تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 8:40
کد خبر : 146392

بورس از توفان گذر کرد؟

بورس از توفان گذر کرد؟

شاخص کل بورس در هفته اخیر شرایط بسیار خوبی را تجربه کرد و برخلاف هفته‌های اخیر که بازدهی منفی را کسب می‌کرد این هفته توانست بازدهی بیش از ۴ درصدی را ثبت کند که در مقایسه با هفته‌های اخیر عدد بسیار بزرگی است. برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند که نمایشگاه کیش اینوکس که در

شاخص کل بورس در هفته اخیر شرایط بسیار خوبی را تجربه کرد و برخلاف هفته‌های اخیر که بازدهی منفی را کسب می‌کرد این هفته توانست بازدهی بیش از ۴ درصدی را ثبت کند که در مقایسه با هفته‌های اخیر عدد بسیار بزرگی است. برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند که نمایشگاه کیش اینوکس که در هفته اخیر برگزار شد شرایط مثبت کردن بورس را فراهم ساخته است؛ اما از سوی دیگر گروهی از کارشناسان می‌گویند که اخبار مثبت باعث شده بازار تغییر روند دهد و اگر دستکاری و دخالتی در بازار نباشد شاهد روزهای بهتری نیز خواهیم بود.
کاهس آتش جنگ در غزه طی هفته اخیر و عدم دخالت مستقیم سایر کشورهای منطقه به این جنگ باعث شد تا طلا در بازار جهانی و بازار داخل ارزان شود به نحوی که حجم ورود نقدینگی به رینگ گواهی سپرده شمش طلا نسبت به هفته قبل نصف شود. البته همچنان دارایی‌های طلایی در جایگاهی به مراتب بالاتر از آغاز جنگ معامله می‌شوند، سکه بورسی از کانال قیمتی ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به کانال قیمتی ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان صعود کرده و سایر دارایی‌های بر پایه طلا نیز رشدی مشابه با این دارایی را ثبت کرده‌اند. به‌طور کلی کاهش آتش جنگ باعث شده بازارهای مالی تکانی بخورند و با افزایش معاملات و تعادل قیمتی روبه‌رو شوند. قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات ۱۰ نوامبر با ۰٫۵۱ درصد افزایش ارزش در سطح ۸۰٫۴۲ دلار قرار گرفت. این در حالی است که قیمت نفت برنت روز گذشته تا ۸۱٫۴۸ دلار بالا رفت اما در پایان معاملات به ۸۰٫۰۱ دلار افت کرد. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس امریکا (WTI) نیز هم‌اکنون به بهای ۷۶٫۰۹ دلار داد و ستد می‌شود. به گفته تحلیلگران یو بی‌اس، ریسک اختلال عرضه تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی از میان نرفته اما تحت سناریوی پایه این بانک، ریسک‌های ژئوپلیتیکی تشدید نخواهند شد. بر اساس گزارش رویترز، بانک انگلیسی بارکلیز روز چهارشنبه با اشاره به تاب آوری عرضه نفت امریکا و تولید بالاتر ونزوئلا در پی معافیت‌های موقتی از تحریم‌های امریکا، پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴ را به میزان چهار دلار پایین برد و ۹۳ دلار در هر بشکه اعلام کرد.  کارشناسان عقیده دارند که قیمت نفت افزایشی خواهد بود و این افزایش قیمت نفت می‌تواند در میان مدت روی بورس تاثیر بگذارد و شرایط بازار را تغییر دهد. مساله اینجاست که تالار شیشه‌ای به دنبال خرید اعتماد و جذب نقدینگی است تا دوباره به روزهای اوج خود یعنی سوددهی بسیار خوب و بیش از تورم برسد، همانند گذشته بتواند سدی محکم برای حفظ ارزش پول و کسب سود در برابر تورم باشد. نکته قابل تامل اینجاست پیش از سال ۹۹ بورس بازاری مقاوم در برابر تورم بود؛ اما اکنون به طرز قابل توجهی از تورم عقب مانده است!

   تالار شیشه‌ای چگونه بود؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۸۵ هزار و ۵۳۵ واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۴٫۳ درصد شد. شاخص هم‌وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۳۸ هزار و ۵۱۵ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت ۵٫۸ درصدی را ثبت کرد. در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه صعود ۲۸ هزار و ۶۸۸ واحدی داشت و روز یکشنبه شاخص ۱۷ هزار و ۵۳۷ واحد رشد کرد. روز دوشنبه نیز شاخص ۱۴ هزار و ۱۴۳ واحد بالا آمد ولی روز سه‌شنبه بار دیگر صعود کرد و ۲۱ هزار و ۸۲۳ واحد بالا آمد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص کل ۳ هزار و ۳۴۵ رشد کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۵۴ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۲ درصد افزایش یافته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۴ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۷۵۵ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۱۸ درصدی داشته است.  میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۴۲۰ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۲۷۸ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۴۰ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۴۸۶ میلیارد تومان بود که در روز ‌‌‌یکشنبه ثبت شد و کمترین رقم ۳۹۱ میلیارد تومان بود که در روز دو‌شنبه ثبت شد.
میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۲۲۸ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۲۹ میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۱۵ درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته ۳۳۹ میلیارد تومان بود و در روز سه‌‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی‌گردد که ۱۴۶ میلیارد تومان بود.
در اولین روز معاملاتی هفته، ۱۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. روز یکشنبه نیز ۲۵ میلیارد تومان خارج شد. روز دوشنبه ۹۶ میلیارد تومان وارد شد و در روز سه‌شنبه ۱۴۳ میلیون تومان وارد شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ۱۸۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع کل هفته ۱۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی ۳۳ میلیارد تومان بود.

 بورس کالا در هفته اخیر

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در هفته سوم آبان ۴۱۰ شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله ۲ میلیون و ۸۷۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۴.۹ هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۹ هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان برآورد شد.
بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا در هفته منتهی به ۱۹ آبان را براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:
ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله ۶ هزار و ۲۰۰ تن مس کاتد، مس مفتول، مس کم عیار و سولفور مولیبدن به ارزش یک هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۷۸ هزار و ۱۷۰ تن تختال، شمش بلوم و آرگون به ارزش یک هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان، دوم شد.
فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با فروش ۲۲ هزار و ۴۰۰ تن ورق قلع اندود، ورق سرد، ورق رنگی و ورق گالوانیزه به ارزش یک هزار و ۸۶ میلیارد تومان، سوم شد. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ثبت معامله ۱۶۰ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن، شمش بلوم و آهن اسفنجی به ارزش ۹۸۹ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.
فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ثبت معامله ۸۵ هزار تن ضایعات مخلوط نرمه گندله و لجن آهن اسفنجی، شمش بلوم، ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش ۹۱۶ میلیارد تومان پنجم شد. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش ۷۱ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد کلوخه به ارزش ۸۴۱ میلیارد تومان ششم شد.
معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ثبت معامله ۱۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۷۱۲ میلیارد تومان، هفتم شد. پالایش نفت تهران (تندگویان) با فروش ۴۳ هزار و ۵۴۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله به ارزش ۶۵۱ میلیارد تومان در رتبه هشتم ایستاد.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز با ثبت معامله ۱۷۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی و آهن اسفنجی به ارزش ۵۹۴ میلیارد تومان نهم شد. پتروشیمی تندگویان (شگویا) ۱۰ هزار و ۹۱۶ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری و نساجی و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش ۵۲۳ میلیارد تومان فروخت و دهم شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....