تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 21:03
کد خبر : 87824

جایزه ۱۰ میلیون تومانی به مسافران اروپا

جایزه ۱۰ میلیون تومانی به مسافران اروپا

اختلاف قیمت دلار صرافی ملی با نرخ دلار در بازار آزاد به رکورد ۵ هزار تومان (معادل ۱۶.۵ درصد تخفیف) رسیده است. هر مسافر به کشورهای با ویزا از رانت ارز مسافرتی ۱۰ میلیون تومان (معادل هزینه یک سفر به ترکیه) سود خواهد کرد.  اگر قصد سفر به کشوری دیگر را داشته باشید، سالی یکبار

اختلاف قیمت دلار صرافی ملی با نرخ دلار در بازار آزاد به رکورد ۵ هزار تومان (معادل ۱۶.۵ درصد تخفیف) رسیده است. هر مسافر به کشورهای با ویزا از رانت ارز مسافرتی ۱۰ میلیون تومان (معادل هزینه یک سفر به ترکیه) سود خواهد کرد.

 اگر قصد سفر به کشوری دیگر را داشته باشید، سالی یکبار می‌‌توانید بخشی از ارز موردنیاز خود را از صرافی‌های رسمی با قیمتی ارزان‌تر از بازار آزاد بخرید. قیمت این ارز ارزان‌تر (معروف به ارز سهمیه‌ای یا مسافرتی) را بانک مرکزی تعیین می‌کند اما معمولا در مقاطعی که دلار با جهش قیمتی مواجه می‌شود، عدم افزایش متناسب نرخ صرافی ملی موجب بیشتر شدن رانت ارز سهمیه‌ای می‌شد. در حال حاضر صعود دلار به بالای مرز ۳۰ هزار تومان طی روزهای گذشته و عدم رشد نرخ صرافی ملی از ابتدای سال موجب رسیدن این رانت به سطح بی‌سابقه‌ای شده است.

اختلاف قیمت دلار آزاد و صرافی ملی به ۵ هزار تومان رسید
اختلاف قیمت دلار آزاد و صرافی ملی به ۵ هزار تومان رسید

تغییرات میزان و نحوه تخصیص ارز مسافرتی

سودهای چند میلیون تومانی که این ارز طی سالیان گذشته به ویژه در مقاطع جهش قیمت دلار فراهم می‌آورد، موجب صف‌های طویل مردم پشت در صرافی‌ها می‌شد. حتی بازار کارت ملی اجاره‌ای راه افتاده بود و گروهی هم با اتوبوس مردم را از شهرستان‌ها به تهران می‌آوردند تا با استفاده از کارت ملی آن‌ها رانت ارز مسافرتی را دریافت کنند. در آن دوره، هر کد ملی سالیانه امکان دریافت ۲۰۰۰ یورو ارز را داشت؛ بدون نیاز به هیچ پیش‌نیاز یا ارائه مدرکی.

اما بانک مرکزی در آذر ۱۴۰۰ روند تخصیص سهمیه ارز مسافرتی در صرافی‌ها را تغییر داد و آن را مشروط به ارائه بلیط و گذرنامه کرد. اگرچه دیگر صف‌های طویل افراد کارت ملی به دست از مقابل صرافی‌ها برچیده شد، اما هنوز عده‌ای با خرید بلیط هواپیما و سپس لغو آن از این رانت استفاده می‌کردند. حتی با احتساب هزینه لغو سفر، خرید ارز مسافرتی برای آن‌ها سود داشت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی، برای سفر به کشورهایی که ویزا لازم دارند ۲ هزار یورو، جهت سفر به کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو و برای سفرهای زمینی و ریلی و دریایی هم ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی تخصیص می‌یابد. دریافت این ارز همچنان مشروط به ارائه مدارک (پاسپورت، ویزا برای کشورهای شامل دریافت ویزا، عوارض خروج، اصل بلیت مهر شده توسط آژانس، کارت ملی جدید هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کارت بانکی به نام شخص خریدار، نشانی کامل کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی) است.

تخفیف ارز مسافرتی رکورد زد

در مقطع کنونی، ثبات قیمت دلار صرافی ملی موجب افزایش شدید اختلاف آن با دلار در بازار آزاد تا حدود ۵ هزار تومان شده است. چراکه با وجود صعود دلار آزاد به بالای ۳۰ هزار تومان، نرخ فروش در صرافی ملی از ابتدای سال از کانال ۲۵ هزار تومان جدا نشده است.

به عبارتی افرادی که شرایط اخذ دریافت ارز مسافرتی را داشته باشند، دلار را با تخفیف ۱۶ درصدی خواهند خرید. خریداران ارز مسافرتی با سفر هوایی به کشورهای با ویزا (با سهمیه ۲۰۰۰ یورو) ۱۰ میلیون تومان و مسافران کشورهای بدون ویزا (با سهمیه ۳۰۰ یورو) حدود ۱.۵ میلیون تومان به جای دلار آزاد سود می‌کنند.

اگرچه به دلیل محدود شدن ارز کشورهای بدون ویزا از ۲۰۰۰ به ۳۰۰ یورو در قانون جدید، دیگر امکان سواستفاده برای افرادی که قصد سفر ندارند (با خرید بلیط و سپس لغو آن) وجود ندارد، اما همچنان رانت ارز سهمیه‌ای همچون یک کمک هزینه به مسافران داده می‌شود که برای مسافران کشورهای با ویزا نیز بیشتر است.

نکته جالب این است که این کمک‌هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای مسافران اروپا خود برای سفر به کشوری همچون ترکیه کافی است؛ گویی که مسافران اروپا یک اشانتیون برای سفر به استانبول نیز دریافت کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....