مردم از اقشار مختلف اجتماعی و سیاسی جامعه در این تظاهرات شرکت کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی، این حملات رژیم صهیونیستی را محکوم و با ملت فلسطین ابراز همبستگی کردند. آنها خواهان توقف خشونت و احترام به حقوق بشر در فلسطین شدند. با وجود چالش‌ها و وضعیت دشوار در عراق، ملت این کشور همبستگی واقعی خود را با فلسطینی‌ها ابراز و بر اهمیت حمایت از مساله فلسطین و تلاش برای برقراری صلح و عدالت در منطقه تاکید کردند. همچنین الجزیره در گزارش لحظه به لحظه خود از تحولات غزه نوشت: در کانبرای استرالیا نیز حامیان فلسطین در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. آنها با حمل پلاکاردهایی از مردم غزه حمایت کردند. روی یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: «اگر شما از اسرائیل حمایت می‌کنید، (در واقع) شما از یک نسل‌کشی حمایت می‌کنید.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که ده‌ها هزار نفر از نمازگزاران در خاورمیانه در حمایت از مردم فلسطین و غزه به خیابان آمدند و علیه اسرائیل شعار دادند.در اسلام‌آباد، صنعای یمن، و امان، پایتخت اردن، ده‌ها هزار نفر برای محکومیت حملات اسرائیل به غزه به خیابان‌ها آمدند. بنابر شواهد خبرنگار آسوشیتدپرس، در بیت‌المقدس، پلیس اسرائیل اجازه حضور جوانان در مسجدالاقصی برای برپایی نماز جمعه را نداد و تنها به زنان و مردان سالخورده اجازه ورود داد تا این‌گونه مانع شکل‌گیری تظاهرات شود. اما در اردن تظاهرات پنج‌شنبه‌شب شکل گرفت.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، مردمی که قصد داشتند وارد سرزمین‌های اشغالی در حمایت از مردم فلسطین شوند، با پلیس اردن درگیر شدند. دولت اردن نیز هرگونه تظاهرات را در مناطق مرزی ممنوع اعلام کرده است. تقاضا در اردن برای تظاهرات در همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار غزه افزایش یافته است. در داکای بنگلادش نیز مردم بعد از نماز جمله به خیابان آمدند و علیه اسرائیل و اقدامات سبعانه این رژیم شعار دادند. در شهرهای رم، استانبول، بلگراد و مونیخ نیز تظاهراتی علیه اسرائیلی‌ها که غزه را بی‌وقفه بمباران می‌کند، شکل گرفت. همچنین در تونس و پاریس نیز تظاهرات مشابه شکل گرفت.

جنایت در هشتمین روز

امروز شنبه ۲۲مهرماه هشتمین روز حملات اسرائیل علیه ساکنان غزه است. ترس و سردرگمی در میان مردم غزه به وضوح دیده می‌شود. آنها نه تنها یک هفته است زیر بمباران شدید اسرائیل صبح را به شب می‌رسانند، نه تنها تمام غزه از زمین و آسمان و دریا محاصره شده است، نه تنها برق و آب و سوخت و غذا از مردم این منطقه دریغ شده است و به گفته نهادهای داخلی و بین المللی «بیمارستان‌ها می‌روند که به سردخانه تبدیل شوند»، بلکه اسرائیل دیروز جمعه به ۱.۱میلیون نفر از ساکنان شمال غزه هشدار داد که ظرف ۲۴ساعت به جنوب غزه بروند. سازمان ملل این اقدام را «غیرممکن» نامید و نسبت به «پیامدهای وحشتناک انسانی» آن هشدار داد.

وزیر بهداشت فلسطین با اشاره به اینکه بخش بهداشت و درمان غزه در آستانه فروپاشی است، ارسال فوری دارو و تجهیزات پزشکی به این منطقه را خواستار شد. «می الکیله» وزیر بهداشت فلسطین روز پنج‌شنبه گفت: «در حال حاضر تعداد زخمی‌ها فراتر از توان مراکز درمانی موجود در نوار غزه است؛ به همین دلیل بار دیگر و فورا از نهادهای بین‌المللی بهداشت و تمامی نهادهای سازمان ملل و نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کشورهای جهان می‌خواهم برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی لازم به‌ویژه برای اتاق‌های عمل، بخش اورژانس و مراقبت‌های ویژه، فورا وارد عمل شوند و اقدامی انجام دهند.» وزیر بهداشت فلسطین از نهادهای بین‌المللی بهداشتی خواست، در راستای تلاش برای نجات جان زخمی‌ها به‌ویژه زنان، کودکان و سالمندان، بیمارستان‌های صحرایی را در نوار غزه ایجاد کنند.

به گزارش الجزیره، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین هم گفت، آنچه در حال رخ دادن است این است که بخش بزرگی از ساکنان فلسطینی در غزه نه به شکل متفاوت از رویدادهای قبل بلکه با خشونت بیشتر نابود می‌شوند. وی درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای قطع آب، برق، غذا و دیگر امکانات اولیه غزه گفت، گرسنگی دادن به جمعیت تحت محاصره غزه و محروم کردن آنها از مایحتاج اولیه، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. آلبانیز وضعیت نوار غزه را فاجعه‌بار توصیف کرد، خواستار آتش‌بس شد و از رژیم صهیونیستی خواست بمباران غیرنظامیان را متوقف کند و بر لزوم بازگشایی فوری کریدورهای بشردوستانه برای مجروحان و کسانی که در وضعیت وخیم غزه هستند، تاکید کرد.

همزمان سازمان ملل اعلام کرد که وضعیت غزه با توجه به حملات گسترده رژیم صهیونیستی بی‌سابقه است. برنامه جهانی غذا هم اعلام کرد که ذخایر غذا، دارو و برق در نوار غزه رو به اتمام است. سازمان ملل متحد اعلام کرد که بیش از ۴۲۳هزار فلسطینی در نتیجه بمباران خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی که حدود یک هفته است ادامه دارد، از خانه‌های خود در نوار غزه آواره شده‌اند. روز پنج‌شنبه این سازمان درخواست فوری را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به ارزش ۲۹۴میلیون دلار برای کمک به ساکنان نوار غزه و کرانه باختری اشغالی آغاز کرد.

«علی حرب»، «فدریکا مارسی» و «مرسیها گادزو» در گزارش ۱۳اکتبر برای الجزیره که پیوسته به‌روزرسانی می‌شد، نوشتند این هشدار اسرائیل برای تخلیه شمال غزه که امروز شنبه به پایان می‌رسد، نشانه‌ای است قریب‌الوقوع از احتمال حمله زمینی اسرائیل به شمال غزه. حماس این هشدار اسرائیل را «تبلیغات دروغین» خواند. «باسم نعیم»، رئیس دفتر سیاسی و روابط بین‌الملل حماس، به الجزیره گفت که فلسطینیان در غزه خانه‌های خود را ترک نخواهند کرد. وی افزود: «ما دو گزینه داریم: این اشغالگری را شکست دهیم یا در خانه‌های خود بمیریم.» او افزود: «ما خانه‌های خود را با این هشدار اسرائیل خالی نمی‌کنیم.

ما بار دیگر آماده تکرار نکبت نیستیم.» اشاره او به جابه‌جایی‌های گسترده فلسطینیان در زمانی است که اسرائیل در سال۱۹۴۸ تاسیس شد. این مقام حماس افزود: حمله شنبه گذشته نتیجه «خفه کردن غزه» است که ۱۷سال است ادامه دارد. نعیم افزود: «غزه دارد در سکوت می‌میرد. ما تلاش می‌کنیم از این زندان دارای فضای باز خارج شویم. می‌خواهیم صدایمان به جامعه بین‌المللی برسد… ما از وجود خود دفاع می‌کنیم.» بر اساس آخرین اخبار بیش از ۱۵۴۰فلسطینی شهید و بیش از ۶۶۰۰فلسطینی دیگر مجروح شدند.

به نوشته گزارشگران الجزیره، هشدار اسرائیل به ساکنان شمال غزه برای تخلیه این منطقه در حالی است که صهیونیست‌ها در حملات خود از بمب‌های ممنوعه «فسفر سفید» علیه ساکنان غزه و در جنوب لبنان استفاده کرده است. این امر غیرنظامیان را در معرض آسیب‌های جدی و بلندمدت قرار خواهد داد. «دیده‌بان حقوق بشر» (HRW) با راستی‌آزمایی ویدئوها در ۱۰ و ۱۱ اکتبر در غزه و لبنان، صحت این اخبار را تایید کرد. «احمد بنچمسی» از مسوولان ارشد این نهاد حقوق بشری به الجزیره گفت: «فسفر سفید می‌تواند به‌شدت مردم، خانه‌ها، زمین‌ها و ساختمان‌های غیرنظامی را بسوزاند و حتی هر چه را که در پیرامونش باشد هم بسوزاند.» فسفر سفید بر اساس پروتکل سوم «کنوانسیون منع استفاده از برخی سلاح‌های متعارف» در زمره تسلیحات ممنوعه است.

«صفوت الکهلوت»، گزارشگر آزاد در غزه به الجزیره می‌گوید در جنوب هم وضعیت تفاوت چندانی با دیگر جاهای غزه ندارد. مدارس تحت نظارت سازمان ملل کاملا پر شده است؛ زیرا هزاران آواره در جست‌وجوی سرپناه وارد این مدارس شده‌اند. در هر کلاس ۶۰نفر حضور دارند. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود افزود که اسرائیل تا کنون ۷۵۰«هدف نظامی» را مورد حمله قرار داده و ۱۲ساختمان بلندمرتبه را هم ویران کرده است. «یومنا السید» گزارشگر دیگر الجزیره که در خان‌یونس است، روایتی از این منطقه ارائه می‌دهد. او می‌گوید پس از عبور از چندین جاده به خان‌یونس رسیدیم. مردم همه از یکدیگر درباره وضعیت راه‌ها و جاده‌ها می‌پرسیدند. آنها با یکدیگر می‌گفتند که از کدام راه برویم، کدام خیابان بمباران شده و کدام نشده است.

آنها می‌پرسیدند: «چطور برویم؟ باید برویم؟ آیا شایعه است یا واقعیت دارد؟» این گزارشگر می‌نویسد مردم در اضطراب هستند. کسی از یک دقیقه دیگر خود اطلاع ندارد. بسیاری به دنبال کسب اطلاعات هستند. بسیاری هم آچمز شده‌اند و نمی‌دانند کجا بروند یا چگونه بروند. اما یک چیز روشن است: غزه در حال نابودی است و مردمانش در سکوت جان می‌دهند. «محجوب زویری» تحلیلگر دانشگاه قطر هم می‌گوید که اسرائیل با تضعیف حماس از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی به دنبال ایجاد یک «وضعیت جدید سیاسی» در غزه است. اسرائیل پیش از تهاجم زمینی مورد انتظار، دستور تخلیه بخش شمالی این منطقه را صادر کرده است.

سفر مقام‌های آمریکایی به تل‌آویو

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به تل‌آویو سفر کرد، پس از دیدار و گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در نشست خبری مشترک با او شرکت کرد. بلینکن در این نشست خبری بار دیگر از تل‌آویو حمایت کرد و با اشاره ضمنی به خالی‌شدن انبارهای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی گفت: «به اسرائیل تجهیزات می‌دهیم تا بتوانیم سامانه گنبدآهنین را بار دیگر فعال کنیم. در راستای حمایت از اسرائیل در مقابله با حماس حضور نظامی خود را تقویت می‌کنیم.» این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد که واشنگتن از تشکیل «کابینه وحدت» در رژیم صهیونیستی بین نتانیاهو و مخالفانش استقبال می‌کند. بلینکن همچنین «حق دفاع اسرائیلی‌ها از خود» را تکرار کرد و گفت: با کنگره همکاری خواهیم کرد تا نیازهای اسرائیل را فراهم کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود و با اشاره به کشته‌شدن ۲۵آمریکایی در عملیات طوفان‌ الاقصی گفت: «ما به‌طور قوی با اسرائیل همکاری خواهیم کرد تا آزادی اسرای موجود نزد حماس را تضمین کنیم.» بلینکن همچنین گفت: «پیام من به اسرائیلی‌ها این است که ما همواره در کنار شما هستیم و کنگره آمریکا حمایت گسترده‌ای از امنیت اسرائیل می‌کند. ناو هواپیمابر ارسال کردیم و نیروهای خود در منطقه را تقویت خواهیم کرد و همچنین برای مقابله با گسترش درگیری‌ها، دیپلماسی قوی انجام خواهیم داد.» لیود آستین، وزیر دفاع آمریکا هم دومین مقامی است که پس از بلینکن به سرزمین‌های اشغالی رفت. بلینکن قرار است به قطر، عربستان، امارات، اردن و مصر هم سفر کند تا هم برای آزادی گروگان‌های آمریکایی از دست حماس لابی کند و هم زمینه خروج ۵۰۰ –۶۰۰ نفر از شهروندان آمریکایی را فراهم کند.

«جیمز بِی»، گزارشگر الجزیره، نوشت، این سفر دیپلماتیک قرار است از تشدید جنگ جلوگیری کند؛ اما قرار نیست باعث توقف درگیری‌ها شود. به گفته «بی»، بلینکن نگفت که اسرائیل باید تجاوز خود را متوقف کند. اگرچه تلاش‌های زیادی از سوی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای آزادی صهیونیست‌های اسیر در دستان حماس در جریان است، اما یگان‌های عزالدین قسام اعلام کردند که در ۲۴ساعت گذشته به‌دلیل حملات هوایی اسرائیل به غزه، ۱۳اسیر از جمله تعدادی خارجی کشته شده‌اند. «ادوارد وونگ» هم در گزارش ۱۳اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، بلینکن در محله‌ای در امان، نزدیک سفارت آمریکا، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کرد.

این دیدار در زمانی انجام شد که بلینکن از دیدار با ملک عبدالله دوم و سفر به اسرائیل آمده بود. به دنبال دیدار مقام‌های آمریکایی از اسرائیل و قول کمک‌های نظامی بیشتر، دولت‌های بریتانیا و یونان هم وعده کمک‌های نظامی دادند. بر همین اساس، دو ناو جنگی بریتانیایی همراه با تعدادی کماندوهای نیروی دریایی سلطنتی و یک پهپاد عازم سواحل اسرائیل شدند. دولت یونان هم یک ناو جنگی را به سواحل اسرائیل اعزام کرد.

نفرت‌پراکنی عبری

به نوشته گزارشگران الجزیره، «مرکز عربی برای توسعه رسانه‌های اجتماعی» هم اعلام کرد که از شنبه گذشته و آغاز درگیری‌ها بیش از ۱۶هزار مورد سخنرانی‌های نفرت‌انگیز به زبان عبری در «ایکس» (توییتر سابق) کشف کرده است. این مرکز در بیانیه‌ای گفت که «افزایش چشمگیری در این نوع از محتواها از ۷اکتبر دیده می‌شود. تعداد محتواها اعم از نوشتاری یا تصاویر نفرت‌پراکن همچنان در حال افزایش است.» به گفته کارشناسان این مرکز، انواع محتواهای نفرت‌پراکن از این قرار است: ۵۰درصد سخنرانی‌های نفرت‌پراکن، ۳۰درصد «فیک‌نیوز» و مابقی ترویج خشونت و اتهام‌افکنی. تقریبا نیمی از پست‌ها انگیزه‌های سیاسی دارد؛ درحالی‌که ۳۲درصد از آنها مبنای نژادی دارد. مابقی شامل تبعیض جنسیتی و مذهبی است.

حمله؛ کی و چگونه؟

«استیون ارلانگر» و «رونن برگمن» در گزارش ۱۲اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند، اسرائیل که در حال حاضر به‌شدت غزه را بمباران می‌کند، خود را برای یک عملیات نظامی بزرگِ زمینی در آنجا آماده می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر چهارشنبه‌شب تهدید کرد که: «همه اعضای حماس در سیبل مرگ هستند.» در «کابینه وحدت جدید» هیچ اختلاف نظری بر سر حمله وجود ندارد. همین کابینه باید برنامه‌ریزی نظامی برای حمله را تایید کند. در حال حاضر، اسرائیل نزدیک مرز با غزه نه تنها سربازان که تانک‌های خود را مستقر کرده و ۳۶۰هزار نفر از نیروهای ذخیره خود را فراخوانده است. «یاکوف آمیدرور» یک ژنرال بازنشسته که در کابینه قبلی نتانیاهو مشاور امنیت ملی وی بود، می‌گوید: «بحث‌های تاکتیکی زیادی درباره چگونگی شروع هر عملیاتی وجود دارد. اینکه آیا به‌طور گسترده انجام شود یا خیر، اینکه چگونه می‌توان نیروهای رزمی را در زمین، دریا یا هوا هماهنگ کرد و غیره.»

هرگونه تهاجم به غزه- سرزمینی کوچک و پرجمعیت با ۲.۳میلیون نفر جمعیت- دلهره‌آور خواهد بود. حماس، زمین را به خوبی می‌شناسد، در شبکه پیچیده‌ای از تونل‌ها عمل می‌کند و سلاح‌های مخفی در برخی مراکز زیرزمین دارد. اسرائیل طی سال‌ها علاقه کمی برای تهاجم زمینی به غزه نشان داده است. تقریبا یک دهه پیش بود که نیروهای زمینی اسرائیل دچار تلفات عمده شدند و خبر آن به رسانه‌ها درز کرد. آمیدرور می‌گوید که این موضوع نیز وجود دارد که چگونه می‌توان غیرنظامیان را تشویق کرد تا از شهرهای پرجمعیت به مناطق امن‌تر مهاجرت کنند. او می‌گوید مساله اساسی این است که اسرائیل چقدر می‌خواهد یا می‌تواند در غزه بماند. آنچه در محافل صهیونیستی اکنون مطرح است این است که «این حمله چقدر طول می‌کشد؟ » او به تأسی از دیگر نظامیان صهیونیست می‌گوید: «اگر مجبور شویم کل نوار غزه را بگیریم، این کار را به آرامی اما با اطمینان انجام خواهیم داد؛ حتی اگر ۶ماه طول بکشد.» اما مساله دیگر این است که هزینه‌های مالی این اشغال چگونه و از کجا تامین خواهد شد؟

«ایتامار یار» که در سال۲۰۰۵ به‌عنوان معاون شورای امنیت ملی به برنامه ریزی برای خروج سربازان و شهروندان اسرائیل از غزه کمک کرد، گفت: «تمایل چندانی برای اشغال مجدد نوار غزه وجود ندارد.» او که هنوز یک سرهنگ در نیروهای ذخیره است، گفت: «فعالیت زمینی یک هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است» برای دستیابی به هدف سیاسی اطمینان از اینکه حماس هرگز دیگر نمی‌تواند دوباره به اسرائیل حمله کند. با این حال، او حمله زمینی اسرائیل را چنین توصیف می‌کند: «تصرف برخی از مناطق، ایجاد حائل بین مناطق مختلف، انجام حملات بر اساس اطلاعات جاسوسی و بازجویی از نیروهای دستگیرشده حماس، تلاش برای یافتن و نجات گروگان‌ها و زمین‌گیر کردن نفرات حماس.» به نوشته «ارلانگر- برگمن» گزارشگران نیویورک‌تایمز، در میان فرماندهان وزارت جنگ اسرائیل این پرسش مطرح است که آیا ارتش صهیونیست قادر است به‌طور موثر یک جنگ شدید علیه یک جنبش چریکی با تجهیزات مناسب و آموزش‌دیده در منطقه‌ای انجام دهد که متعلق به او نیست و احتمالا شناختی هم از مختصات آن ندارد؛ اما آنچه روح و روان صهیونیست‌ها را زخمی کرده، حملات ناگهانی حماس به آنهاست. ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت: «مسوول امنیت اسرائیلی‌ها بر عهده ماست و ما روز شنبه نتوانستیم به آن عمل کنیم.»

اکنون یک اجماع در میان نهادهای جنگی رژیم صهیونیست وجود دارد: اینکه اسرائیل باید برخی ارزش‌های سنتی را کنار بگذارد. این به چه معناست؟ گزارشگران نیویورک‌تایمز نوشتند معنای این سخن این است که اسرائیل برای جبران آن زخم کاری دیگر نمی‌تواند فقط به فکر محافظت از گروگان‌های اسرائیلی و بازگرداندن آنها باشد، دیگر نمی‌تواند فقط به فکر سربازان باشد. اسرائیل برای گوشمالی دادن به حماس حاضر است جان گروگان‌ها و سربازان خود را نادیده بگیرد و فحش و پیگرد بین‌المللی را به جان بخرد. این‌بار، مقام‌های کابینه نتانیاهو پیشنهاد می‌کنند، اسرائیل باید حماس را حتی به قیمت جان گروگان‌ها و سربازانش شکست دهد. در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ هم برنامه‌هایی برای پیشروی زمینی وجود داشت؛ اما در نهایت منتفی شد.