تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مرداد 1400 - 21:59
کد خبر : 57054

تبدیل شدن بانک مرکزی به ابزار تأمین مالی دولت‌ها

تبدیل شدن بانک مرکزی به ابزار تأمین مالی دولت‌ها

بانک مرکزی به ابزار تأمین مالی دولت‌ها تبدیل شده است یک کارشناس امور بانکی بیان کرد: عمده تأمین مالی دولت‌ها در سال‌های گذشته از طریق استقراض از بانک مرکزی و شبکه بانکی بوده و این روش سبب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و در نهایت تورم شده است. حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی

بانک مرکزی به ابزار تأمین مالی دولت‌ها تبدیل شده است

یک کارشناس امور بانکی بیان کرد: عمده تأمین مالی دولت‌ها در سال‌های گذشته از طریق استقراض از بانک مرکزی و شبکه بانکی بوده و این روش سبب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و در نهایت تورم شده است.

حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی در گفت‌و‌گو یی، بیان کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید در راستای تقویت استقلال بانک مرکزی حرکت کند. اگر استقلال بانک مرکزی حفظ شود؛ قدرت خلق پول و نقدینگی در بازار کنترل و منابع ارزی مدیریت می‌شود.

فرزانی بیان کرد: دولت‌ها فارغ از جناح و دسته بندی، بابت کسری بودجه، مدیریت کردن پروژه‌ها و طرح‌های خود به آسان‌ترین راه دستیابی به منابع مالی که عمدتا در بانک مرکزی است، مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: برای بهبود اوضاع اقتصادی، کنترل تورم، مقابله با حجم نقدینگی در کشور و ایجاد اشتغال پایدار نیازمند استقلال بانک مرکزی هستیم تا تصمیمات این نهاد صرفا بر مبنای نظرات کارشناسی مطرح شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  ؛     این کارشناس امور بانکی افزود: رئیس بانک مرکزی باید از درجه فکری خوبی برخوردار باشد، به مسائل کلان اقتصادی، شرایط نا‌به‌سامان شبکه بانکی و ناترازی منابع آگاه باشد و دارای طرح و برنامه برای تمام این موضوعات باشد و بتواند تورم را مهار و نقدینگی را کنترل کند و بحران‌های بانکی را سامان دهد.

فرزانی بیان کرد: عمده تأمین مالی دولت‌ها در سال‌های گذشته از طریق استقراض از بانک مرکزی و شبکه بانکی بوده و این روش سبب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و در نهایت تورم شده است.

وی گفت: شیوه انتخاب رئیس کل در کشور باید تغییر کند. شیوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی در سایر کشورها مشخص است و فارغ از آمد و رفت دولت‌ها تعیین می‌شود.

این کارشناس امور بانکی تصریح کرد: ابتدا باید قانون بانک مرکزی اصلاح شود؛ تا زمانی که این موضوع رخ ندهد، انتخاب رئیس این نهاد همچنان در اختیار دولت باقی مانده و سلیقه و مناسبات آن دولت اعمال می‌شود. در نتیجه بانک مرکزی استقلال کافی ندارد و تابع نظرات دولت متبوع است و ساختارهای نامناسب قبل مجدد تکرار می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....