تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1402 - 9:47
کد خبر : 141070

بورس چشم انتظار رشد

بورس چشم انتظار رشد

شاخص کل بورس تهران پس از چند روز حرکت نوسانی و ریزش‌ها بالاخره توانست روز دوشنبه کمی تکان بخورد و تا حدودی مثبت شود. البته این مثبت شدن بدین معنا نیست که شاخص ۱۰ هزار واحد رشد کرده است؛ در اصل شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با رشد ناچیز ۲۷۳ هزار واحدی اجازه سقوط

شاخص کل بورس تهران پس از چند روز حرکت نوسانی و ریزش‌ها بالاخره توانست روز دوشنبه کمی تکان بخورد و تا حدودی مثبت شود. البته این مثبت شدن بدین معنا نیست که شاخص ۱۰ هزار واحد رشد کرده است؛ در اصل شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با رشد ناچیز ۲۷۳ هزار واحدی اجازه سقوط خود را به کانال یک میلیونی نداد و همچنان شاهد تثبیت نماگر بازار روی عدد دو میلیون و ۶۷ هزار واحد هستیم.

به‌طور کلی خبرهای نسبتا مثبتی در ایران و جهان وجود دارد که بخشی از این اخبار نیز مربوط به حوزه سیاسی است. اما در شرایط حال حاضر اخبار مثبت نیز نمی‌تواند شرایط را عوض کند! چراکه سهامداران دنبال دریچه‌ای برای افزایش اعتماد نسبت معاملات و تصمیمات مدیران و مسوولان هستند و تا زمانی که این اعتماد افزایش پیدا نکند روزهای تلخی را تجربه خواهیم کرد.

برای نمونه اکنون تورم ۴۰ درصدی داریم و طبق روال گذشته بازار سهام باید به این موضوع واکنش نشان داده و بازدهی بیش از تورم را تجربه کند؛ ولی دخالت و دستکاری باعث شده مسیر بازار متعادل نباشد و نسبت به اخبار واکنش درستی نشان ندهد. این بدان معناست که تالار شیشه‌ای نسبت به اخبار مهم واکنش آنچنانی نشان دهد و به علت شرایط بد خود به دنبال اخبار حاشیه‌ای است.

اگر دخالت و دستکاری در بازار سهام به پایان برسد و مسوولان اجازه دهند بورس تهران مسیر خود را پیش ببرد شاهد روزهای طلایی در معاملات تالار شیشه‌ای خواهیم بود.

   تاثیر اخبار روی بورس

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که با نزدیک شدن به زمستان در کنار افزایش تقاضا شاهد کاهش عرضه نفت روسیه هم خواهیم بود و همین موضوع قیمت جهانی نفت را به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار نزدیک می‌کند و اخیرا افت ذخایر در یکی از تاسیسات ذخیره‌سازی کلیدی در ایالات متحده احتمال کاهش عرضه جهانی نفت را تشدید کرده است. طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده ذخایر نفت این مرکز اکنون کمتر از ۲۲ میلیون بشکه رسیده که نزدیک به حداقل عملیاتی است.

بازار جهانی نفت به سمت یک کمبود گسترده پیش می‌رود و در صورت ادامه کاهش ذخایر امریکا و اوپک پلاس همچنان کاهش عرضه ادامه خواهد داشت و این موضوع قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رساند. قیمت ۱۲۰ دلار هم تا میانه زمستان فعال می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد به‌طور قطع قیمت نمادهای پالایشی بورس مانند تجربه ابتدای سال ۱۴۰۱ یک جهش فوق‌العاده خواهد بود.چندی پیش عربستان سعودی تولیدکننده نفت سنگین وزن بازار نفت و رهبر واقعی اوپک، کاهش تولید داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز خود را تا پایان سال تمدید کرد.

از طرف دیگر روسیه متحد اوپک پلاس و دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان نیز به تازگی متعهد شده که کاهش داوطلبانه صادرات نفت خود را تا پایان سال به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز تمدید می‌کند و از طرف دیگر به منظور ایجاد ثبات در بازار سوخت داخلی، فروش خارجی گازوئیل و بنزین را به‌طور موقت ممنوع کرد.

محمود مرادی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در ابتدای پاییز شاهد افت شدید کرک اسپرد پالایشگاهی‌ها بودیم و این برخلاف پیش بینی‌هاست به بازار گفت: به همین دلیل احتمالا معاملات گروه پالایشی وارد یک روند اصلاح زمانی شود همانطوری که افت ارزش معاملات در هفته‌های اخیر منجر شده شاخص کل بورس هم وارد اصلاح شود.

مرادی با بیان اینکه بازار با وجود اینکه ارزنده است اما در مقطع کنونی اتفاق خاصی در آن رخ نخواهد داد، افزود: بنابراین در شرایط کنونی افت کرک اسپرد پالایشگاهی‌ها تنها به قطعی شدن اصلاح شاخص کل بورس دامن می‌زند. نفت در یک ماه اخیر و سه ماهه رشد زیادی کرد که عمدتاً به دلیل کاهش عرضه عربستان و روسیه بود اما قیمت نفت خام در آخرین روز معاملاتی سپتامبر به دلیل نگرانی فزاینده در مورد چگونگی مقابله جهان در ماه‌های آینده با هزینه‌های انفجاری انرژی کاهش یافت.

اد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین معتقد است که پس از بازدهی هفتگی، ماهانه و سه ماهه شگفت‌انگیز، معامله گران انرژی محتاط شدند که اکنون زمان آن نیست که نفت به بالای سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.عربستان سعودی و روسیه در تلاشند تا بازار را متعادل کنند، اگرچه در واقعیت با وجود تقاضای راکد، آنقدر کسری عرضه ایجاد می‌کنند که قیمت‌ها چاره‌ای جز افزایش ندارند.

در حالی که قوانین ضد انحصار شرکت‌های انرژی امریکا را از مشارکت در طرح‌های مشابه اوپک که بر خلاف روح رقابت در بازار آزاد است منع می‌کند، شرکت‌های نفتی امریکایی که توسط سعودی‌ها برای بازگرداندن بشکه‌ای به بالای ۱۰۰ دلار فریفته شده‌اند، تولید خود را نیز تا حد امکان محدود کرده‌اندتقاضا برای نفت خام در سطح بین‌المللی افزایش یافته، زیرا کشورهای اروپایی شروع به پر کردن ذخایر خود کرده‌اند و منجر به کاهش سطح موجودی نفت شده‌اند.

جان کمپ، تحلیلگر بازار رویترز، می‌گوید معامله‌گران نفت آنقدر روی قیمت نفت خام شرط‌بندی کرده‌اند که معاملات بیش از حد شلوغ شده و باید اصلاح شود.

با این حال، برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها حتی بالاتر می‌رود و جی‌پی مورگان پیشتر اعلام کرده بود که نفت برنت می‌تواند به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد. سایر تحلیلگران کالایی پیش از پایان امسال قیمت برنت را به ۱۰۰ دلار می‌رسانند، اما پیش‌بینی‌کنندگان وال استریت اغلب آنقدر درگیر تعقیب بازار هستند که نیروهای متقابل را نادیده می‌گیرند و یکی از خطرات بزرگ‌تر برای رشد نفت، فدرال رزرو و هدف بلندمدت آن برای نرخ‌های بهره ایالات متحده می‌دانند.

تقویت دلار قیمت نفت را کاهش داد، زیرا سیگنال‌های جنگ طلبانه از سوی فدرال رزرو نشان می‌دهد که ایندکس دلار به اوج خود در ۱۰ ماه گذشته رسیده است و هزینه‌های نفت خام را برای خریداران بین‌المللی افزایش می‌دهد.

بازارها همچنین به‌طور فزاینده‌ای نسبت به افزایش بیشتر نرخ‌های بهره امریکا که انتظار می‌رود بر فعالیت‌های اقتصادی در سال جاری تأثیر بگذارد و به‌طور بالقوه به تقاضای نفت خام آسیب برساند، نگران‌اند. فدرال رزرو اخیراً هشدار داده که هزینه‌های بالای انرژی، در پی افزایش قیمت نفت، احتمالاً باعث افزایش تورم و نیازمند نرخ‌های بهره بالاتر خواهد بود. در حال حاضر بازارهای نفت با نگرانی مجدد از رکود اقتصادی در چین، بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت جهان، دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا تحلیلگران در مورد چشم‌انداز رشد این کشور در سال جاری نگران‌اند. روندهای منفی باعث شده تا معامله‌گران این سوال را مطرح کنند که آیا قیمت نفت ظرفیت افزایش بیشتر را دارد، به ویژه پس از اینکه در اوایل سپتامبر به بالاترین حد ۱۰ ماهه رسید.

در واقع پس از اینکه روسیه اعلام کرد ممنوعیت صادرات سوخت برنامه‌ریزی شده‌اش تا حدودی کمتر از حد انتظار اولیه خواهد بود، پیش بینی‌ها برای کاهش تقاضا در بازارهای سوخت در نیمکره شمالی مطرح شد. هرچند روسیه ممنوعیت موقت صادرات بنزین و گازوئیل به همه کشورهای خارج از دایره چهار کشور سابق شوروی را با اعمال فوری به منظور ایجاد ثبات در بازار داخلی اعمال کرده بود، اما بعداً محدودیت‌ها را کاهش داد. از این رو به نظر می‌رسد که قیمت نفت به سیاست گره خورده و پتانسیل رشد یا تثبیت در نرخ‌های کنونی را دارد.

   بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه ۱۰ مهر ماه، شاخص کل بورس تهران پس از نوسانات متعدد در نهایت ۳۵۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۶۷ هزار و ۵۲۴ واحد رسید.شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۲ هزار و ۳۰۶ واحد در رقم ۷۱۲ هزار و ۷۴۸ واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس با رشد ۶۱ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۸۴۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۵۱۹ واحدی به سطح ۱۲۸ هزار و ۱۹۸ واحد رسید.

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دهمین روز متوالی منفی شد و ۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد ثفارس بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۱۷ میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، نمادهای وپاسار، غمایه، وتجارت و ونوین بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وبملت، بکابل، ثشاهد، فرابورس و سدبیر تعلق داشت.

طی سومین روز کاری هفته نمادهای شستا، وبملت و ونوین نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. اکوایران نوشت که در مقابل فارس، فولاد و کگل از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای زاگرس، وسپهر و فرابورس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای هرمز، کگهر و سغدیر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ثشاهد بیشترین تراکنش را داشت و تکاردان و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، زملارد و بمولد بیشترین تراکنش را داشتند.

روز دوشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۸۹ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۸۲ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز مذکور نماد ثشاهد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۴۳ میلیارد تومان بود. پس از ثشاهد، زملارد بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد دی و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد ۵۸۵ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۵ سهم در صدر قرار گرفته است. حفارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خگستر و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات دوشنبه، ۶۵ نماد صف خرید داشتند و ۶۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۵۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۶ درصدی به ۳۷۰ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....