تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 - 22:03
کد خبر : 154211

بی مهری به استارتاپ های ایرانی ادامه دارد

بی مهری به استارتاپ های ایرانی ادامه دارد

ایده های ایرانی در خارج از کشور ارزشی چندبرابر دارند یک مشاور کسب و کار گفت: متاسفانه استارتاپ‌های ایرانی نسبت به نمونه های مشابه‌ خارجی ارزش پایینی دارند و اگر همین استارتاپ را به کشور خارجی ببریم، ارزشش چند برابر خواهد شد؛ چراکه در دیگر کشورها ریسک سرمایه‌گذاری پایین بوده، تعدد سرمایه‌گذار را شاهد هستیم

ایده های ایرانی در خارج از کشور ارزشی چندبرابر دارند

یک مشاور کسب و کار گفت: متاسفانه استارتاپ‌های ایرانی نسبت به نمونه های مشابه‌ خارجی ارزش پایینی دارند و اگر همین استارتاپ را به کشور خارجی ببریم، ارزشش چند برابر خواهد شد؛ چراکه در دیگر کشورها ریسک سرمایه‌گذاری پایین بوده، تعدد سرمایه‌گذار را شاهد هستیم و می‌توان به تمام بازارهای جهانی دسترسی داشت.

استارتاپ‌های ایرانی با توجه به تعداد کاربران، حجم فعالیت و فروش، تعداد سفارش و مواردی از این دست، نسبت به استارتاپ‌های مشابه در منطقه، ارزش پایینی دارند؛ این‌ها گفته یک مشاور کسب و کار است که پیش تر خودش در استارتاپ‌های بزرگ فعالیت کرده است.

به گفته او، ارزش استارتاپ را تا زمانی که وارد بازار سرمایه نشود، نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد؛ اما مساله اینجا است که استارتاپ‌های ایرانی باتوجه به مشکلات اقتصادی در داخل و تحریم‌ها از خارج، ارزشی که باید را ندارند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد آنلاین ، علیرضا کامرانیان فر، مشاور کسب و کار  در خصوص ارزش استارتاپ‌های ایرانی گفت: زمانی می‌توان ارزش چیزی را مشخص کرد که با آن قیمت تراکنش خرید اتفاق افتاده باشد؛ این در حالی است که آخرین نقل و انتقال سهام استارتاپ بزرگی مثل دیجی کالا، مربوط به سال ۹۵ یا ۹۶ است و پس از آن، ارزش به روز شده‌ای نداریم.

او با بیان اینکه اسنپ هم از سال ۹۷ جذب سرمایه‌ای نداشته است، اظهار داشت: ارزش این شرکت‌ها در آن برهه، چیزی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار بوده؛ این در حالی است که تنها در خصوص تپسی می‌توان به صورت دقیق اظهار نظر کرد و آن هم به دلیل عرضه تپسی در بورس است. مابقی استارتاپ‌ها به دلیل موانع ورود به بازار سرمایه کشف قیمت نشده‌اند.

این مشاور کسب و کار در پاسخ به سوال ، مبنی بر اینکه آیا ارزش استارتاپ‌های ایرانی قابل مقایسه با بنچ مارک‌های خارجی هست یا خیر توضیح داد: خیر اینطور نیست؛ اگر یک استارتاپ ایرانی را به کشورهای مشابه ببرید، ارزش آنان چند برابر ارزشی خواهد بود که در داخل دارند و علت این مساله نیز، پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها، تعدد سرمایه‌گذار، دسترسی به بازارهای جهانی و مواردی از این دست است و البته دسترسی به بازارهای بین‌المللی، تمایز زیادی برای ما ایجاد می‌کند.

او افزود: اگر ما در سطح منطقه کار کرده و سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم، رشد محتمل خواهد بود؛ اما در حال حاضر وقتی شاخص‌ تعریف می‌کنیم و ارزش استارتاپ‌ها را نسبت به حجم فروش، تعداد کاربر و تعداد سفارش مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که متاسفانه استارتاپ‌های ما under value  هستند و ارزششان نسبت به حجم بیزنس بسیار پایین است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....