تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردین 1400 - 17:59
کد خبر : 40714

برنامه ۲۵ ساله همکاری های تهران و پکن

برنامه ۲۵ ساله همکاری های تهران و پکن

ایران و چین به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در سطوح منطقهای و بینالمللی از سابقهای قابل تامل و چشمگیر طی چند دهه گذشته در گسترش مناسبات دو جانبه برخوردارند. روابط ایران و چین از نوع روابط فراگیر و جامع در سطح بینالمللی است و همواره متضمن منافع دو طرف بوده است. اقتصاددان: چین،

ایران و چین به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در سطوح منطقهای و بینالمللی از سابقهای قابل تامل و چشمگیر طی چند دهه گذشته در گسترش مناسبات دو جانبه برخوردارند. روابط ایران و چین از نوع روابط فراگیر و جامع در سطح بینالمللی است و همواره متضمن منافع دو طرف بوده است.

اقتصاددان: چین، یکی از اهداف تحرکات سیاست خارجی ایران به شمار می اید تا از طریق مشارکت دیپلماتیک با ان، منافع سیاسی و اقتصادی کشور توامان تامین شود. در حوزه مسائل اقتصادی، با توجه به جمعیت یک و نیم میلیاردی آن، میتواند بازار بزرگی برای عرضه کاالهای ایرانی باشد و به نوعی در کاهش اثرات تحریم موثر واقع شود.

در سوی دیگر این رابطه، پکن نیز رابطه با ایران را سودمند و تامینکننده منافع خود دانسته است. عواید اقتصادی رابطه با ایران برای این کشور جاذبه هایی دارد که انکار آن با عقالنیت اقتصادی منافات دارد. در سالهای اخیررابطه چین و امریکا با چالش جدی مواجه گردیده و چین در صدد شناسایی حوزه های اسیب پذیرخود در تقابل با امریکا میباشد. در حوزه انرژی با توجه به اینکه ۶۰ %انرژی چین ازخلیج فارس تامین میشود، ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس اهمیت پیدا میکند.

از طرف دیگر، چین کامال دریافته در شرایطی که کشورهای این حوزه مجبور به انتخاب باشند، ایاالت متحده را بر چین ترجیح خواهند داد. ایران، تنها کشوری است که دارای سیاست خارجی مستقل بوده و میتواند با داشتن منابع فراوان نفت و گاز در تامین امنیت انرژی چین نقش ایفا کند. بنابراین رابطه راهبردی بین دو کشور کامال طبیعی بوده و علیرغم فراز و نشیب های فراوان در تاریخ، حفظ و توسعه روابط دوجانبه از اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی دو کشور بوده است. برخی از ویژگیها از جمله رهبری دو حوزه تمدنی در شرق و غرب آسیا، مبانی اصولی سیاست خارجی دو کشور در احترام به تمامیت ارضی کشورها، اعتقاد به اصل هم زیستی مسالمتآمیز در جامعه جهانی و ……..

برای مطالعه ادامه ی مطلب روی لینک کیلیک کنید : قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....