تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 11:34
کد خبر : 145286

بورس به کف رسید!

بورس به کف رسید!

نماگر معاملات طی روزهای گذشته روندهای منفی بسیار تلخی را تجربه کرد و در نهایت با رشد شاخص کل بورس، ارزش دلاری بازار به کف رسید! نکته قابل توجه اینجاست طی حدود ۶ ماه گذشته یعنی از ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز ارزش دلاری بازار سرمایه از دست

نماگر معاملات طی روزهای گذشته روندهای منفی بسیار تلخی را تجربه کرد و در نهایت با رشد شاخص کل بورس، ارزش دلاری بازار به کف رسید! نکته قابل توجه اینجاست طی حدود ۶ ماه گذشته یعنی از ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز ارزش دلاری بازار سرمایه از دست رفته است. روز گذشته نیز برخلاف تزریق نقدینگی‌های مکرر بورس نتوانست روز خوبی را تجربه کند و شاهد سرخ‌پوشی شاخص بودیم. در اصل این روند نشان می‌دهد که تزریق نقدینگی و دخالت مکرر نمی‌تواند شرایط بازار را تغییر دهد. بازار سرمایه به اعتماد نیاز دارد و هیچ دخالتی حتی تزریق پول نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد. به گفته کارشناسان دلیل کاهش ارزش دلاری بورس روشن است؛ یعنی اقتصاد ایران، اقتصادی است که با دو مشکل روبروست؛ یک ارزش ریال و دو خروج سرمایه از بازار.دلیل خروج سرمایه از بازار هم ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی است. تلاقی این با کاهش ارزش پول ملی باعث شده که ارزش دلاری بورس ایران به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر برسد. بازار سرمایه بالا و پایین‌های بسیار زیادی را تجربه کرده و در هر دوره‌ای فعالان با تکیه به ارزش دلاری بازار سعی داشتند بازار را با ثبات و شرایط خوب نشان دهند اما اکنون ارزش دلاری بورس به کف خود رسیده است. ارزش دلاری بازار سهام از تقسیم ارزش بازار (مارکت کپ کل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس)، به دلار آزاد به دست می‌آید. البته در نوع دیگری از محاسبه، کارشناسان ارزش دلاری بازار را از تقسیم ارزش بازار به دلار نیما نیز به دست می‌آورند. حال مساله اطمینان برروی اهمیت ارزش دلاری بازار برای تحلیل روند پیش‌روی بازار سهام مطرح می‌شود که غالبا اتفاق نظری بر آن در میان تحلیلگران وجود ندارد و هر سرمایه‌گذار باید در ارتباط با این مساله به صورت شخصی تصمیم بگیرد. با این وجود تجربه ثابت کرده است که با هر موج صعودی اصلاح آن نیز در کمین است که به نسبت شدت موج صعودی یا نزولی قدرت دارد و با توجه به روند صعودی با شیب تند در اسفند ماه اخیر توصیه می‌شود تا در سرمایه‌گذاری با انواع چشم‌انداز‌ها از احتمال اصلاح روند اخیر شاخص کل بر حذر باشید.

رشد بازارهای موازی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  این کاهش ارزش دلاری بورس درحالی است که شاهد رشد روز افزون در بازارهای موازی هستیم؛ اما در مقابل بورس تهران روند نزولی به خود گرفته است. طلا روز جمعه به ۲۰۰۹ دلار و ۲۹ سنت در هر اونس رسید که بالاترین رقم از اواسط ماه مه بود. شتاب برای ایمنی باعث شد تا طلا از قیمت ۱۸۰۹ دلار و ۵۰ سنت در ۶ اکتبر افزایش یابد و طلا را در مسیر رشد ۸ درصدی در این ماه قرار داد که بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۲۲ است. کایل رودا، تحلیلگر بازار مالی در Capital اظهار کرد که بازگشت به زیر ۲۰۰۰ دلار بسیار جزئی و قیمت همچنان نشان‌دهنده خطرات تشدید درگیری است. تمرکز سرمایه‌گذاران این هفته بر تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو ایالات‌متحده در روز چهارشنبه و پس از آن گزارش ماهانه مشاغل ایالات‌متحده در روز جمعه است. همچنین بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر با ۶۵ سنت معادل ۰.۷۴ درصد افزایش، به ۸۸ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه، با ۶۳ سنت معادل ۰.۷۳ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۹۸ سنت رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۶۷ سنت معادل ۰.۸۱ درصد افزایش، در ۸۲ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه ایستاد. به گفته لئون لی، تحلیلگر شرکت «سی‌ام سی مارکت»، اگرچه رژیم صهیونیستی عملیات زمینی در غزه را آغاز کرد اما به سرعت عقب‌نشینی کرد. اگر این درگیری‌ها گسترش پیدا کند، دورنمای عرضه محدودتر نفت به بازارها ممکن است نمایان شود. قیمت‌ها روز سه شنبه اصلاح فنی پیدا کرده و بهبود یافتند و روند صعودی بیشتر در صورت انجام عملیات زمینی توسط رژیم صهیونیستی، پیش بینی می‌شود.

بورس تغییر روند می‌دهد!

به گفته علیرضا سادات زمانی که ارزش دلاری بورس افت قابل توجهی داشته باشد در این حالت یا روند بورس تغییر می‌کند و بازار وارد روند صعودی می‌شود یا اینکه ارزش دلار وارد یک روند نزولی می‌شود. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ارزش دلاری بازار به کف خود رسیده است، گفت: زمانی که ارزش دلاری بورس افت قابل توجهی داشته باشد در این حالت یا روند بورس تغییر می‌کند و بازار وارد روند صعودی می‌شود یا اینکه ارزش دلار وارد یک روند نزولی می‌شود. سادات با بیان اینکه در موقعیت کنونی امکان افت ارزش دلار وجود ندارد، افزود: به همین دلیل شاخص کل بورس بعد از یک دوره اصلاح زمانی وارد روند صعودی می‌شود و شاید مهم‌ترین دلیلی که منجر به بازگشت شاخص کل بورس به روند مثبت شده ریسک‎های سیستماتیک است. افت بازار سرمایه و رشد دارایی‌هایی مانند طلا در شرایطی که کشورها با ریسک‌های سیاسی، نظامی یا اجتماعی مواجهند امری مورد انتظار است. در تمامی مقطع ریسک سرمایه‌گذاری بیش از یک ماه بر فضای کشور حاکم نبوده است در رابطه با ریسک تنش منطقه در صورتی که دامنه آن در محدوده فعلی باقی بماند این ریسک در قیمت‌های بازار سرمایه و بازار طلا دیده شده و ریزش ۵ درصدی بازار و تفاوت بازده ۱۴ درصدی بازار با طلا در واکنش اولیه نهایت چیزی است که می‌توان واکنش‌ به ریسک خواند. حتی در شرایطی که فضای اقتصادی کشور با شدیدترین ریسک‌ها مواجه بوده است، بازار سرمایه بیش از ۱۰ درصد دچار ریزش نشده‌ است و تفاوت بازده بازار با طلا در حدود ۲۰ درصد بوده است. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که در تمامی مقطع ریسک سرمایه‌گذاری بیش از یک ماه بر فضای کشور حاکم نبوده است و دوره بازگشت بازار سرمایه به نقطه اول بیش از یک فصل طول نکشیده است. در سناریو محتمل در رابطه با ریسک تنش منطقه در صورتی که دامنه آن در محدوده فعلی باقی بماند این ریسک در قیمت‌های بازار سرمایه و بازار طلا دیده شده و ریزش ۵ درصدی بازار و تفاوت بازده ۱۴ درصدی بازار با طلا در واکنش اولیه نهایت چیزی است که می‌توان واکنش‌ به ریسک خواند، به همین دلیل اگر افت بورس ادامه داشته باشد دیگر ارتباطی به تنش‌های منطقه نخواهد داشت، زیرا اثر آن روی شاخص‌ بورس نمایان شده است.

سقوط مجددا شاخص کل بورس

طی معاملات شاخص کل بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، شاخص کل بورس تهران ۲۰۶ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۲۰۸ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۱۱۸ واحد در رقم ۶۷۰ هزار و ۲۱۳ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت ۳۲ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۳۰۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۱۶۰ واحد به سطح ۱۱۸ هزار و ۶۳۳ واحد رسید. روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۱۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۳۹ میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای خساپا، آریان، شستا و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، بانک‌ها، خودرویی‌ها و فلزات اساسی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثفارس، اخابر، سنیر، ثغرب و ثاخت تعلق داشت. طی روز معاملاتی اخیر شتران، شبندر و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل اخابر، کگل و فولاد از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، وسپهر و خاور بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای شگویا، مادیرا و بپیوند بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ثشاهد بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، شگویا و فزر بیشترین تراکنش را داشتند.  روز سه‌شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۶ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان بود که ۲۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان رسید. در معاملات نماد ثشاهد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۸۸ میلیارد تومان بود.

پس از ثشاهد، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و اخابر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. درحجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد ۳۴۵ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۴۱۲ سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد خودرو و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات سه‌شنبه، ۳۴ نماد صف خرید داشتند و ۸۰ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۱۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۷ درصدی به ۵۸۸ میلیارد تومان رسید.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....