچاق کن های غیرمرتبط اداری برای نفوذ در ساختار تعیین مدیران با نگاهی به سرمایه های انسانی درون سیستم

۲۴- حفظ و نگهداری مدیران باسابقه و حفظ کرامت آنان و استفاده صحیح از ظرفیت های آنان

۲۵- حذف پدیده شوم حذف فله ای مدیران و اجتناب از ورود اتوبوسی و توده ای مدیران سیاسی غیرمجرب با رشنه های غیرتخصصی

۲۶- برنامه ریزی اصولی بر مبنای آمار صحیح و روزآمد شده و پرهیز از نگاه بالا به پایین در برنامه ریزی و مشارکت صف در تدوین برنامه های وزارتخاته

۲۷-مطالعه تاریخ کشاورزی جهان و ایران و بررسی ضعف و قوت نظام های اقتصادی اجتماعی سیاسی کشاورزی و عبرت آموزی از آن

۲۸- افزایش بهره وری نهاده های تولید با تاکید بر آب، بذر نهال و ژرم پلاسم گیاهی و ژنوم های و نژادهای دامی و طیور و آبزیان و تقویت کشاورزی ارگانیک و اکولوژیکی

۲۹- افزایش راندمان تولید با بهبود خواص فیزیکوشیمیایی و بیولوژی و باروری و حاصلخیزی خاک

۳۰- بهینه سازی مصرف آفت کش ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای جایگزینی مواد طبیعی به جای سموم شیمیایی

۳۱- تغییر اساسی در ساختار و کارکرد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشور

۳۲- تغییر اساسی در ساختار نظام ارزیابی و حذف و ادغام بخش های موازی و به جای آن گسترش بخش های علمی و فنی- اجرایی در بخش های تولیدی

۳۳- رعایت اصل کرامت و ترویج ساختار اخلاق در بدنه مدیریت

۳۴- برگرداندن روحیه جسارت و شجاعت در مدیران با همراهی و حمایت دستگاه های ناظر

۳۵- اعطا و تفویض اختیارات کامل عزل و نصب مدیران ستادی و استانی به وزیر جهاد کشاورزی برای انتخاب معاونان و روسای سازمان های ملی و استانی و حذف مصاحبه های نهاد ریاست جمهوری و استانداری برای کاندیداهای معاون وزیر و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به جهت پاسخگویی وزیر و ایجاد امکان تربیت مدیران آینده در وزارتخانه فقط بر اساس شایستگی های علمی و فنی اجرایی و ویژگی های متعالی انسانی نظیر اخلاق و تعهد و دستپاکی و دلسوزی برای کشور

۳۶- تربیت کارآفرینان

۳۷- اختصاص شبکه کشاورز در صدا و سیما

۳۸- اقتصادی کردن تولید و تقویت زیرساخت ها و مبانی برای پایداری تقویت عملکرد محصولات کشاورزی

۳۹- تقویت نظام حمل و نقل

۴۰- کاهش وابستگی کشور به خارج با رعایت الزامات زیست محیطی و عدم تحمیل فشار بر منابع آب و خاک و بازتعریف یک کشاورزی نوین متناسب با پیشرفت های جهانی و آمایش سرزمین

۴۱- استفاده از تجارب موفق قبل از انقلاب در بخش کشاورزی

۴۲- تغییر اساسی در نظام مکانیزاسیون کشور با تأکید بر کشاورزی هوشمند
۴۳- پایان ماموریت و بازگشت مدیران غیرتخصصی و بی تجربه به مبدأ

۴۴- ارتباط بیشتر با مبادی تجاری سازی مانند گمرک بنادر کشتیرانی و نظام بانکی ارزی و ریالی

۴۵- تقویت شرایط نقد درون و برون سیستمی

۴۶- برنامه جامع برای سال ال-نینو در تمام بخش های زیربنایی و زیرمجموعه های تولیدی کشاورزی

۴۷- پیوند جزیره های درون وزارت و پیوستن بخش های مرتبط برای هماهنگی و هم افزایی

۴۸- رعایت سلسله مراتب اداری و پرهیز از انتخاب مدیران بی تجربه و غیرمرتبط در تمام بخش ها و در تمام سطوح

۴۹- اصلاح و بهبود نظام تغذیه دام، طیور، آبزیان و انسان با مساعدت و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۵۰- اصلاح ساختار کشاورزی ایران و ترسیم آن بر مبنای تلفیقی توان اکولوژیک- نیازهای جامعه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....