تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 11:47
کد خبر : 139393

تکرار ماجرای ذرت‌های آلوده

تکرار ماجرای ذرت‌های آلوده

اخیر در برخی رسانه‌ها درباره فساد نهاده‌های دامی در یکی از انبارهای استراتژیک نهاده‌های دامی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور در شهرستان اسدآباد منتشر شد. نایب‌رییس مجلس خواستار رسیدگی به این مساله از سوی کمیسیون کشاورزی و سخنگوی دولت خواستار پرهیز از مشوش کردن ذهن مردم شدند. البته پیش از این نیز شاهد

اخیر در برخی رسانه‌ها درباره فساد نهاده‌های دامی در یکی از انبارهای استراتژیک نهاده‌های دامی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام کشور در شهرستان اسدآباد منتشر شد. نایب‌رییس مجلس خواستار رسیدگی به این مساله از سوی کمیسیون کشاورزی و سخنگوی دولت خواستار پرهیز از مشوش کردن ذهن مردم شدند.

البته پیش از این نیز شاهد ورود ذرت‌های آلوده و فاسد در گمرکات کشور بودیم؛ یک نمونه آن به سال ۱۳۹۵ مربوط می‌شود که محموله سنگین نزدیک به ۵۰۰ هزار تنی ذرت وارد گمرک شده بود که نزدیک به ۱۲۵ هزار تن آن از سوی سازمان ملی استاندارد آلوده به سم خطرناک آفلاتوکسین تشخیص داده شد و امکان ورود به داخل نداشت. حالا اما در نمونه تازه، شاهد فساد ۶هزار تن ذرت در انبارها شهرستان اسدآباد هستیم.

  اظهارات عجیب وزیر کشاورزی:  هیچ ذرت آلوده‌ای موجود نیست!

ماجرای ذرت‌های آلوده در همدان چیست؟ ۱۱ شهریور خبری با موضوع «دستور رییس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد در سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان» منتشر شد. در این خبر عنوان شد، در سیلوی اسدآباد همدان، از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   با طولانی شدن زمان تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسوولیت آن برعهده نهاد‌های خارج از استان مانند: شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار بوده است، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشد. به همین دلیل از ۱۳ هزار تن نهاده دامی که در این سیلو نگهداری می‌شد، ۶ هزار تن دچار آلودگی شده که باید فرآوری بر روی آن انجام شود و حدود ۷ هزار تن آن نیز در معرض فساد قرار گرفته که پس از بازدید میدانی اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شد.

بعد از انتشار این خبر در رسانه‌ها و بروز برخی انتقادات نسبت به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی به استان همدان سفر کرد و در اظهاراتی عجیب گفت: هیچ ذرت آلوده‌ای در همدان موجود نیست. ذرت‌ها گواهی بهداشت داشتند و دارند و در چندین نوبت آزمایش و مشکلی خاصی نداشته‌اند.

   مستندات ذرت‌های آلوده منتشر شد

پس از اظهارات وزیر کشاورزی در مورد آلوده نبودن ذرت‌های همدان، روابط عمومی دادگستری استان همدان مستندات مربوط به وجود آلودگی نهاده‌های دامی ذخیره شده در اسدآباد را منتشر کرد.

روابط عمومی دادگستری استان همدان ضمن ناصحیح خواندن اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، گزارش اعلام شده در مورد وضعیت نامناسب ذرت‌های موجود در اسدآباد همدان را نتیجه، جمع‌بندی و اجماع نظر گزارش مراکز تخصصی و مراجع نظارتی متعدد و سپس بررسی اسناد و حضور نظارتی میدانی مسوولان دادگستری استان همدان در محل دپوی نهاده‌های استراتژیک دانست و اعلام کرد: پس از اعلام مراجع نظارتی و همچنین مراکز تخصصی، موضوع در دستور کار ویژه دادگستری جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال قرار گرفت. همچنین ادعای وزیر کشاورزی در مورد ذرت‌های آلوده‌ای که حتی پیشتر تصاویر آنها در رسانه‌ها منتشر شده بود، باعث شد تا مرکز رسانه قوه قضاییه در خبری از آدرس غلط به وزیر کشاورزی پرده بردارد و با انتشار خبری همراه با مستندات به وزیر کشاورزی یادآوری کند که دو نهاد زیرمجموعه خودش در نامه‌های متعددی بحث آلوده بودن ذرت‌ها را تایید کرده و حتی در موردی به دلیل عدم همکاری مسوول زرین سیلوی اسدآباد از دستگاه قضایی درخواست کمک کردند.

ارایه مستندات از طرف قوه قضاییه به اینجا ختم نشد تا جایی پیش رفت که پایان هفته گذشته فیلمی از بازدید رییس کل دادگستری استان همدان از سیلوی اسدآباد منتشر شد که در آن فیلم هم مسوولان دولتی استانی صراحتا کپک زدگی و آلودگی ذرت‌های کندوی شماره ۶ سیلو را تایید می‌کنند.هم‌زمان با انتشار مستنداتی از جمله موارد بالا، سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران صحبت‌های وزیر کشاورزی مبنی بر وجود نداشتن ذرت‌های آلوده در همدان را تکذیب کرد و گفت: طبیعی است که در بین حجم بسیار بالای این کالا‌ها در انبار‌ها بعضا برخی آفت‌ها نیز حاصل شود. در همدان ۶ انبار سیلو بوده حالا اگر در یک انبار (با موجودی ۶ هزار تن نهاده استراتژیک) یک چیزی مشاهده شود به نظرم خیلی جای پردازش در این حد نداشته است.

   ورود مجلس به ماجرا

در همین حال، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت: در پی اظهارات متناقض قوه قضاییه و وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ذرت‌های دپو شده در سیلوی اسدآباد کمیسیون کشاورزی مجلس صحت و سقم ماجرا را بررسی می‌کند. کیومرث سرمدی واله نماینده اسدآباد و حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ صحن مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به بند ۱۲ اصل ۳ قانون اساسی وضعیت دامداران و تولیدکنندگان و تاثیر مسائل مالی بر تامین خوراک و نهاده‌های دامی و همچنین تاثیر بر بازار گوشت و محصولات لبنی را یادآور و پاسخگویی وزیر جهاد و کشاورزی و ورود ریاست مجلس در این زمینه را خواستار شدند.

این نمایندگان همچنین وظیفه نهادهای نظارتی و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی را یادآور شده و پرسیده‌اند که اگر انبارهای دیگری هم با چنین وضعیتی باشند چه کسی پاسخگو است؟ آیا مسوولیت بر دوش شرکت پشتیبانی و وزیر جهاد کشاورزی است؟عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر از کمیسیون کشاورزی خواست که این مساله را پیگیری کند.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....