تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 19:33
کد خبر : 145083

توزیع فقر در دوران تحریم های اوباما و ترامپ

توزیع فقر در دوران تحریم های اوباما و ترامپ

اقتصاددان : تحریم های اقتصادی بویژه تحریم های ترامپ فقر را در کشور  تحت تاثیر قرار داده است و انرا تشدید نموده است. توزیع آن  نیز در اقشار مختلف متفاوت بوده است. بر اساس مدل هزینه نیازهای اساسی(SDN) نشان می دهد که  خانوارهای تحت سرپرستی کارکنان بخش غیر رسمی پنج برابر فقیر تر از کارکنان

اقتصاددان : تحریم های اقتصادی بویژه تحریم های ترامپ فقر را در کشور  تحت تاثیر قرار داده است و انرا تشدید نموده است. توزیع آن  نیز در اقشار مختلف متفاوت بوده است.
بر اساس مدل هزینه نیازهای اساسی(SDN) نشان می دهد که  خانوارهای تحت سرپرستی کارکنان بخش غیر رسمی پنج برابر فقیر تر از کارکنان دولت شده اند.در دوره ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ تنها ۶ درصد از خانواده کارکنان دولت  زیر خط فقر بودند، خانواده کارکنان بخش غیر رسمی ۳۲ درصد در فقر زندگی می کردند. در حالی که نرخ فقر کارکنان دولت در دوره تحریم اوباما ۶ درصد باقیمانده بود، نرخ فقر کارکنان بخش غیر رسمی در همین دوره از ۲۶.۶ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۱ درصد در سال ۱۳۹۳ افزایش یافت.

بعد از تحریم های ترامپ نرخ فقر هم  برای کارکنان دولت و هم کارکنان بخش غیر رسمی افزایش یافت. نرخ فقر برای کارکنان دولت از چهار درصد در سال ۱۳۹۶ به ده درصد در سال ۱۳۹۹ و در بخش کارکنان غیر رسمی از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.

نتایج مطالعات نشان می دهد نرخ فقر در سطح ملی در دوره اوباما ۲۲ درصد باقیماند ولی در دوره تحریم های ترامپ به ۲۹ درصد افزایش پیدا کرد.از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ فقر به ۲۵ درصد افزایش یافت و از سال۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹نرخ فقر به ۳۲ درصد رسید.

در دوره ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ بیش از ۷۰ درصد کارکنان دولت در گروه متوسط قرار داشته اند در حالی که تنها ۳۹ درصد خانوارهای تحت سرپرستی کارکنان بخش غیر رسمی در این گروه قرار داشتند.در همین دوره  ۱۸ درصد خانوارهای تحت پوشش کارکنان دولت  در گروه آسیب پذیر قرار گرفته بودند ولی ۲۶ درصد از خانواده کارکنان بخش غیر رسمی و بیکاران که فقیر نبودند در معرض فقر قرار گرفتند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....