تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 - 12:03
کد خبر : 29824

تخلیه حباب‌ در بازارهای دارایی

تخلیه حباب‌ در بازارهای دارایی

سیاست‌گذاری صحیح بانک مرکزی کلید مهار غول سرکش تورم است اقتصاد ایران پس از تجربه کردن شوک تورمی بی سابقه در سالهای ۹۸ و ۹۹،آرام آرام در  حال بازیابی خود است و کاهش تاثیرگذاری تحولات سیاسی باعث شده تا آرامش نسبی در بازارها حکمفرما شود. کارشناسان اعتقاد دارند مهار غول سرکش تورم نیازمند مدیریت قوی

سیاست‌گذاری صحیح بانک مرکزی کلید مهار غول سرکش تورم است
اقتصاد ایران پس از تجربه کردن شوک تورمی بی سابقه در سالهای ۹۸ و ۹۹،آرام آرام در  حال بازیابی خود است و کاهش تاثیرگذاری تحولات سیاسی باعث شده تا آرامش نسبی در بازارها حکمفرما شود. کارشناسان اعتقاد دارند مهار غول سرکش تورم نیازمند مدیریت قوی دولت و بانک مرکزی است و لازم اقداماتی انجام شود تا انتظارات تورمی به شکل معناداری کاهش پیدا کند چرا که در چنین فضایی میتوان نسبت به آینده اقتصاد امیدوار بود.
  در اقتصاددان به نقل از  اسکناس   ،   عبدالناصر همتی اخیرا در گزارشی در خصوص کاهش انتظارات تورمی، نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۴ آذر ماه ۱۳۹۹ با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی نکات مهم و راهبردی در خصوص اقتصاد کشور بیان کردند. بخشی از بیانات ایشان در مورد نحوه تامین کسری بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تاکید قرار داده و استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول برای تامین کسری بودجه را نفی کردند.وی افزود: از بابت عنایت ویژه ایشان به کنترل پایه پولی و نقدینگی در جهت مهار تورم صمیمانه قدردانی می کنم. همراهی دولت محترم در تامین کسری بودجه هشت ماهه اول سال از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش سهام نیز قابل تقدیر است. همچنین امیدوارم با توجه به مجو های قانونی اخذ شده این روند در ماه‌های باقیمانده سال نیز با جدیت ادامه یابد تا بتوان بودجه امسال را به صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان و معیشت مردم تامین مالی کرد.همتی ادامه داد: بانک مرکزی نیز با توجه به آرامش موجود در بازارها و چشم انداز آن ضمن تقویت اقدامات و جدیت برای ایجاد تعادل در بازار ارز از کلیه ابزارهای پولی در دسترس در نیل به تورم هدف گذاری شده استفاده خواهد کرد. سیاست‌های احتیاطی کلان برای جلوگیری از ناترازی سیستم بانکی و اثر آن بر متغیرهای پولی و تورم در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد که در این راستا شورای پول و اعتبار نیز رشد ترازنامه شبکه بانکی را به تصویب رسانده و همکاران من دستورالعمل‌های مرتبط را با این مصوبه و سقف‌های تعیین شده برای میزان رشد دارایی بانک‌ها را به زودی اعلام خواهند کرد.رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: با توجه به تغییر قابل ملاحظه در انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر، امید می‌رود که با این اقدامات، التهابات و نااطمینانی‌های تورمی کاهش یافته و از مسیر کاهش تورم انتظاری در افق پیشرو، بستر مناسب تری برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و جهش تولید فراهم شود.

احتمال بروز تورم منفی در ماه‌های آینده

در همین خصوص،صادق الحسینی – کارشناس اقتصادی ، با بیان اینکه پیش بینی می‌شد که انتظارت تورمی در نیمه دوم سال جاری کم شود، گفت: حباب‌هایی که در بازارهای دارایی از جمله مسکن، خودرو، بورس، طلا و ارز ایجاد شده بود، تخلیه شد. بعد از انتخابات آمریکا پیش بینی می‌شد که بایدن رای بیاورد و بعد از انتخاب آن، بسیاری از فشارها از ایران برداشته شد و بیش از این نیز برداشته خواهد شد که بازارها در حال حاضر به این امر واکنش کاهشی نشان داده‌اند.وی افزود: بازار خودرو خارجی و داخلی به ترتیب بیش از ۳۰ و ۱۰ درصد تخلیه حباب داشته و بازار مسکن در مناطق شمالی شهرهای بزرگ بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. همچنین، بازار ارز از ۳۱ به ۲۵ هزار تومان رسید و به نزدیک ۲۰ هزار تومان نیز می‌رسد. بازار سرمایه نیز تخلیه حباب داشته است؛ به گونه‌ای تقریبا ۴۰ درصد از حباب‌های این بازار از بین رفته است. این کارشناس با بیان اینکه این روند تا پایان سال ادامه دارد، ادامه داد: با کاهش نرخ ارز که پیش بینی می‌شود رخ دهد، انتظارات تورمی، تورم کالاهای وارداتی کاهش پیدا خواهد کرد که این موارد موجب می‌شود تا در برخی از ماه‌های پیش رو تورم منفی هم تجربه کنیم. به گفته صادق الحسینی، انتظارات تورمی به دلیل کاهش فشارهای غیرعادی ترامپ بر ایران کاهش پیدا کرده است و اقتصاد کشورمان در انتظار تصمیم گیری برای برجام و آینده نرخ ارز است. اگر نرخ بهره بانکی هم مقداری افزایش می‌یافت، می‌توانستیم امیدوار باشیم که تورم بیش از پیش در کالاها و خدمات کاهش پیدا کند که متاسفانه این افزایش رخ نداد. وی با تاکید براینکه روند رشد تورم در ماه‌های آینده کاهشی خواهد بود، گفت: بانک مرکزی هیچ ابزاری به جز نرخ بهره برای کوتاه مدت در جهت تحقق تورم هدف ندارد. در این زمینه، با شرایط خارجی، ثبات در بازار ارز  و پیش بینی که از تداوم روند کاهشی در این بازار می‌شود، انتظارات تورمی و تورم هم کاهش پیدا می‌کند. این تحلیلگر اقتصادی در پایان سخنانش از عدم تحقق تورم هدف تا اردبیشهت سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی در تعهدش نسبت به هدفگذاری تورم عمل کند بسیار امر مهمی است زیرا، این عاملی است که از طریق آن می‌توان از دلاریزه بودن اقتصاد کشورمان فاصله گرفت.

بیم و امیدهای کاهش انتظارات تورمی

اما در نقطه مقابل،علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در سخنانی هشدار آمیز،با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان اقتصادی در اظهارنظر‌های خود بسیار عجول هستند، گفت: در حالیکه رئیس کل بانک مرکزی صحبت از کاهش انتظارات تورمی می‌کند، بلافاصله دلارو سکه با افزایش قیمت روبرو می‌شود، متاسفانه اتفاقی که افتاده این است که مردم نسبت به اظهارات مقامات بی اعتماد شده اند و هر چیزی که آن‌ها می‌گویند را باور نمی‌کند، همتی نباید، با چند روز کاهش قیمت دلار بیاید و بگوید که انتظارات تورمی کاهش یافته، مسائل پیچیده‌تر از این حرف هاست و نباید به سادگی با آن‌ها برخورد کرد.وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی دولت و اعتماد به دولت بشدت کاهش پیدا کرده است، افزود: در شرایطی به سر می‌بریم که تصمیمات باید سنجیده باشد، در غیر این صورت ممکن است، این مسئله با تبعات زیادی همراه باشد، در حال حاضر بانک مرکزی قصد دارد بر اساس هدفگذاری نرخ تورمی که انجام داد، این شاخص را به ۲۲ درصد کاهش دهد، اما شواهد و قرائنی که وجود دارد، نشان دهنده این است که رسیدن تورم به این رقم آن هم تا پایان سال تقریبا غیر ممکن است.قنبری با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به شدت سیاست زده است، اظهارداشت: همین اقدام اخیر مجلس در رابطه با تصویب الزام به توقف اجرای پروتکل الحاقی و سایر موضوعاتی که در رابطه با مسائل هسته‌ای تصویب کردند، همگی موید این موضوع است که آن‌ها به دنبال خروج ایران از برجام هستند، همین سیگنال کافی بود به بازار ارز صادر شود، تا دوباره دلار شروع به افزایش قیمت کند، بنابراین تا زمانکه چنین تصمیماتی گرفته می‌شود، نباید انتظار داشت که انتظارات تورمی تعدیل شود.این استاد دانشگاه با بیان اینکه، تا موقعی که کشورمان نتواند راه تعامل با دنیا را در پیش بگیرد، نباید انتظار ایجاد آرامش در فضای اقتصادی را داشت، بیان کرد: نمی‌توان به دنبال انزوا طلبی بود و بعد انتظار داشت که همه چیز در آرامش باشد، وضعیت ما در بین همسایگان را ببینید، آن وقت متوجه خواهید شد چرا مردم مدام انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند، حال آمدن بایدن نیز باید با اتفاقات عملی همراه باشد، تا بتوان امید داشت که واقعا فضا عوض شود.وی اضافه کرد: بیش از دو سال است که پیوستن به fatf در مجمع تشخصیص مصلحت نظام معطل است، تا این که دست آخر ایران وارد لیست سیاه این پیمان شد، اگر برجام احیا شود، تا زمانیکه به fatf نپیوندیم، نباید انتظار داشته باشیم، تا شرایط عادی شود و یا این که انتظارات تورمی کاهش یابد.
ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....